Gå til innhold
Arkivverket

[#33295] ADVARSEL Ancestry.com


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Via hjemmesiden til Ancestry.com valgte jeg et 7-dagers grastis prøve-abonnement, og måtte oppgi kredittkortinfo for å få dette.Så får jeg fra banken vite at det er trukket 79 dollar, over 400 kr,for et uberstilt 3 mnd. abonnment på kortet!Alle forsøk på å få kontakt med Ancestry.com medfører bare automatsavr som i denne sammenheng blir rene Godagmann økseskaft, og jeg tviler på at det er mulig å få pengene tilbake.For å hindre ytterligere misbruk av kredittkortinfo har jeg anskaffet nytt kort. Det som for de fleste av oss er en hyggelig hobby er tydeligvis et lukrativt marked for kommersielle aktører.Derfor: LIGG UNNA ANCESTRY.COM!; o] sur f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir belasta om du ikke avbestiller telefonisk innen 7 dager. Det oppgis ved bestilling av 'gratis abonnement'.Selvsagt er de komersielle aktører. - På lik linje med dem som driver golfbaner, slalombakker og broderiforretninger.Hallo??? - Slekt er fortsatt ingen dyr hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg visste ikke at det var kortere gratisperiode enn 14 dgr. Det er riktig som Jon Torp sier at man må avbestille pr. telefon før gratisperioden går ut. Men man kan også avbestille pr. mail. Pga. min hørselshemning spurte jeg om hjelp ang. tlf. hos DISNorge. Resultatet kan du lese i det som ligger i lenken. Også det med hvordan man sender mail til Ancestry.LenkeDet at noen får problemer med unødvendig belasting og mer aktualiserer behovet for en gruppe som betaler til en person som påtar seg jobben med oppslag i Ancestry.com (der det kreves abonnement) eller at man gir brukernavn og passord til medlemmene av gruppen som man bruker til avtalte tider. Jeg selv har vært heldig å få låne brukernavn og passord av en annen til kun folketellinger i 3 mnd. hos Ancestry. Og som gjengjeld skal personen låne min hvis jeg kommer til å abonnere selv.For Anvestry.com virker til å være populært til å abonnere på.Ellers er jeg noe skuffet over at jeg har måttet greie mye alene selv (er ikke skuffet over den jeg har fått låne brukernavn og passord av). For jeg har opplevd at noen som har tilgang til mye hos Ancestry hjelper andre mye mer enn jeg opplever selv å få hjelp av vedkommende personer. Forstår ikke hvorfor det er slik. Trodde alle kunne hjelpe hverandre. Men skjønner at verden er slik. At noen hjelper andre. I stor grad eller i liten grad. Man velger selv. Mens andre ikke hjelper andre. Kun i et emne i DISNorge opplevde jeg å få (mye) hjelp i en av mine slektsgrener som var noe/litterat avhengig av oppslag i Ancestry.com.Jeg nevner min skuffelse pga. det jeg nevner om (evt.) behov for gruppe.Men for at en gruppe skal fungere, SÅ MÅ man være flinke til å betale det man må gjøre for å få tjenester utført av andre, uansett hvem andre er.Er veldig takknemlig over andre som har hjulpet meg på ulike måter i forbindelse med flere ting.Men uansett skjønner og leser jeg at Ancestry.com er bra sted for å få lettere hjelp i slektsforskningen ang. folk i USA. Likevel er søkesystemet hos Ancestry litt komplisert når man skal søke på veldig vanlige navn. Da er folketellinger hos digitalarkivet et bedre egnet sted når man skal søke på veldig vanlige navn (når man skal sammeligne de ulike søkesystemene i folketellinger).Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Berre ein liten kommentar til siste innlegg:Eg er vel etter måten ein flittig brukar av Digitalarkivet. Eg får mykje hjelp av andre, som eg sjølvsagt er svært oppglødd over og takksam for, ikkje minst på område der eg ikkje sjølv har tilgjenge eller oversikt nok over kjelda. Og i den grad eg er i stand til å hjelpa andre, gjer eg gjerne det, ogso med opplysningar frå til dømes ancestry.com.MEN, det er no ein gong slik at eg ikkje har høve til å sitja heile dagen og følgja med på Digitalarkivet, so om det er einskilde tema som går meg ''hus forbi'', der eg kanskje kunne ha tilført noko, so er det ikkje tilsikta på noko vis. Eg vil tru at andre brukarar har det på same