Gå til innhold
Arkivverket

[#33279] Er det noen som vet om hvordan man søker etter norske i Russiske arkiver


Gjest pia randal
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke selv, men jeg har kontakt med et par forskere i Moskva i en helt annen sammenheng, så om du konkretiserer litt mer, kan jeg i det minste spørre. (Disse arbeider ikke direkte med genealogi og dessuten i hovedsak med middelalderkilder).Men kanskje kan andre hjelpe til 'på strak arm'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Russisk litteratur i Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek:1. S.N. Valk og V.V. Bedin. “Det sentrale statlige historiske Sovjet Unionens arkiv i Leningrad “.2. G.M. Kovalenko. “ En kandidat til kongestolen. (Fra historien av politiske og kulturelle forhold mellom Russland og Sverige på 11.-20. århundre) .”3. V.N. Ruhljakov. “Erfaring av bibliografisk innenlandsk genealogi”. Del 3.4. E.E. Knjazeva og G.F. Solovjeva. “Luteranske kirker og sogn i Russland på 18.-20. århundre.5.A.R. Sokolov, D.I. Raskin, N.A. Perelogova, I.J. Utesjeva. “Aktuelle problemer og kilder om historien av Norden og deres forhold med nordvestlig regionen i Russland.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

Er kjempe vanskelig oppgave jeg har foran meg. De jeg leter etter kommer opprinnelig fra nord Finland og dro til Russland.Der døde mannen og kona dro videre til Tana og etternavnet ble endret.Men takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Vet du hvor i Russland vedkommende person døde ? Det fantes f eks finske kirker flere steder i Russland, bl a i St Petersburg. Ellers så ble han vel begravet i en evangelisk-luthersk kirke i Russland -- derfor jeg kjøpte inn en bok i St Petersburg (til NSFs bibliotek) om arkivene etter du lutherske kirkene i Russland, herunder kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

Har ikke fødselsdato.Men navnet er Karl(Kalle) Augusti Niemi. Det heter seg at han skal være gravlagt i Aleksandrofsk.Kona tok etternavnet Eriksen når hun kom til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da kan jeg anbefale å undersøke om de lutherske kirkebøkene er bevart for Aleksandrofsk (ved hjelp av boka i innlegg 5, bok nummer 4, riktignok med tittel oversatt til norsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.