Gå til innhold
Arkivverket

[#33281] Per Toresen i Tolga f.1816 og Berte Børresen Storelvdal på Hedmark f 1823


Gjest pia randal
 Del

Recommended Posts

Gjest pia randal

Har fars navn til Berte men noe som ikke stemmer står at fødested er tverelvdalen og det er i Alta.Trur det må være feil fordi berte er født i Elverum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

Men trur at det er rett Børre Tollefsen i 1801 tellinga.Hedemarken,Elverum. Takk skal du ha. Tenker på hvordan jeg kan finne moren til Berte,håper noen har gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På FS finner jeg (er ikke noe flink til å legge lenker dit):Børe Tollevsen og Oliana Olsdatter gift 30/11 - 1816 i Elverum.Følgende barn født med samme foreldrepar:Berthe, døpt 22/7 - 1821 i ElverumOline, døpt 29/12- 1818 i ElverumToline, døpt 27/6-1824 i ElverumSteen, født 4/2, døpt 13/5 - 1827 i LenvikDette kunne jo være dem ettersom de flyttet nordover før det siste barnet ble født.Du kan jo kontrollere dette selv på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Hei!Har sømfart 1814-1818 i KB for Tolga uten å finne noen aktuell Peder/Per Toresen. Sjekket så FT 1865 og 1875 for Alta. I 1865 var alderen hans oppgitt til 50 år og i 1875 fødselsår 1813! LenkeI 1813 er det såvidt jeg kan skjønne (dårlig KB-kopi) bare én kandidat: Thore Estensen Aasen fra Vingelen og Anne Gunnersdt(?) uekte sønn, Peder.Vet ikke hvem denne Anne Gundersdt kan være, men i FT 1801 Røros, finnes ei tjenestejente, A.G. Fugel, 16 år, sannsynligvis fra nåværende Engerdal kommune, men fant ikke noe i farten i BB for Engerdal.Flg. KAN være et spor: Ei Johanne Gundersdt f.1798 fra Engerdal (FT1801: Røros) blir gift på Tolga, og minst ei av døtrene hennes, Bente Knutsdt Hammer (1829-1912) gm Per Sønvisen, reiser til Alta.Finner ikke noe i bygdeboka for Vingelen om denne Peder Thoresen, men til påske kommer visstnok ei ny, så kanskje der...Peder Thoresen Vingelsaasen blir forresten konfirmert i 1831 med karakterer Meget og Godt.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg ser denne Anne Gundersdatter Fugel(Vogel) . Hun kan være søster til min Gunder Gundersen Fugel. Det samme med Johanne/Johanna Gundersdatter f. 1798. Hvis det er rett er foreldrene Gunder Eriksen Fogel f.juli 1753 på Røros og Bente Jacobsdatter Sund fra Røros f. nov.1755.Moren, Bente frøs ihjel 11/5-1803 og min Gunder kom til Trondheim. Hvor Anne og Johanna ble av har jeg ikke funnet.Gunder og Bente hadde 12 barn,men 8 levet da moren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Her er utdrag av FT1801 Røros, Femund hytte:Gunder Erikseb_fugel Mand 49 Begge i første ægteskab Hyttearbeider M Bente Jacobsdtr Hans kone 46 Begge i første ægteskab K Jacob Gundersen Deres børn 23 Ugift Hyttearbeider M Erik Gundersen Deres børn 22 Hyttearbeider M Anders Gundersen Deres børn 20 Hyttearbeider M Marit Gundersdtr Deres børn 19 K Peder Gundersen Deres børn 13 M Gunder Gundersen Deres børn 9 M Ingbrigt Gundersen Deres børn 6 M Bente Gundersdtr Deres børn 6 K Johanna Gundersdtr Deres børn 3________________________________________________Anne Gundersdt Fugel, Røros 16 år i 1801 passer jo godt inn i rekka her, men ingen dokumentasjon har jeg kommet over. Finnes det kanskje et skifte etter mora?Johanne Gundersdt (Elgåen) blir gift i Tolga med Knut Tollefsen Hammer. Jeg har registrert 8 barn. Etterkommere finnes på Tolga den dag i dag.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Huff, dette ble uoversiktlig! Hvorfor kommer ikke det som står på ei linje i forhåndsvisningen på ei og samme linje i innlegget???Altså FT 1801 Røros, Femund hytte:Gunder Erikseb_fugel Mand 49 Begge i første ægteskab Hyttearbeider MBente Jacobsdtr Hans kone 46 Begge i første ægteskab KJacob Gundersen Deres børn 23 Ugift Hyttearbeider MErik Gundersen Deres børn 22 Hyttearbeider MAnders Gundersen Deres børn 20 Hyttearbeider MMarit Gundersdtr Deres børn 19 KPeder Gundersen Deres børn 13 MGunder Gundersen Deres børn 9 MIngbrigt Gundersen Deres børn 6 MBente Gundersdtr Deres børn 6 KJohanna Gundersdtr Deres børn 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Hei Marie. Jeg så du hoppet over tre av barnene i din oppstilling:Anne f.1685,Bente f.1878 og Karen f 1788. Jeg er interresert i faddere ved dåp ,både på Peder Toresen,mulig barn av Anne Gundersdatter Fugel og navnene på Johanne Gundersdatters 8 barn. Hvilken kirkebok benyttes her? Hvis disse er søsken så kan nevnes at deres bror Gunder Gundersen Fugel flyttet og nordover i 1824. Først til Mikkelbostad senere til Tjeldodden i Tjeldsund. Han har stor etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei Terje!Har vel egentlig ikke hoppet over de tre barna du nevner. Jeg kopierte kun deler av FT 1801 Røros, Femund hytte, og der var bare de barna jeg nevnte, med. Forfatteren av bygdeboka (BB) for Engerdal har tydeligvis gjort det samme, da bare de samme 9 barna er med der.Jeg regner med at du har oversikt over alle 12 barna. Da stemmer antagelsen om at Anne Gundersdt Fugel (16 år i 1801) hører til her, bra.Om denne Anne Gundersdt er Peder/Per Thoresens mor, gjenstår å verifisere. Det er vel 3 mil mellom Tolga og Røros, men god forbindelse pga smeltehytta på Tolga. (Minst en av mine tippoldefedre jobbet og bodde på Tolga, mens kona kom fra Røros).Peder Thoresen Aasen ser ut til å være født 27.okt.1813 og døpt 7.nov.