Gå til innhold
Arkivverket

[#33287] Marie (niemi) Eriksen


Gjest pia randal
 Del

Recommended Posts

Gjest pia randal

Leter etter opplysninger av Marie (Kovala) Eriksen f.16.01.1865 i Finland,uvisst hvor. død 28.04.1954 i Berlevåg.(Tana) Gift med Karl August Niemi født i Finland og død i aleksandrofski i russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

trur ikke det er henne.har bare opplysninger fra ett bilde der det står at pie navnet hennes trolig er kovala. Mannen heter karl eller kalle august niemi.begge er fra finland.De giftet seg i 1883. De bodde en stund i norge trolig berlevåg og dro deretter til russland trolig finsk da,for å få arbeid.Mannen døde i russland men de fikk 3 barn der ene johan f. ca 1900.og hun dro tilbake til norge berlevåg.døde på aldershjem i tana men er gravlagt i berlevåg.vanskelig å vite hvor jeg skal lete siden det er snakk om 3 land og opplysninger om steder er liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

det er uvisst om når eriksen navnet ble tatt.om det var når de kom fra finland til norge eller etter 1900 tallet da marie kom med barna fra russland.Johan er forresten født i aleksandrofsk i russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Den eneste med etternavn Kovala, som jeg har vært i stand til å finne i Øst-Finnmark, er Brita Mathilde Kovala. Hun giftet seg i 1867 med Christian Holla fra Neder-Torneå, bopel ved vielsen var Bugøynes. Brita Mathilde er født i Rovaniemi i 1843, foreldre er Johan Erik Wiiri/Kovala og hustru Brita Stina. Ft1875: Lenke Tenkte Marie kunne være en yngre søster, men hvis hun er født i 1865, så er hun for ung.Ville vel ikke helt avskrive Marie Kovolainen i Vadsø. Ser at faren er født i Ristijärvi (som ligger i Kajanaland, Øst-Finland, tidligere Oulu len). Moren er født i Kiana (tror det skal være Kianta i nærheten av Suomussalmi) og Marie er født i Kuusamo. Det viser jo at familien har vært på vandring nordover. Har sett flere eksempler på at folk i Øst-Finland har benyttet seg av ruten over Kvitesjøen hvor de sannsynligvis har fulgt med handelsskip rundt Kola, for så å slå seg ned omkring Fiskerhalvøya eller i Øst-Finnmark. Stedet Aleksandrofsk som du refererer til, tror jeg må være Aleksandrofsk i Kolafjorden (kalles i dag Polyarny). Hvis Maries familie kom ruta rundt Kola, så kunne det jo forklare forbindelser til familier i Kolafjorden.Marie Kovalainen i Vadsø blir konfirmert i 1880, etter det kan jeg ikke finne noen spor etter henne.Den beste måten å komme videre på, ville være å finne vielsen til Karl August og Marie. Siden du mener at de ble viet i 1883, så vet du kanskje også hvor? Hva med barna, er noen av dem født Norge?Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

Det er det som er så vanskelig har bare ett bilde der det står vielses dato 1883. Finner ingen vielser i kirkebøkene i DA. Opplysningene jeg har er veldig usikre. Barna er født i Russland,eneste sikre er at de har en sønn ved navn Johan Eriksen og han døde i Berlevåg.og han ble født ca1900 i Aleksandrofsk.Har noen vage opplysninger om en datter som skulle ha giftet seg windsel i Finnmark.har også søkt i finske hiski om vielser,men ikke truffet på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Føler meg etter hvert nokså overbevist om at Marie født i Vadsø, er identisk med din Marie Eriksen. At hun brukte Eriksen til etternavn etter at hun kom tilbake til Norge, kan ha en så enkel forklaring som at Karl Augusts far kanskje het Erik til fornavn.Her er iallfall noen opplysninger om familien Kovalainen i Vadsø (alt sammen fra kirkebøker for Vadsø):Konf. 29/2-1880 Marie Sofie f. 7/1-1865 Kusamo. Foreldre: Johan Paulsen Kuvalainen og Elsa Gustava Larsdatter.Konf. 20/2-1887 Johan Kristian Kovala f. 25/7-1871 Vadsø. Foreldre: Kv. Fisker Enkemand Johan Kovala og Kv. Pige Elsa Grethe Heikinen.Død 14/2-1890 Kv. Pige Fattiglem Else Gustava Heikinen f.1834 Finland. Bopel Vadsø.Her er jeg veldig i tvil om Grete, Elsa Grete og Else Gustava er en og samme person. Sannsynligvis er det samme person, men da må det være feil i FT1865 når det blir opplyst at Johan Kovalainen og Grete Larsdatter er gift.Iallfall så er jeg sikker på at Else Gustava er den samme som jeg finner på Hiski, født 3/5-1835 i Suomussalmi, datter til Lars Heikkinen og Valborg Kinnunen.Videre har jeg funnet i Vadsø: Viet 8/7-1896 Johan Kristian Govala, fisker, Vadsø, f 25/9-1871, far Johan Govala og Brita Johanna Gotala, f. 17/5-1877 Neiden, far Olof Gotala (far Johan Govala tydeligvis i live ennå, for han er forlover ved vielsen).Mellom 1896 og 1900 forsvinner både far og sønn og ektemake (dratt til Russland???), finner iallfall ingen av dem ved FT1900.Brita Johannas foreldre ved: FT1865: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2030&kenr=002&bnr=0075&lnr=00>Lenke FT1875: Lenke FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kom over et par andre ting i kirkebøker for Vadsø som burde være av interesse:Aksel Emanuel f. 19/12-1896, foreldre: Fisker Johan Kristian Govala og h. Brita Johanna f. GotalaBlant fadderne: August Eriksen & kone Vadsø !!!Augusta Katrine f. 13/4-1895, foreldre: Kv. fisker August Abraham Eriksen og Maria Sofia KovalaDet virker for meg som dette må være riktig par, problemet er at ektemannen tydeligvis heter August Abraham til fornavn, og ikke Karl August. Spørsmålet blir da hvilke kilder du har som sier at ektemannen het Karl August (Eriksen/Niemi)??Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pia randal

Dette ble spennende.Har kun dette bildet der det står Marie Sofie med Kovala i Parantes og Karl August/Kalle August Eriksen Niemi i parantes på.Så det er jo mulig at det er feil navn.At familien skulle ha bodd i Vadsø er helt ukjent.Men så har jeg veldig få opplysninger.Sto også datter Augusta gift Windsel på det bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.