Gå til innhold
Arkivverket

[#33298] Mrs. L.J.R. Larson (Ingborg) of Blue River, Wis?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått informasjon om at Mrs. LJR Larson eller ingborg Larson bodde i Blue River i Wis. i 1951 da faren hennes døde. I 1933 da moren hennes døde bodde hun i Canada (Mrs. Rev. L.J.R. Larson, of Enchant, Alberta, Canada). Jeg har fått oppgitt at hun må ha vert gift med en prest pga den måten hun ble tittelert på. Jeg har ved mange anledninger prøvt å finne ut noe om Ingborg, men uten hell. Jeg ikke hatt noen innlegg på Digitalarkivet som har gitt noen respons, bortsett fra da jeg fikk oppsport foreldrene hennes LenkeJeg vet med ganske stor sikkerhet at Ingborg ble født i 1879. Her er litt info som jeg har fått gjennom Genforum:'Ludwig Abrahamson, 49, b. North Dakota was in Dutton, Teton Co., Montana, in 1930 census; not married. Alfred E. Abrahamson, 41, b. North Dakota, and wife Minnie, 36, b. Wis. were in Great Falls, Cascade Co., Montana, in 1930 census. A nephew James Abrahamson age 9 was living with them. Engel Abrahamson was in Hall Twp., Sargent Co., North Dakota in 1900 and 1910 census. (His birthdate given as Feb. 1859) In 1900 with him were wife, Maria, b. Oct 1853 (who had six children and six living), Daughter, Inzborg, b. March 1879, Iowa; and sons, (all born in North Dakota) Ludvik I., b. Jan 1881; Anton M., b. Dec 1883; Laurice (sp?) b. Oct 1885; Alfred O., b. June 1888; and Elmer M., b. Aug 1893.'I følge de opplysningene som jeg har fått vedk. Marie og Engel Abrahamson tyder alt på at Ingborg Larson og hennes mann hadde minst 7 barn og alle var trolig tilstede da besteforeldrene vart gravlagt i h.h.v. 1933 og 1951. I mitt innlegg 12780 eller det som jeg har link til lengre oppe kan dere finne obit på både Marie og Engel.Jeg har fått kontakt med noen av barnebarna til Elmer, men de visste ikke noe om Ingborg.Jeg antar at det kan vere mulig å finne noen av dem igjen ved spesielle familiere anledninger, så som begravelser.jeg forstår det slik at et av barna til Marie har trolig omkommet i en ulykke en gang mellom 1920 og 1930. Kanskje det lar seg gjøre å finne info der? Jeg har fått denne infoen fra Genforum:I determined that the name I couldn't read on 1900 census is Louis (not Laurice). 1910 census, Poe, McKenzie Co., ND Abrahamson, Louis - age 24 Alford - age 21 1920 census, McKinnon, Foster Co., ND Abrahamson, Louis 34 ND Jennie wife 29 Canada Hazel M. Dau 4 6/12 ND Evelyn I Dau 3 ' It appears Louis and Jennie may have died between 1920 and 1930. In 1930 census there is an: Evelyn I Abrahamson, age 12, a boarder with another family in Shuman Twp., Sargent Co., ND I could not find Louis, Jennie or Hazel in the 1930 index. The James Abrahamson, listed as nephew to Alfred Abrahamson in 1930 is probably the son of Louis and Jennie, born about 1921. On the SSDI (Social Security Death Index) I found the following: Minnie Abrahamson, b. 8 May 1893; died 28 Sep 1973, Spokane, Spokane County, Washington. [Could be wife of Alfred?]Jeg antar at Ingborg må ha giftet seg en gang i begynnelsen av 1900-tallet, men jeg har ikke funnet noe informasjon om henne, bortsett fra det som fremkommer i lenken ovenfor eller innlegg nr 12780. Hun må ha flyttet tilbake til USA en gang mellom 1933 og 1951, men jeg vet ikke når familien hennes flyttet fra USA til Canada. Det er mulig hun og hennes familie finnes i både ft for 1910, 1920 og 1930, men jeg vet ikke hvor. Jeg ser at familen henns bodde både i Wis og i ND og noen av dem i Montana. Jeg vet at Elmer bodde i ND, og at flere av hans etterkommere bor i staten Washington.Jeg håper at det er noen av dere som kan hjelpe meg til å finne Ingborg og hennes etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fant dette da jeg søkte på Google etter L.J.R. Larson:'Mabel Larson was born May 2, 1904, on her parents' farm in rural Hancock County near Kanawha, the daughter of L.J.R. Larson and Betsy (Nelson) Larson. She was baptized at the St. Olaf Lutheran Church and later confirmed at the Kanawha Lutheran Church. Mabel attended Kanawha Schools. She moved with her family to Minnesota at age 15.'Kan denne L.J.R. Larson være den samme som Ingborg ble gift med eller finnes det flere L.J.R. Larson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet noe intressant da jeg søkt på Google; Der finner jeg denne: LenkeHer står det på side 116 bl.a.Pastor L.J.R. Larson (Rørbakken)i Blue River Wic. 'sente helsing til Vossalaget i Lake Mills' Han fortalte bl.a. at to av sønene Marius B. Larson og Alfred L. Larson var med i krigen'Kanskje denne pastor L.J.R. Larson er lettere å finne på denne måten.Takkar for all hjelp som kan føre til at noen finner han. Jeg antar at han eller foreldra hans er utvandra fra Voss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Rørbakken ligger i Evanger. Jeg fant denne siden på nettet: http://home.c2i.net/rasdalen/fra_bolstadboken.htmHer står det bl.a.: 'Frå Røyrbakken, bruksnr. 