viset, so om du, Kristin, ikkje føler at du får like mykje hjelp som andre, so trur eg det må vera reint tilfeldig! Det er sjølvsagt ogso mogeleg at du spør om ting som er spesielt utfordrande og vanskelege å svara på...!Når det so gjeld ancestry.com, so er det vel slik at denne ''kommersielle aktøren'' etter kvart, anten man liker det eller ikkje, har oppnådd meir eller mindre monopol på digitaliserte amerikanske kjelder, sjølv om dei same databasane i mange tilfelle ogso finst andre stader på netter, til gratis bruk. Men, som Jon ogso seier, so er ættegransking tross alt ein billig hobby, og eg tør påstå at Microsoft med Bill Gates nok er ein mykje ''verre'' aktør enn ancestry.com...! Eg er sopass gammal at eg hugsar kor vanskeleg det var å driva ættegransking i Amerika den gongen me personleg laut vitja ''National Archives'' for å leita i Soundex rullar og deretter i sjølve folketeljingane. Eg har ikkje tal på dei timene eg på 1970-talet og tidleg på 1980-talet nytta på ''National Archives'' på South Pulaski i Chicago...! Det er tross alt heilt eineståande at me i dag kan finna so fullstendeg materiale på Internett som det ancestry.com kan tilby!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-Ove Askautrud

Er det bare greitt å dele brukernavn og passord på Ancestry med andre? Kan slik deling kanskje sette både eieren av brukerkontoen og 'leieren' av brukernavnet i problemer?Jeg har sett at brukeravtaler hos Ancestry inneholder et forbud mot å distribuere brukernavn og passord til andre. En avtale jeg har sett inneholdt for eksempel følgende betingelse under pkt 1.4:'1.4. You are responsible for all usage or activity on Ancestry via your password account. Distribution of your password to others for access to Ancestry is expressly prohibited and shall constitute a breech of this Agreement. Any fraudulent, abusive, or otherwise illegal activity may be grounds for termination of your account, at our sole discretion, and you may be referred to appropriatet law enforcement agencies.'Med andre ord: Distribusjon av passord for å gi andre tilgang til Ancestry uttrykkelig forbudt.Med forbehold om at det nå kan ha blitt gjort andre betingelser gjeldende, så er min personlige anbefaling derfor: Ikke del ut brukernavn og passord til andre før du har sjekket eventuelle begrensninger i brukeravtalen.Med vennlig advarsel, Jan-Ove Askautrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ancestry.com er verdt hver enste krone - for de som leter mye i USA.Det er stor forskjell å hjelpe hverandre og å dele passord! Vi kan mislike at det ikke er gratis som her i Norge; men takket være bl.a. Ancestry er USA en av de beste land å søke digitalt etter tidligere slekter!Jeg vil forøvrig på det sterkeste ta avstand fra tanken om at forskjellige brukere her på DA blir forskjellig behandlet; det beror i så fall på tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg forstår hennes synspunkt på sett og vis. Det er jo en følelse hun har og den er subjektiv og må respekteres. Det en må være åpen for er at enkelte tema er mere interessante enn andre. Selv opplevde jeg for en tid tilbake å få skrape for å starte flere parallelle spørsmål samt å skrive for ufullstendig. Jeg fikk helt bakoversveis og holdt meg borte fra forumet i lengere tid. Nærmere mobbing kommer du ikke. Senere har jeg irritert meg over det samme. Spørsmål om det samme er irriterende, men en må jo tenke på at enkelt er nybegynnere og enkelte er svært så viderekommende. Desuuten må det vel være lov å prøve forskjellige vinkler? En ser jo nå feks hvor viktig overskriftene er! At den dekker spørsmålet og at den fenger i massen mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mobbing er et sterkt ord og betyr noe i nærhet av 'vedvarende hetsing'. Om man møter kritikk for manglende informasjon i det tema man legger inn, kan man neppe kalle dette mobbing. Det er kritikk, en konstruktiv sådan, som man kan lære av. Når man legger ut en etterlysning etter en emigrant, så bør man fortelle hvor vedkommende er i FT, i utvandringsprotokollene og hva man ellers vet. Ellers tar det