Gå til innhold
Arkivverket

[#33297] Opprinnelse til navnet Von Jebe


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

For å unngå misforståelse legger jeg inn spørsmålet pånytt under annen heading. Kjenner noen opprinnelsen til navnet Von Jebe brukt i Bergensområdet rundt 1900?Egentlig oppgis navnet som Von Outzen Jebe, men min antakelse er at Von tilhører Jebe - og muligens kommer fra Tyskland. Det hadde vært flott om noen hadde mer kjennskap og ville hjelpe til med dette.Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I forbindelse med 1900-tellingen finner jeg 25 personer med etternavnet Jebe.19 av disse befinner seg i Kristiania, og tre av dem er født i Bergen.Lenke Jeg kan imidlertid ikke finne at Hermann Jebe giftet seg i Bergen med Laura, og jeg kan heller ikke finne barna døpt i Bergen her på Digitalarkivet.Om noen av disse benyttet Von som en del av etternavnet har jeg imidlertid ingen kjennskap til. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner denne familien i Bergen i 1891.LenkeHer ser det dog ut til at den godeste Herman Jebe, født 1852 i Holt er ugift.I 1900 tellingen er han gift og her to barn født i 1889 og 1893. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Herman Gabriel Jebe, født 1816, var (en periode) lege ved Nes Jernverk i Holt. Han var sønn av oberstløytnant Engelhart Gabriel Jebe (1787 - 1873) og Bolette Helene, født Krefting. Familien bodde i Skien/Porsgrunn.E. G. Jebe var sønn av Werner Gabriel Jebe og Laurentze Floriana Robsahm. Ved ft 1801 bodde denne familien i Winger, Hedemark. Han var da 'Regiments feltskiær ved det oplandske infanterie-regiment og gaardbeboer'Ifølge FS var W. G. Jebe gift første gang i København 23. mai 1782 med Birgitta Elisabeth Reifs.Hvor ble W. G. Jebe født?Mvh Knut S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Von Oertzen er en kjent tysk adelsslekt som kan ha hatt etterkommere blant norske offiserer. Men det er kanskje litt vel langt på siden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Per B. Lilje:Takk for kreativt innspill.Jeg har fått overbragt at etternavnet lyder som 'æutsen'. Ettersom det finnes endel av Outzen, antok vi at det var navnet.Om det kan knyttes til Bergensområdet er det ikke umulig.Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

'Hvor ble Werner Gabriel Jebe født' er et interessant spørsmål. Vet ikke om det er mulig å finne ut av, men under kirken der han giftet seg første gang står det:'Title Kirkebøger, 1691-1921Authors Den Danske Folkekirke. København Garnisons sogn (Main Author)Notes Mikrofilmet fra manuskript i Landsarkivet for Sjælland, København. Omfatter kirkebøger fra Garnisons sogn i København. Menigheden var delt i en dansk og en tysk menighed, men i h.t. plakat af 1. okt. 1819 udskiltes tyske militærpersoner af menigheden og overførtes til Frederiks tyske kirke, hvorefter kirken var forbeholdt den dansktalende garnison og den til kirken henlagts borgerlige menighed. Fra Garnisons sogn udskiltes i h.t. anordning af 11. apr. 1738 Christianshavns tyske menighed og i h.t. reskr. af 9. jan. 1739 Citadellet Frederikshavn. 1805 udvidedes sognet med dele af det nedlagte Skt. Nikolaj sogn. Fra sognet udskiltes 1878 dele til Holmens sogn og 1894 dele til det nyoprettede Frederiks sogn. Sognegrænsen reguleredes 1930. Også kendt som Den Herre Zebaoths kirke.'Har noen ideer videre?Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Dersom tyske militærpersoner ble utskillt fra menigheten i 1819 må det vel bety at det må ha vært endel av dem. Vi vet at Jebe var militær, kan hende han var tysk? Ellers høres etternavnet til hans første kone relativt tysk ut!Mvh Knut S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Pagh

I kirkebogen (på Arkivalieronline) er vielsen i 1782 mellem Werner Gabriel Jebe og Birgitte Elisabeth Reif opført under den tyske menighed.Han er allerede her feltskær ved Oplandske Regiment. Hun står som 'Birgitte Elis: Reif, Voigt (?). Garnisons kirke 1769-1815, opslag 49.Via FS-søg på Voigt, viser det sig, at en Brigitta Elisabeth Vogt, 'eines Mahlers tochter aus Altona' d. 17 oktober 1777 i Skt Petri, Kbhvn. blev gift med Johann Christian Heinrich Reif, Ober Chirurgus på et ostindisk skib.Hendes forlover er patoren der viede dem: Balthazar Münter. Skt. Petri 1767-1795, opslag 75.Umiddelbart er der meget, der peger mod syd. :)Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Du skriver at navnet oppgis som Von Outzen Jebe. Kan du si noe om hvor dette oppgis? Er det noe fornavn i kilden der navnet oppgis? Hvilke andre opplysninger framkommer i denne kilden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.