Gå til innhold
Arkivverket

[#33245] Anders Næbben Sør eller Nord-Fron Oppland fylke.


Gjest Åse Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Hansen

Anders Næbben gifter seg med en kvinne som eventuellt skal hete Mattea. Jeg vet ikke når de giftet seg, men de får en sønn i 1905, som het Thor. Jeg går ut fra at foreldrene er født rundt 1870-80.Er det noen som kan se i kirkebøkene for Sør-Nordfron om vielse, dåp, eller annet som har med denne familien å gjøre?Jeg har sett at det er en plass i Nord-Fron som heter Næbben, og går ut fra at navnet stammer derfra, men kan ikke finne noen Anders der. Det sies at han og kona bodde på Hundorp, men det er jo ikke bare en gård uten et sted også?Alle tips mottas med stor takk.mvh, Åse Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Har du noen andre opplysninger? Kanskje bare en liten ting som du har glemt! Det er Næbben i Skåbu, men jeg har sett løselig over fødte i Nord-Fron og i Sør-Fron og konfirmerede i Nord-Fron. Håper noen finner Anders, Mattea og Thor for deg. Får jeg tid så skal jeg lete mere. Hilsen fra oss på andre siden grensen!! Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Anders er fødd 29/9 1869(dåp 31/10) foreldre er Kristian Andersen Hundorpmoen, skomaker, og Mari Hansdtr. Isumlien. Foreldra gifter seg 2/6 1870. Anders gifter seg 23/10 1893 med Mathea Kristiansdtr. Monshaugen. Anders er da tjenestegut på Berge, Sør-Fron. Eg har notert desse barna til Mathea og Anders: Sigurd f.1894, Trygve f. 1897, Thor f. 29/9 1903, Frithjof f. 5/4 1906, Målfrid f. 6/7 1910. Dei budde på Grovmoen i 1903 og 1906 og Nebben i 1910. Grovmoen og Nebben er på Sør-Fron.Mvh Torbjørn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Gunvor! Takk for innspill, ser at du kommer fra hjembygda mi! Jeg er oppvokst på Killingröd.Torbjörn! Tusen takk for meget verdifulle opplysninger. Det er de rette folka du har funnet. Nå har mange biter fallt på plass!mvh, Åse Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Jeg gir meg jo ikke, jeg, da. Anders gifter seg med Mathea Kristiansdatter Monshaugen. Men hvem var hun? Når var hun födt, og hvem var hennes foreldre? Jeg har en kandidat , men vet jo ikke om det er den riktige. Det sies det sakl väre taterblod i Mathea, og denne kandidaten har jo ingen far oppfört. Noen som vet? Lenkemvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Mathea Kristiansdtr er fødd 8/11 1875 på Heggehaugen. Foreldre er Marthe Amundsdtr og Kristian Nilsen(han er frå Ringebu).Mathea er konfirmert 11/5 1890 og har da etternamnet Maurhaugen. Maurhaugen er ein plass under Hegge og kan vera det same som Heggehaugen. Den Mathia Kristiansdtr som du nemner er søster til Anders Kristiansen Nebben. Som eg nemde i forrige innlegg var deres foreldre Kristian Andersen Hundorpmoen og Mari Hansdtr. Isumlien. I 1875 bor Mari på Isumhaugen saman med sønnen Karl Kristiansen. Mathea bor hos mormora. Anders Kristansen bor på Hundorpmoen saman med faren og farmora Mari Tordsdtr. I 1875 tellinga kan du søke på Mattea Christiansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Takk for at du tar deg tid og reder ut begrepene for meg, Torbjörn. Ser i 1875-tellingen at de kaller bustaden for Bagfor, samme som i Ringebu.mvh, Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Marthe Amundsdatter er f. 1852 på gården Maurhaugen.(Mor til Mattea) Hennes mor heter Anne Hansdatter f. 1820,og virker til å väre ugift, men hvem er far til Marthe?Takknemleg for svar. mvh, Åse Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Marthe Amundsdtr er f. 7/12 1852. Foreldre Anne Hansdtr. Isumeie, pige og Amund Pedersen Dalseggvolden, tjener, ungkarl.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.