Gå til innhold
Arkivverket

[#33289] Lars Larsen Former fra Kongsberg


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor Lars Larsen kom fra og hvem foreldrene var? Lars ble födt i 1753, gift 20/6 1778 med Kari Trulsdatter Narverud i Kongsberg. Lars döde i 1797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er dette kona hans Kari og deres barn i 1801? Lenke Kanskje finnes det noe i bygdeboka, for jeg tror det kanskje finnes en bygdebok for Flesberg ? Evt. bygdebok om hennes slekt på Narverud som vel kan være i Norderhaug eller Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Kari Trulsdtr. foreldre er vel Truls Olsen Narverud og Gunnor Knutsdtr. Nattestad. Truls Olsen Narverud og Gunnor Knutsdtr. Nattestad ble gift på Kongsberg 13sep1749. I FS finner jeg ei Karen Trulsdtr. dpt 10jul1756 på Kongsberg med far Truels Olsen.Den Narverud det er snakk om her ligger i Gransherrad, Telemark. Nattestad ligger i Rollag, Buskerud. Det er mer om Gunnors forferdre i bygdebøkene for Rollag (og Nore).Berit Knutsen har nok funnet rigtig familie i FT1801. Men, Lofthus ligger i Jondalen, dette område dekkes ikke av bygdebøkene for Flesberg eller bygdebøkene for Sandsvær.Hvor Lars Larsen Former kommer fra vet ikke jeg, har du sjekket KB for Kongsberg for å se om det finnes noen opplysninger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Takker for god hjelp! Kan det tenkes at Lars var tilknyttet Sölvverket? Jeg ser at Kari fikk berg-pensjon. Det er litt vrient med norske kirkeböker. Jeg bor på Öland og er ikke spesielt mobil; det blir stort sett å holde seg til hva som finnes på nettet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Fra manntallet ved Kongsberg Sølvverk 1765:- Lars Larsen Former 11 år, født på Kongsberg, bor hos faren som er bergmann, er dreng ved sølvverket og har jobbet der i 1 1/2 år.- Lars Olsen Former 48 år, født på Kongsberg, gift og har 2 sønner (1 i arbeid) og en datter. Han er hauer og har jobbet i sølvverket i 34 år.- Andre: Ole Chr. Former 38 år fra Eiker, Niels Olsen Former 10 1/2 fra Kbg, Syvert Johansen Former 20 år fra Kbg.Manntallet 1771:- Lars O. Former 55 år, gift, 3 barn, født på Kbg, jobbet 45 år.- Lars L. Former, 17 1/2 år, født på Kbg, jobbet 7 år.- Bastian L. Former, 14 år, født på Kbg, jobbet 5 år.Manntallet 1732:- Lars Olsen Former,12 år, fra Kbg, jobbet 3 år, bor hos en bror, faren oppgitt å være overstiger.- Johannes Olsen Former, 20 år, fra Kbg, jobbet13 år, faren oppgitt å være overstiger.Manntallet 1711:- Ole Former 39 år, fra Ulefoss, har 2 sønner. Ellers har jeg notert som faddere i min database:- Martha Larsd. Former i 1772- Andreas Andersen Schiæfstads kvinne Martha Maria Larsd. Former i 1777 Opplysningene ifra manntallene er ofte unøyaktige, så alt må sjekkes med kirkebøkene. Trolig kan du låne kirkebøkene på film gjennom biblioteket.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei!Vet dessverre ikke hvem din Lars er, men jeg tror du kan utelukke slektskap til Ole Chr. (Christoffersen) Former fra Eiker og sønnen Nils Olsen Former 10 1/2 år som står i manntallet fra 1765. Familien bor på plassen Masomnen/Håvenga i Svene. Flesbergboka bind VI side 730.En kuriositet kanskje, men Sigurd Vinger skriver videre om navnet på plassen Masomnen og tilnavnet Former: '...Både tilnamnet Former og yrket som hammersmed tyder på at han i ein periode har vøre i arbeid ved masomnen til det gamle jernverket som låg ved Tislefoss nedafor Smeltehytta på Kongsberg. I formerhuset ved masomnen støpte dei omnar og anna i førmir (former) av sand og leire, medan jern av annan kvalitet vart hamra ut av hammarsmedane ved hjelp av vasskraft.'Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei Turid og Björg! Dette var spennende og viktige saker! Kan det väre at Ole Former kan ha noe med Ulefos Jernverk å gjöre, der brukte de vel formere i forbindelse med stöping?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.