Gå til innhold
Arkivverket

[#33294] Ole Olsen Budsjord og Marit Jespersdatter Andgardslien


Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

Ole Olsen Budsjord og Marit Jespersdatter Andgardslien ble gift i Dovre kirke den 23. august 1789. De fikk, så langt jeg vet, 6 barn. Ole var husmann under Bjørnsgard i 1801. Er det noen som vet noe om foreldre til de to? Eller er det der soga tek til? Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Tilleggsopplysninger: Barna til Ole og Marit var: Marit Olsdatter f. 13.09.1789 Kari Olsdatter Stenløkken f. 10.06.1793, døpt 16. juni 1793 Ole Olsen Bjørnsgaard f. 3.5.1796 Ingrid Olsdatter Bjørnsgaard f. 4.3.1798. gift med Ole Bergsvendsen Leren 22.05.1820. Brit Olsdatter Bjørnsgaard f. 13.11.1800 Jesper Olsen Bjørnsgaardhaugen f. 5.10.1802. Men spørsmålet er altså: Hvor kom Ole og Marit fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Jeg tror at foreldrene til Marit Jespersdatter var Jesper Iversen Andgardslien ( døde 1796) og Marit Olsdatter Åsen, de hadde også en sønn,Iver Jespersen ( f 1764), som var gift med Kari Johannesdatter Ekrehagen (1766 - 1843). Mere vet jeg ikke. Det er vel trolig at Jesper Iversen og Marit Olsdatter hadde flere barn. Ole Olsen Budsjord var kanskje i tjeneste på Budsjord når han giftet seg? Han vet jeg ikke noe om. Lykke til videre!Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for tipset. Jeg har en mistanke om at Ole Budsjord ikke var fra Dovre, men muligens Toten. Men her har jeg heller ingen andre holdepunkter enn at han ved et tilfelle skal være benevnt som 'totningen'. Så det er muligens riktig som du sier at han var i tjeneste på Budsjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.