(hjemmedøbt, tror jeg nok det står). Faddere: Karen Gunilda Irgens, Marit Olsdt, Tosten Olsen, Esten Estensen Aasen (farbror) og John Larsen Tolgen. Dette har jeg fra KB for Tolgen.Så spør du om Johanne Gundersdt's barn. Her er det jeg har notert (noe sjekket mot KB Tolgen, noe fra FT1865, noe fra BB Tolga av E.Eggen):Johanne Gundersdt Fugel f. 1798 Engerdal, Elgå (xRøros) d. 1890 Hammerplass, Tolga g1828 Tolga m Knut Tollevsen Hammer f. 1802 Tolga - 24 år i 1827 1 Margrete Knutsdt Hammer f. 1827 Tolga d. Amerika 2 Bente Knutsdt Hammer f. 1829 Tolga, Hammerplads d. 1912 Alta? g. Peder Synvisen Steen f. 1827 Tolga - Per Sønvisen d. 1897 Lund, Tverrelvdalen 3 Tyri Knutsdt Hammer f. 1832 Tolga - flyttet nordover iflg. BB 4 Kirsti Knutsdt Hammer f. 1834 Tolga - eg. Kirsten d. Løten g. Engebret Olsen g. 1864 f. ~~1830 Elgåen 5 Goro Knutsdt Hammer f. 1836 Tolga d. 1927 Oslo g. Jon Jonsen Gjelten g. 1864 Tolga f. 1836 Tolga - John? d. 1894 Tolga, Tolgensgjelten? 6 Tollev Knutsen Hammer f. 1838 Tolga - Tollef? d. Tolga - ugift 7 Gunder Knutsen Hammer f. 1842 Tolga 8 Johanne Knudsdt Hammer f. ~1842 Tolga - 23 år i 1865Håper dette var svar på det meste av det du lurte på.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Hei Marie. Takk for opplysningene.Det er ikke noe bevis på at dette er de rette, men det er litt rart når jeg ser navnene Irgens og Aasen blandt fadderne til barn av Gunder Eriksen Fugl og Bente Jacobsdatter Sund. bl.annet var Christian Irgens fadder på Marit f.1782.Karen f. 1788 er hjemmedøpt av Christian Frideric Irgens og Ingebrigt f. 1794 har Beritte Hendrichsdatter Aasen til fadder. I alle fall Bente Sund hadde familie i Elgå. Antagelig har noen av barnene etter Gunder og Bente blitt plassert hos familie etter at moren døde i 1803.Og det er nok ikke noe formue å finne i et skifte etter hverken Bente eller Gunder, slik at jeg har i alle fall ikke prøvet å oppspore noe skifte etter de.Men vi leter etter hvem Ane(Marie) Hansdatter som ble gift med deres bror Gunder Gundersen på Lade,Bakke,Strinda 12/7-1821 kan være. Hun skal være fra Meldal og døpt 15/2-1801.Men i den kirkeboken er hun ikke innført. Så jeg stiller spørsmålet om mulig hun og er fra Tolga siden vi nu er så godt igang? M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Ser ikke ut som jeg har noe å bidra med her, men ettersom Anne Hansdt er døpt såvidt tidlig på 1801 er vel sannsynligheten stor for at hun er med i tellinga. Jeg finner bl.a. ei på Røros som kanskje bør sjekkes ut. LenkeEllers er vel alle disse Irgensfolka mer eller mindre i slekt. De tilhørte 'de kondisjonerte', og det var ganske så vanlig å benytte dem som faddere. Men Aasen på Tolga, er i dette tilfellet Vingelsåsen, helt forskjellig fra Aasen på Røros, så her tviler jeg på at det egentlig er noen forbindelse. De øvrige fadderne ser ut til å bo i nærheten av Malmplassen på Tolga og sannsynligvis ha tilknytning til smeltehytta.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Takk skal du ha Marie. Jeg mener denne Anne er sjekket ut.(skal ettersjekke i morgen) Problemet er at barn født i februar ikke kom med i tellingen.1801 tellingen er pr januar. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Var innom Kulturkontoret i dag, og i ei KB-avskrift der, var flg. føyd til senere ved Peder Thoresens dåpsinnførsel: 'på Hulbækmoen sammen med faren' (Faren ble gift på en gard der),og videre 'Utflyttet til Alta 23.4.1844'. Ingen kilder var oppgitt, men dette skulle ihvertfall vise at vi har med riktig person (og foreldre) å gjøre.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Som nevnt i (11) skulle det komme ei ny bygdebok for Vingelen med det første. Jeg har nettopp fått den, og Peder Toresen f 27.10.1813 er nå kommet med, som Tores sønn med Anne Simensdt! Etter å sjekket KB på nytt, mener jeg stadig det står Gunnersdatter.Dessverre ingen andre opplysninger om Peder eller mora i den nye bygdeboka.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.