flere innlegg før det blir noe utgangspunkt for dem som skal lete i USA.Jeg har lagt ut flere temaer her som ikke er blitt besvart uten at jeg føler meg støtt av den grunn! Dette er ikke en butikk hvor man blir betjent en etter en. De som skal hjelpe, velger jo også ut temaer de synes er interessante. Det må vi bare godta.Jeg har opplevd stor hjelpsomhet her i dette forum, og jeg vil heller si at de som føler seg støtt av den minste ting, bør jobbe med seg selv. Hvis man føler seg støtt eller tråkket på, så bør si fra der og da og ikke klage etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det siste ble uklart. Jeg mener at hvis man føler seg tråkket på av noen, bør man reagere momentant, slik at den som har såret noen uten å være klar over det, får en tilbakemelding med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Dette med hjelp til andre er vel utenom emnet 'advarsel'.Hjelpen til andre kommer vel hovedsak fra 'lommekjente' i området - personer. Har selv opplevd null respons på flere søk. Disse søk kan være ukjente personer for leserne her eller personene har rett og slett forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg håper jeg ikke er blitt misforstått.Jeg føler meg ikke tråkket på. Og jeg klager ikke. Nevner bare min lille skuffelse hvor jeg påpeker grunnen til at jeg nevner det (min forrige innlegg).Ville bare påpeke den 'diskrimineringen' jeg føler at noen blir behandlet bedre enn meg og andre av de som har tilgang til Ancestry og kan gjøre oppslag. Uansett om det er i brukerforumet eller andre fora. Det gjelder eksempler hvor mine spørsmål ikke ser ut til å være vanskeligere enn andre sine spørsmål. Har opplevd at noen med veldig vanskelige spm. får mye mer hjelp enn jeg får.Men det med min skuffelse må man ikke henge opp i. Ville nevne min skuffelse som et eksempel som aktualiserer behovet for en gruppe som betaler noen for å få tak i opplysninger hos Ancestry.Og at de som har Ancestry kan bidra mer i enkle spørsmål som har med utvandring å gjøre og ikke gjøre det slik at de hjelper noen mye mer enn andre i likeartede spørsmål.For jeg vet om noen som har Ancestry og som hjelper til med og svare på spørsmål som er avhengig av Ancestry-bruk her i brukerforumet. Og i andre fora. Ville bare nevne det så man er klar over at man må ta hensyn til at det ikke er lurt å gjøre forskjell på folk i likeartede spørsmål som er avhengig av bruk av et viktig hjelpemiddel som Ancestry.Jeg selv har opplevd slik skuffelse ang. forskjell i andre fora. Ikke her i brukerforumet.Jeg ble noe lei meg over å høre at jeg måtte jobbe med meg selv. Slik høres det ut. Vet ikke om jeg har forstått det riktig. For det er noe jeg har gjort mye selv. Man bør være litt forsiktig med å si sånt når man ikke kjenner vedkommende man svarer til.Det er viktig å ikke kritisere i sterk grad eller si ting som f.eks. at man må jobbe med selv og ikke klage mye når man ikke kjenner vedkommende. Jeg skrev jo grunnen til at jeg nevnte min skuffelse, var at det aktualiserte behov for gruppe. Jeg hadde også i tankene en annens forslag om Ancestry-gruppe i et annet tema.Og det er viktig å være åpen til personer og respektere dem.Og hjelpe dem der man kan/vil og ikke tro det,det (hint:dumme spørsmål osv.) om forskjellige folk. Så man ikke opplever å støte folk ut av brukerforumet eller lignende ting.Og jeg er veldig klar over at det er frivillig om man vil hjelpe andre. Og at graden av hjelpsomhet er avhengig av hjelpsomhet, kunnskap, om man har lest i visse temaer, interesse for tema(ene) osv..Selvsagt sier jeg selv fra hvis jeg føler meg såret. Det gjorde jeg overfor en annen i et annet fora som sendte meg overraskende mail. Som var litt skuffende å lese. Da sa jeg fra. Vedkommende beklaget det litt måten han/hun gikk frem på i svar tilbake til meg.Tenker fortsatt på den gangen.Jeg sier igjen: Jeg har fått mye hjelp her i brukerforumet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tilbake til temaet: min advarsel gjaldt at Ancestry.com reklamerer med gratis prøveab. men i virkeligheten tar seg betalt for 3 mnd. medlemskap.Jeg synes