Gå til innhold
Arkivverket

[#33249] Noen arkivkyndige ang. 'uekte barn' og 3. gangs leiermål i 1780-90 årene?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Mari Clausdatter er f. ca. 1760 på Eiker. Hun er datter av Claus Mortensen (1713-1785) og hustruen Ingeborg Svendsdatter (1718-1782). Mari Clausdatter (min 4x tipp-oldemor) fikk hele 3 barn utenfor ekteskap:1. Claus Larsen f. 1786 på Eiker [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06241785&gardpostnr=224&personpostnr=671&merk=671#ovre>Lenke Er sannsynligvis fosterbarn med feilaktig patronymikon Pedersen på Temte på Eiker i 1801 - Her: Lenke Senere gift med Dorthe Arnesdatter Pålåsen på Eiker - Claus døde i 1873 på Eiker. Han er til alt overmål uteglemt av 1865-tellinga.2. Ingeborg Larsdatter f. 1792 Lenke - død 1792 på Eiker - her: Lenke Faren til Claus og Ingeborg, Lars Steffensen er i 1801 gift Lenke på bosatt Eiker. Lenke3. Ingeborg Svendsdatter f. 1794 på Eiker. Lenke - død? (det er en ørliten mulighet for at hun er fosterbarn på Ullensaker i 1801 Lenke). Faren til Ingeborg, Svend Pedersen er før 1801 gift Lenke senere enkemann og bosatt på Eiker i 1801 LenkeMEN - så til spørsmålene - Hva skjedde med Mari Clausdatter?Jeg finner henne ikke viet eller begravet på Eiker 1794-1802. Jeg finner henne heller ikke på Eiker i 1801. Men jeg finner en interessant kandidat i 1801 på tukthuset i Kristiania - her: LenkeHer er mine spørsmål:1. Jeg regner med at Mari Clausdatter fikk med øvrigheta å gjøre ved hver eneste 'uegte' barnefødsel i henholdsvis 1786, 1792 og i 1794. Havnet hun i avhør? Måtte hun betale bot? Var det rettsak? Hadde presten noe med dette å gjøre? Hvor kan jeg finne dette? I hvilke protokoller bør jeg lete? Og finnes disse i såfall på Statsarkivet (Kongsberg) eller på riksarkivet?2. Jeg regner med at Mari Clausdatter virkelig havna i trøbbel i 1794, ved tredje gangs leiermål. Ble det dom og fengselsstraff? Hvor kan jeg ev. finne dette dokumentert? Hvilke protokoller? Og finnes de i såfall på Statsarkivet (Kongsberg) eller på riksarkivet?3. Jeg regner med at noen i øvrigheta også interesserte seg for Lars Steffensen i 1786 og i 1792, og for Svend Pedersen i 1794. Mannfolka fikk muligvis bot. Og/eller måtte betale bidrag. Hvor kan jeg ev. finne dette dokumentert? Hvilke protokoller? Og finnes de i såfall på Statsarkivet (Kongsberg) eller riksarkivet?4. Den 38 gamle Maren Clausdatter som i 1801 er på tukthuset i Kristiania - Hvordan kan jeg finne ut hvem hun er? Hvilke protokoller? Og finnes disse i såfall på byarkivet (Oslo) eller på riksarkivet? (Jeg har spurt om det samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Du se på fangeprotokollene på Riksarkivet. Her står det bl a et saksnummer. Ved hjelp av det kan du finne få hentet frem alle sakspapirene om rettsaken hennes som f eks forhør og dom. Det kan stå ganske mye om henne i disse papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man måtte betale bot til litt inn på 1800-tallet, ca. 1810, tror jeg. Du vil trolig finne en del i tingbøkene. Der vil det også gå frem hvilken dom Mari Clausdatter fikk ved hver anledning, og det er ikke utenkelig at hun havnet på tukthuset etter 3. leiermål. Tingbøkene finnes i original på Statsarkivet i Kongsberg, og det er mulig du må dit for å finne ut av det, for jeg er ikke så sikker på om mikrofilmingen er ført så langt frem i tid som 1790-årene. Men du kan jo ta kontakt med Riksarkivet og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.