Gå til innhold
Arkivverket

[#33278] Sigrid og Kristian Magnus Rishaug`s foreldre. Aukra i M-R


Gjest Arnt Inge Storeng
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Inge Storeng

Hei ! Som ganske fersk slektsforsker er jeg på jakt etter foreldre til Sigrid og Kristian Magnus Rishaug (mine besteforeldre)bosatt på Aukra i Møre og Romsdal. Ukjent fødselsdato. Sigrid levde til utpå 1960-tallet (på Nautnes) Kristian Magnus døde mye tidligere. De hadde mange barn. Bl. annet Alfred, Hjalmar, Gudrun, Kristine, Ingrid, Jon, Gerhard og Margit.Mener og huske at Sigrid var gift 2 ganger.Hadde en dame boende ( Moste ) ( blind og leddgikt ) Hvem var dette ?Er det noen som kan hjelpe meg litt på veien.Med hilsen Arntbilete0403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Først av alt. Er du ganske fersk som slektsforsker, så har du funnet deg en fin og interessant hobby. Håper du får mye glede av det.Så til ditt. Du har kanskje et navn på foreldrene til Sigrid og Kristian ? Det ville nemlig ha hjulpet mye. Hvis du tar en spørrerunde blandt familiemedlemmer, så er det kanskje noe å hente der ? Notater, baksiden av bilder o.l, det kan ofte være noe å hente på det.Jeg har funnet på databasen familysearch (mormonerkirken) en bitteliten info. Der stod det en Leif G Hattrem som gift med Sigrid Rishaug. Det var det eneste som stod, og da vet man jo ikke hvilket årstall vi snakker om her en gang.Det er jo verdt å undersøke i og med at du mener at Sigrid kan ha vært gift2 ganger, og at navnet Rishaug heller ikke er helt vanlig navn. Det stod navn på den som hadde sendt inn informasjonen: Sverre Munthe, Norge.Jeg har søkt på [redaktøren har fjernet navn på nålevende person] i tlf katalogen og funnet en, men det er ikke riktig å legge ut adresse og telefon her. Du kan vel selv søke på han, det kom bare opp en. Ta en telefon til han, finn ut om det er rett mann, og i såfall har han kanskje noe å tilføye. Mulig han ikke har lagt ut infoen på nett, for det at det kan være nålevende personer i det materialet, infoen kan han jo allikevel ha.Send meg gjerne en mail: alenehagen@hotmail.com , så kan jeg sende deg nummeret da. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette kan jo være en kandidat:LenkeDenne Kristian Magnus kan passe med alder. Som vi ser er han såkalla uekte sønn av Martha Kristine Kristiansdtr.Kristine kan jo passe som et av familienavna.Ellers så finnes det gode bygdebøker for Aukra som sikkert kan lånes på biblioteket. Eller kanskje dukker det opp noen her med bygdebøker som kan slå opp dette for deg.Lykke tilvennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Kristian Magnus Rishaug f. 8/3 1890 i Sætervik, d. 19/3 1945, son til Kristoffer Gundersen Bjørnsund og p. Marta Kristine Kristiansdatter Sæter g. med Sirianna f. 26/10 1890, enkja etter forrige brukar. Kristian var tidlegare gift med Inga Alette f. 5/1 1894 i Bud, d. 6/8 1919, dt. til Amund Hansen og Anna Andresasdt. Sporsem.Dette er henta frå Julnes: Bygdebok for Aukra Gard og slekt bd. III s. 219.Sirianna (som du skriv Sigrid - går eg ut i frå) var datter til Johanna og Gurianna Sæterøy. Sirianna døde ifølgje Julnes 21/3 1966.Du kan finne meir i dei 4 Bygdebøkene for Aukra som har eit greitt personregister bak i kvar bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Inge Storeng

Først av alt: Takk til alle som har gitt meg verdifulle opplysninger.Av en onkel av meg fikk jeg vite at 'moste' het Elen Anna.Dermed fikk jeg i digitalarkivet ( folketell. 1900 ) bekreftet at opplysningene om min bestemor nok er riktige.Så får jeg prøve og få sett på disse bygdebøkene ved en givet anledning.Kanskje noen kan fortelle meg hvem denne ' forrige brukar ' var også.Atter en gang: Tusen takk.vennlig hilsen Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Forrige brukar (av Sørsletta9Johan Laurits Amundsen Nautnes f. 19/6 1894 d. 5/10 1918, son til Amund Elias og Inger Anna Nautnes g. 24/!0 1915 med Sirianna f. 26/10 1890, d. 21/3 1966, dt. Johan og Gurianna Sæterøy (søster til Elen Anna på br.nr 28)Barn: a. Gudrun Johanna f. 19/1 1916 b. Alfred f. 26/12 1917.Elen Anna på bruk 28 var f. 1/6 1887 d. 10/11 1950 gift med Peder Ludvik Hjertvik f. 16/12 1889, d. 14/6 1961 son til Torstein og Kristofa Hjertvik.Foreldra til Marta Kristine Kristian Knutsen Skarsbø f. 26/9 1833 i Fræna d. 25/4 1908, son til uk. Knut Kristensen Hol og p. Siri Knutsdt. Hol. G. 1/1 1865 med Marit Olsdt. f. 6/4 1825, datter til Ole Timansen og Taale Bjartesdt. Sæter.Alt dette etter Julnes sine bygdebøker for Aukra. Her er nemnt mange av dine slektninger. Du får nok mange spennende timar med leiting i desse bøkene.Håper dette blei sånn nokonlunde rett avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.