Gå til innhold
Arkivverket

[#33263] Ønsker tips til bedre og lettere søk i folketellinger i Ancestry.com


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg leter etter noen med veldig vanlige navn, f.eks. Ole/Ole Andersen/Mikkelsen, f. 1856. Vet at han levde i 1910. Han emigrerte i 1903, mener jeg å huske. Og bodde i Bergen Street i Brooklyn i New York (county) i New York (state). Mitt problem er at det er vanskelig å finne ut hvilken bydel Bergen Street tilhørte (hvilken lenke som er aktuelt under områder i New York county). For å kunne lett komme til riktig folketelling med Bergen Street. Det fins oversikt over lenker til mange Bronx områder, bl.a.Så er Knud Olsen (Seim) også så vanlig navn (bl.a. i Oregon). Også Anna Evensen/Ovesen.Har brukernavn og passord til folketellinger. Har prøvd så mye på ranked search and exact search. Det er så vanskelig. Savner søksystemet som finnes hos folketellinger hos digitalarkivet.Jeg ønsker tips og veiledning til å finne greit frem til folketellinger i bestemte stater og ukjente stater i USA ved søk på vanlige personnavn.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har funnet ved en tilfeldighet at Brooklyn (der gaten Bergen Street antagelig lå/tilhørte) lå i Kings county. Og at jeg skal presisere mitt spørsmål bedre med å spørre om hvilken township Bergen Street tilhørte i Kings county.Hvilket township var det? (med rett lenke til rett folketelling)Imøteser svar på mine spørsmål.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg går ut fra at du har lest 'search tips' og brukt muligheten for 'wildcard'-søk og andre tips der.Om du har et sikkert fornavn, fødselsår og begrenset søkeområde i USA kan det være et forsøk å søke på fornavn,fødeland(ikke alltid notert!!) og fødselsår (+/- et par år)Særlig ved et søk der alderen har passert f.eks. 60 år og en kjenner i hvert fall county er det ofte at det vil være en overkommelig jobb å sjekke tilslagene opp mot event. andre opplysninger som imigrasjonsår og event.- andre kjente opplysninger.I flere tilfeller der jeg har hatt mange etternavnsmuligheter har denne fremgangsmåten hjulpet.De eksemplene du nevner er riktignok ikke de enkleste; du må nok bruke wildcard både på Knud og Anna ettersom det finnes drøssevis av varianter på de navnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

'No e' vi i by'n' sa en kar da vi passerte Bergen St på T-banen i New York. Du har helt rett i at Bergen St. ligger i Brooklyn / Kings Co. Ønsker du kart, kan du f.eks bruke mapquest.com.En del av 1910-manntallet for Kings Co finner du gratis på census-online.com: [url="http://www.census-online.com/links/NY/Kings/>http://www.census-online.com/links/NY/Kings/ men jeg så ikke noe til Bergen St.Inndelingen av Brooklyn i wards /enumeration districts finner du her: Lenke1910 fikk jeg ikke fram, men for 1880 ligger Bergen St. i flere enumeration districts:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Tor Rustad og Norodd Hagenson for deres innlegg! Det var nyttige innlegg m/ lenker de kom med. Noe som hjelper meg med å innsnevre søket. Hvilket/hvilke township har jeg funnet ut av lenken fra Norodd H.Ellers trener og lærer jeg på å søke bedre.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.