Gå til innhold
Arkivverket

[#33267] JOHANNESEN BYE - OSLO - VESTFOLD - DRØBAK - LARVIK - TØNSBERG


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Hei!Har søkt en del etter slekt, men står fast og håper noen kan hjelpe. Den familien jeg lurer på er:Ole Kristian Johannesen Bye (f.1863 Tønsberg), gift 1 med Clara Johnsen (f.1868 Larvik). De fikk følgende barn: Artur Ludvig Vilhelm (f.1890 Oslo), Wiliam Leonard Adolf (f.1892 Oslo), Rosa Josepha Alexandra (f.1894 Drøbak) og Dagmar Leonarda Wilhelmine (f.1895 Drøbak).Clara Johnsen dør i 1899 og Ole Kristian gifer seg med Augusta Mathilde Johannsen (f.1863 Sverige) og de fikk følgende barn: Ester Vilhelmine (f.1902 Oslo), Asbjørn (f.1904) og Alfhild Bergliot (f.1910 Oslo). Ole Kristian dør i 1910.Alle opplysninger mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om dette er Johannessen Bye , enkemann i 1900-tellingen, med to av sønnene: LenkeEr de forfedre eller etterslekt du ønker opplysninger om?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Gunn og takk for svar!Ja, dette er Ole Kristian Johannesen Bye. Han bor i Oslo frem til sin død i 1910. Er veldig interessert i etterslekt, f.eks. hvor ble det av hans kone nr.2 og alle barnene. Dette er noen av hans andre barn i 1900 tellingen: LenkeEr også interessert i forfedre og har kun funnet ut at far og mor til Ole Kristian Bye er Johannes Johannesen Fos (f. i sverige) og Kirsten Olsdatter fra Gryttingen i Vestfold. Det hadde vært veldig artig å få opplysninger om deres forfedre igjen.Det som hadde vært mest interessant er å finne ut hva som skjedde med barnene til Ole Kristian, hvor ble de av og evt. etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 finner jeg en Ole Kristian Johansen i Tønsberg. Han er to år gammel og kunne passet bra i alder, men selv om faren er svensk har han etternavn Eriksen, Morens navn stemmer heller ikke så bra, men det kan være Feilskrift her.LenkeHar du funnet foreldrene i kirkebøker? Her var det mange likheter i alle fall.Etterslekt født etter 1900 er det nok vanskelig å spore i folketellinger i digitale kilder.Oslo Byarkiv har vel en del adressebøker, om etterslekta har havnet i Oslo-området.Ellers er det vel bare å håpe at noen her kjenner til hvor det ble av familien. Lykke til med leting. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Gryttingen i Tønsberg, litt tilbake i tid. Det kan være stedet der mor til Ole J.Bye kom fra.LenkeVet ikke hvor de har tatt Bye-navnet fra. Kan det være fra fars siden?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Gunn og takk for svarene!Så langt jeg har kunnet søkt, og for å gjøre letingen vanskeligere så bor han ikke sammen med mor og far i 1865 tellingen. Tror nemlig dette er Ole Kristian Bye (O.C.Bye som han står i adressebøkene): LenkeDet var fint med lenken til Gryttingen. Det er nok trolig her hans mor kom fra. Følgende har jeg funnet ut om Gryttingen:Grytingen er en gård i Vestfold fylke, Stokke kommune, Skjee sogn. Den har gårdsnummer 79. Gården skrives Gryttingen i 1865 tellingen, mens den i 1900 tellingen skrives Grytingen. Grytingen finnes også i matrikkelen for 1950 med eierne Landheim, Karlsen, Larsen og Marheim.Har ikke klart å finne ut så mye mer om Kirsten Olsdatter fra Gryttingen. Navnet BYE er og blir en gåte. Har funnet Ole Kristian Johannesen Bye i flere kilder og for det meste har han etternavnet Johannesen. Men plutselig blir det Bye. F.eks. adressebøkene som skriver han som skomaker O.C.Bye.Ser at det er mange som har etternavnet Bye, vet noen hvor dette kan komme fra? O.C.Bye ble født i Tønsberg, var innom Ramnes og endte opp i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg var også inne på tanken om det kunne være dette pleiebarnet som var den Ole K.J. Bye på Sem i 1865.Sikkert ikke lett å finne flere opplysninger om hans opphav, når foreldrene ikke oppdrar sin sønn. skal se om jeg kan finne noe under Vestfoldslekt om moren.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finnes en Ole på en av Grytting-gårdene i 1865. Kan det tenkes at han som er innerste og bor sammen med en datter Anne Olsdatter, kan være Kristin Olsdatters far?LenkeBare en tanke.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei Gunn, Dette er fullt mulig, jeg skal prøve å undersøke litt mere ang. denne familien.Jeg har funnet en Arthur Ludvig Bye i emigrasjonsprotokollen og lurer på om noen kan bekrefte at dette er Ole Kristian's sønn, se lenke her: LenkeDet står at han er født i 1891, min skal være i 1890, men det er så nære at det blir interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.