Gå til innhold
Arkivverket

[#33285] Minister (Peter) Randolph Johnsen, født i Bergen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Etter diverse mellom meg og slektninger i staten Washington i USA, er det kommet frem at en Randolph Johnsen (døpt Peter Randolph Johnsen), sønn av Ragnhild/Rangle/Rangele Gurine Larsdatter og Petter Johnsen Hundvig var minister. Han ble født en gang på 1860-tallet.Er det noen som vet om ham? At det var i Norge han var minister?Etter å ha vært på jubileumsutstillingen til Stortinget, fikk jeg høre at forespørsler kunne rettes til Stortingsarkivet.Men jeg hadde lyst å spørre om noen i brukerforumet kanskje vet noe om ham?. Og om det er noe sted på internett man kan lese hvem som var medlemmer av Storing, regjering, komiteer osv..? Så andre kan lese det samme som meg også.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Er du sikker på at det er en minister som i en statsråd og ikke 'minister' (eng.) som i en prest/forstander/religiøs leder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg forstod det slik på slektningen i USA at han var vanlig minister i Norge. Peter Randolph (funnet ut igjen at han var født ca. 1863) bodde ihvertfall i Norge (Bergen) i 1885/1886. Hvis han var prest,forstander, så kunne jeg tenke meg at hun hadde skrevet og ment prest/forstander og ikke minister. F.eks. priest/pastor (engelsk/amerikansk yrkesord). Jeg har forstått det slik også på bakgrunn av opplysningen at slektningens oldemor savnet sine yngre brødre (bl.a. Peter Randolph) (det var kun tre yngre brødre)og hennes mor i Bergen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Nå kjenner jeg ikke til din korrespondanse, men jeg har i alle fall inntrykket av at det på amerikansk-engelsk er vanligere å bruke 'minister' om protestantiske kirkemenn enn i hvert fall 'priest'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg skal prøve å få avklart med henne en av de nærmeste dagene om hun tenkte på en kirkeminister eller regjeringsminister. Men jeg venter på mail fra henne ang. svar på mitt spørsmål om han var minister i Norge. Ville ha litt mer opplysning fra henne. Altså mer bekreftelse om det var i USA el. i Norge han var minister. For jeg kan ikke finne ham foreløpig i folketellinger i Norge.Jeg visste ikke at minister kunne bli brukt i kirke(organisasjonen). Så det var nytt for meg.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Per Harald Jonson for innlegg med en flott lenke med oversikt over regjeringer,ministere,statssekretærer f.o.m. 1814 t.o.m. dagens!Jeg har sett på lenken. Men finner ikke ham. Da kan det styrke påstanden om at han var minister i en kirke(organisasjon). Men jeg har nylig sendt mail til slektningen i staten Washington med spm. om han var minister i kirke eller regjering og hvor.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

En takk også til A. Snildal for hans innlegg! (bl.a. det han sier at P.R. Johnsen kan ha vært minister i kirke og ikke i regjering)Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Fikk svar fra slektningen min i staten Washington for noen måneder siden. Og A. Snildal hadde rett. At han var kanskje minister i kirke. Virket som pastor i Minnesota og Indiana.Se temanr.: 35789 Oversikt over norske prester i USA. hvis av interesse.Han Peter/Petro hadde skiftet etternavn fra Johnsen til Randolph. Det nye etternavnet var hans 2. fornavn.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.