Gå til innhold
Arkivverket

[#33264] Fins det databaser over folk som reiste tilbake til Norge f.eks. på besøk?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Fins det noen databaser/kilder med oversikt over folk som reiste tilbake til Norge på besøk eller for alltid tilsvarende det man har for folk som emigrerte til USA/Canada? Stilte dette spm. i temanr. 13700 'Veiledning-....' Men fikk ikke svar ang. dette.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei Kristin! Dessverre så finnes ikke dette. Men i den statlige folketellingen for 1910 vil det visstnok være en rubrikk om slikt. (uten at jeg kan si hva). Men altså... nix. Ikke noen base over returnerte norske nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Riktig Laila, det finnes ikke noe register eller base over hjemvendte emigranter. I folketellinga 1900 er endel personer registrert som 'kapitalist' er' , det er et tegn på at vedkommede har vært i Amerika og tjent gode penger men ikke noen 100 % sikkerhet for dette. Norsk Utvandrer museum har noe om dette tror jeg, har ikke sett igjennom hva arkivkortene viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Vel - jgeg har et par 'kapitalister' som aldri har vært i Amerika, så det er farlig å generalisere.Dersom Norsk Utvandremuseum har noe om dette, skulle jeg ønske de kunne være med på digitaliseringsdugnaden! (f.eks. la et av DIS sine lokallag få lov å registrere kilden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Her http://www.rhd.uit.no/folketellinger/rubskj_b.html kan vi se at 1910 tellingen har rubrikk for 'hjemvendt emigrant'.De sidene du henviser til, Tore S. Falch gir mye interessant lesning, takk for tips!Men - dessverre, ingen databaser for disse hjemvendte. Veldig mange kom hjem igjen fordi de ikke fikk det så flott og lett som de trodde de ville få det i USA. Noen kom også selvsagt hjem etter å ha blitt rike.. men de historiene jeg har lest om folk som kom hjem, var om slit og slep, skuffelse og fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Christiansen,Myhre og Falch for deres innlegg!Jeg og andre har dermed fått svar at det ikke finnes databaser over de som reiste tilbake til Norge.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.