det er ergerlig å hive 450 kroner ut av vinduet. At andre har nytte av tilbudet betviler jeg naturligvis ikke.; o{ knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innleggene (1) og (14): Jeg takker også for advarselen. Leste for kort tid tilbake reklamen fra Ancestry.com, og overveide et 'gratis' prøve-abonnement. Men reklame er og blir vel kun reklame.Utenfor sjølve tråden. Til slutten av innlegg (13): Personer som opphøyer seg sjøl og kommer med sleivspark finnes i de fleste fora. For ikke lenge siden ble jeg sjøl bedømt som imbisil, samt for å bruke dette forumet som en lekekasse. Men denne bedømmelsen var mildt sagt vennlig mot hva vi ofte finner i forskjellige news-grupper, utefor slektsforskingsgruppene. Der herdes vi fort.Mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Jeg meldte meg på for en mnd. hos Ancestry, for en tid siden. Da måneden var omme ble jeg belastet for en måned til. Etter mye leting fant jeg en e-mail adresse hvor jeg kunne melde meg ut, i og med at jeg var 'utlending' ellers var det pr. telefon. Siden har jeg fått mailer fra dem minst to ganger pr måned om at de har funnet mere opl. om folk som jeg leita etter, fra ei pen dame som kaller seg Sylvia. Hvis jeg godtok dette, må jeg oppgi kreditkortnr, selv om jeg ser at de reklamerer med 'gratissøk' Trur ikke du kommer inn på deres sider, med et 'søk' i det hele tatt uten å opgi kreditkortnr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Dette vet du sikkert, men likevel...Her er Ancestry.com sin egen info:If this is a FREE TRIAL, why do you need my credit card?Your credit card will NOT be charged during your free trial subscription.If you are completely satisfied with your trial, do nothing and your subscription will automatically continue. Your card will be charged $199.95 for an annual subscription one (1) day after your 14-day free trial expires Your credit card will not be billed until after your FREE trial. You can cancel at any time during your trial membership and owe nothing.More details for members outside the U.S.For our trial members outside of the United States, you may cancel your reserved subscription at any time during the free trial period by calling +1 (801) 705-7620. Member service is available 24 hours a day, seven days a week. If you prefer to send an E-mail, contact us at cancel@ancestry.com and provide the following information:• Given name and surname • Username • Subscription type (e.g. free trial) • E-mail address used when subscribing • Telephone number including country code • CountrySå kredittkort info er nødvendig for å få registrert en gratis prøveperiode... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En artig historie dette, også med reglene på engelsk. Undres på om noen har utført det samme, men da med et kort som man hadde glemt vil gå ut etter påmelding og før prøveperioden til var avsluttet.Mvh KF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg tok en 14 dagers prøveperiode for en tid tilbake etter råd her på foumet. Jeg avbestilte det etter en drøy uke pr mail.Jeg fikk raskt en mail tilbake som bekreftet min avbestilling og fikk et ref nr for det. De informerte i samme mailen at jeg gjerne måtte fortsette å bruke ancestry gratis i resten av prøveperioden.Mitt kort har ikke blitt forsøkt trukket med noe beløp i det hele tatt. Så for meg gikk en avbestilling helt greit. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, tror ikke det er noen problemer med å få avbestilt, dette er tross alt et stort og seriøst firma som ikke driver med 'fusk & fanteri'...Problemet er selvfølgelig den litt frekke måten de gjør dette på, at folk må oppgi kredittkort nummer for å få denne 'gratis' prøveperioden.Er man ikke veldig obs på at man må avbestille innen denne 14 dagers perioden, så har man indirekte gått med på ett abonnement og de kan følgelig helt lovlig trekke ditt kredittkort.Vil tippe at det er svært mange rundt omkring i verden som ikke er obs på denne regelen som står med liten skrift, og at de 'håver inn' en god slump med penger slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.