1 utvandra Lars Jonson d.e., f. 1858, og syskena Gjertrud Jonsdotter, f. 1870 og Lars d.y., f. 1875. Han miste mor si då han var nyfødd, faren då han var 12 år. Han gjekk Hambro skule på Garnes 1890-91, og utvandra til Amerika 1892, vart farmar og seinare utdanna til prest. Brorsønene Johan Olai Nilsson, f. 1884, Alfred f. 1887 og David, f. 1887 og David, f. 1891, reiste også til Amerika.' Dette kan vel være din LJR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, her ser det ut som om du har funnet den rette familien som pastor Larson kom fra. Mitt spørsmål der så: Lar seg seg gjøre å finne familien hans i FT for 1910, 1920 og 1930 ev. reg andre steder? Ser av innelegget Mr. Larson i Vossalaget i 1950 at sonen Alfred bor hjemme altså i Blue River Wic og Marius bor i La Crosse Wic. Er det mulig å finne disse igjen på en eller annen måte. Jeg ser også av samme artikkel at Alfred Larson ble født den 8. febr. 1921.Håper at noen av dere klarer å finne mere opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan dette være obit til kona til Alfred eller?Sharon L. Larson, 70, a Port Orchard resident, died April 29, 2004. She was born on Jan. 13, 1934, in Elma to Richard B. and Hazel E. (Thompson) King. She married Alfred L. Larson on June 18, 1954, in Aberdeen. She graduated from Weatherwax High School in Aberdeen in 1952 and from Grays Harbor Junior College also in Aberdeen. She worked as an executive secretary at Givens Elementary School for 20 years. She retired in 1988. She loved quilting, was the last charter member of West Sound Quilters Guild, co-chair of First National Quilt Show in Tacoma, was active in PTA and served as president for one year. She was the top female athlete in her graduating class. She is survived by her husband Alfred Larson of Port Orchard; sons Rick A. and wife Jody Larson of Whidbey Island, Dean J. and wife Lori Larson of Forest Grove, Ore., and Greg S. and wife Patti Larson of Port Orchard; daughter Diane and husband Dennis Snell of Puyallup; sister Carol and husband Bobby Green of Aberdeen; and grandchildren Chris Locke of Whidbey Island, Grant and Rhett Larson of Forest Grove, Ore., Jessica and Ellie Larson of Port Orchard; Derek Snell of Tacoma and Dustin Snell of Puyallup. A memorial service will be held at noon on May 8 at Rill Chapel. Arrangements were under the direction of Rill Chapel’s Life Tribute Center. Memorial donations can be made to Hospice of Kitsap County, P.O. Box 3416, Silverdale, WA 98383. Please visit the online memorial at www.rill.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det er vel din Alfred som dør i august 1981 (jfr SSDI):Alfred LARSON Birth Date: 8 Feb 1921 Death Date: Aug 1981 Social Security Number: 396-26-0024 State or Territory Where Number Was Issued: Wisconsin Death Residence Localities ZIP Code: 53559 Localities: Marshall, Dane, Wisconsin Death Benefit Localities Zip Code: 53581 Localities: Gillingham, Richland, Wisconsin Richland Center, Richland, Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lar det seg gjøre å finne ut om denne som du finner i innlegg 8 er den samme som finnes i innlegg nr 7?Kan Marius fortsatt være i live? og hvor kan jeg i så fall finne ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått følgende info:Det ser ut som det kan være det samme L.J.R. Larson. Han bor i 1920 i Akan township, Richland County, Wisc. Han er:44 år gammel (derfor, født ca 1876), født i Norge, flyttet inn i U.S. i 1892, naturalisert i 1900, Han er prest (minister), Luthersk kirke, Kona heter: Ingeborg, 41 år gammel, født i Iowa, foreldrene er født i Norge,Barn: Raghnhild, 18, født i Nord Dakota, lærerinne i offentlig skole,Emma J, 15, født i Nord Dakota, elev,Olaf N, 12, født i Nord Dakota, elev, Det set ut som fornavnet staves 'Olif'Jennie B, 10, født i Nord Dakota, elev,Mareus B, 4 6/12, født i Sør DakotaIrene L, 1 9/12, født i 'Montannia' (Montana). Kanskje fornavnet staves 'Arene', jeg er usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at dette paret bodde en periode i Canada og trolig bodde de også i den periode det var folketelling i 1930, så de finnes nok ikke i USA på den tiden, men jeg vet at Ingborg og mannen bodde i Wisconsin i 1950/51 og kanskje sendere også.Håper det lar seg gjøre å finne ut noe mer om resten av barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at noen av barna til Ingborg bosatte seg i Canada der faren var prest en gang mellom 1921 og 1950. Jeg vet ikke når denne familien flyttet til Canada. Siden Ragnhild var 18 år i 1920 så kan det tenkes at hun ikke flyttet med foreldrene da de flyttet, men det er kanskje naturlig at de andre barna har flyttet med, men om de flyttet tilbake til USA er vanskeig å si. Kanskje Mr. og Mrs rev. L.J.R. Larson flyttet til Canada på sine gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende info tilsendt på e-post:'Det er mulig at jeg har funnet Ragnhild i 1930, og hun er gift med Reuben Roberts. Se på filen som er vedlagt.Denne Ragnhild er 28 år gammel, er født i Nord Dakota, faren er født i Norge og moren er født i Iowa. Alt dette stemmer med opplysninger vi fant i FT 1920. Giftet seg med Reubin/Reuben da de begge to var 26 år gammel (ca 1927). De fikk barn, Elaine, som er 1 4/12 år gammel (1930). Ragnhild's svigermor heter Nettie Roberts.I social security index, finnes det Ragnhild Roberts.RAGNHILD ROBERTS 85 26 Aug 1901 Jul 1987 54601 (La Crosse, La Crosse, WI) (none specified) 387-28-0081 Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.