Gå til innhold
Arkivverket

[#33262] Dekker emigrasjonslistene alle emigrerte folk til USA?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg hører/leser at man skal ihvertfall finne mange i emigrasjonslister.Men jeg finner ikke 2 personer som jeg vet har emigrert. Har sett på digitaliserte utflyttingslister også.En Anna Evensen/Ovesen f. 1866 bodde i Hammerfest (har søkt etter henne i emigrasjonslister for Trondheim,Bardu og et sted til i Nord-Norge. Har sett etter henne på de andre stedene også for sikkerhets skyld. Ukjent emigrasjonsår. Men en gang etter konfirmasjonsalder tenker jeg. Trolig etter 1892 da Anna ble mor til ei jente Henny i 1892. Etter fødselen var det ikke kontakt mellom mor og datter.En Knut Olsen Seim emigrerte i 1875 fra et sted i Norge. Han var født 1844 eller 1852. Og bodde i Oregon og døde der. De opplysningene er blitt opplyst til meg av mora til tippoldebarnet til Knud Olsen Seim. Når han emigrerte brukte han Knud Olsen. Men når han kom til USA brukte han Seim etter navnet på gården han kom fra. Jeg har aktuelle kandidater fra Røldal,Jølster, Vangen sokn på (Voss?)(Hordaland). Han kan jo ha kommet fra gårder med navnet Seim i fylkene Buskerud og (Akershus?)Har sett i Castlegarden og Ellis Island også. Norway Heritage er lite aktuelt pga. aktuelle emigrasjonsårene på de to personene.Så mitt spørsmål er om emigrasjonslistene dekker alle emigrerte folk til USA. Og om det fins mangler i emigrasjonslistene.Det ville vært kjempefint om noen kunne hjelpe meg med å finne emigrasjonene til de to personene. Også hvor Knud Olsen Seim kom fra.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Stavanger politistasjon brant i 1929 og passprotokollene eksisterer ikke av den grunn. Det som er å finne før nevnte år er rekonstruert med mange kilder:aviser,bygdebøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Torunn C.L.: Takk for ditt innlegg så langt! Beklager at opplysningene er/var sprikende. Men jeg skrev det jeg hadde av opplysninger så langt/foreløpig.Sigbjørn S.: Nyttig å bli informert om at emigrasjonsdata kunne bli rekonstruert av bygdebøker osv..Ellers har jeg sett på dokumentasjonene for de forskjellige stedene. Dessverre er de varierende. Noen dokumentasjoner var informative, f.eks. for Oslo, mens dokumentasjonene for andre steder (tror det var Trondheim) lite informative. Slik har jeg forstått det.Er det riktig?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.