Gå til innhold
Arkivverket

[#33303] Skreddermester Nils Mathisen Rossing.


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

Nils Mathisen, f. 23.2. 1831 i Rakkestad, sønn av Mathis Svendsen og Anne Nilsdatter. Gift med Dorte Helene Hansdtr., f. 21.5. 1830 på Østre Toten, dtr. av Hans Nilsen og Marte Johansdtr. I 1865 bor Nils og Dorte i Qvartal 49 ved det lille Torv på Gjøvik og Nils er skreddermester og kaller seg Nils Mathisen Rossing.De bor samme sted i 1875, men de bor ikke lenger på Gjøvik ved folketellingen der i 1885. I 1900 bor de i Thv. Meyers Gade 48 i Oslo og Nils er fortsatt skreddermester. Barn: Anna Mathilde Nilsdtr. Rossing, døpt 4.8. 1861 i Oslo domkirke. I 1900 er hun Bogholderske på handelskontor og bor fortsatt hos foreldrene. Mina Nilsdtr. Rossing, f. 2.2. 1863, døpt 12.7. 1863 i Vardal. Helga Nilsdtr. Rossing, f. 9.12. 1864, døpt 15.10. 1865. I 1900 er hun Expeditrice v. Garn og Lærredsforr. og bor fortsatt hos foreldrene. Nathalie Nilsdtr. Rossing, f. 19.9.1866,døpt 10.3. 1867 i Vardal. Haakon Oskar Nilsen Rossing, f. 21.12. 1867, døpt 17.5. 1868. I 1900 er han skreddermester og bor fortsatt hos foreldrene.Nils må på et eller annet tidspunkt tatt navnet Rosing/Rossing. Det er ingen andre i familien som jeg kan se har tatt dette navnet. Han har antakelig tatt det i forbindelse med arbeidet som skredder. Hvor kan han ha dette tatt dette fra?Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om denne familien? Alle opplysninger er interessante.Mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har selv en debatt gående på Rossing, men det ser ut til at det finne få som har forsket på Rossing untatt de som er fra Ullensaker, kan hende jeg tar feil om dette, men ser sånn ut.Det finnes Rossing i Fredrikstad, Spydeberg, Hitra, Molde, Trondheim, Ullensaker, Ål Buskerud (Sundrebråten), Brønnøy i Nordland, og Nes Buskerud (Myre gård, Christen Jensen Rossing som jeg søker). Sikkert fler steder også.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for svarene.Jeg skal studere familiene som det er henvist til i lenken, men jeg tror ikke det er noen forbindelse med dem.Foreldrene til Nils heter Mathis Svendsen og Anne Nilsdatter, og det er ingen som kaller seg Rossing verken av søsken eller forfedre, så hvordan Nils har tatt dette navnet kjenner jeg ikke til, men skulle vært interessant å vite.Jeg har også sjekket FT 1865 for hele landet, men ikke funnet noen forbindelse til noen av de andre med Rossing-navnet.Er det noen som har flere opplysninger om Nils Mathisen Rossing og hans familie?Er det noen som kjenner hans virksomhet som skreddermester på Gjøvik og i Oslo?mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Marie.Takk for innleggene. Alle tre lenkene er riktige folk.Svend Johnsen og Aase Andersdatter giftet seg 29.1. 1900. De var da begge tjenestefolk på gården Klipper i Rakkestad.Da sønnen Mathis ble døpt 16.3 1800, var Aase hjemme hos foreldrene på Wedahlsplass, og der bor Aase fortsatt ved FT 1801, mens Svend nå har tjeneste på Bergenhus i Rakkestad. Da deres andre barn blir født, bor de samme sted, mesteparten av tiden som husmenn på Hauger i Rakkestad.Det er også riktig at Mathis Svendsens kone er Anne Nilsdatter, datter av Nils Andersen og Sidsel Amundsdatter Røsæg i Rakkestad.Jeg har ikke kommet over noen i denne slekta som kaller seg Rossing, verken forfedre eller etterkommere, bortsett fra Nils Mathisen Rossing.Hans forfedre er husmenn i flere ledd. Nils har en bror som var lærer i Råde i mange år, og han kaller seg hele tiden Arne Mathisen så vidt jeg har sett.Jeg har heller ikke funnet navnet Rossing brukt i Rakkestad.Min hypotese er at Nils en gang i løpet av læretiden som skredder eller etter at han ble skreddermester, tok navnet Rossing, men hvorfor akkurat Rossing?Jeg minner også om de andre spørsmålene jeg har stilt i tidligere innlegg.mvhØivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Vil bare nevne at navnet Rossing er å finne på Gjøvik i dag. En i min manns familie er gift med en med navnet Rossing, uten at jeg har mere rede på slekten. Men kan kanskje skaffe kontakt med folkene hvis de selv har noen interesse. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Leter litt for å se om jeg finner en forbindelse til navnet, kanskje navnet det er tatt fra mors side ? Kanskje lenger bak i slekten, men jeg vet ikke hvor langt tilbake du har kommet. Eller hvor mye opplysninger du har på søskene til Nils Mathisen og Dorthe Helene Hansdtr. med foreldre og søsken?Men jeg fant i Vardal ved dåp 8 november 1857 der barnet Birgitte blir døpt av foreldrene Mekel Hansen og Johanne Olsdtr. de bor på Rossingødegaarden står det, og finner ingen andre med dette bosted.Kanskje navnet er herfra ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Ruth og Marie.Hjertelig takk for svar.Ruth: Det kunne være interessant å undersøke om noen av dem du nevner kjenner noe til den familien jeg er ute etter. Marie: Takk for tipset om at det kunne være en gård som het Rossing. Den muligheten hadde jeg ikke tenkt på. Jeg sjekket navnet i FT 1865 og fant en gård i Fluberg i Land kommune som het Rossing. (Fant ingen gårder i 1801). Her er det en mulighet. Riktignok er Dorte Helene Hansdtr., f. 21.5. 1830 på Østre Toten, dtr. av Hans Nilsen og Marte Johansdtr., f. 1795 på Østre Toten så langt jeg har klart å finne ut. Jeg har ikke sett Rossing-navnet brukt noe sted i forbindelse med denne familien, men de kan jo likevel ha brukt det. Jeg føler at vi kan være på riktig spor nå.Mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Kom til å tenke på vielsen til Nils Mathisen Rossing og Dorthe Helene Hansdtr. Brukte Nils, Rossing da ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei MarieDenne vielsen er blant de tingene jeg ikke har funnet, så det vet jeg ikke. Jeg fant den ikke i FS, og jeg har ikke fått lett i kirkebøkene for Oslo. Det eldste barnet er født i Oslo, så det er mest sannsynlig at de giftet seg der.Det eldste barnet jeg har funnet (via IGI) er Anna Mathilde Nilsdtr., døpt 4.8. 1861 i Oslo domkirke. IGI nevner som foreldre NILS MATHISEN og DORTHEA HANSEN.Da datteren Mina blir døpt i Vardal 12. 7. 1863 står det i Døpte i Vardal 1860-1866 (som ligger på nettet):Far fornavn: Niels Far farsnavn: Far slektsnavn: Rossing Far bosted: Gjøvik Far yrke/stand: Skræddermester Mor fornavn: Dorthe Helene Mor farsnavn: Mor slektsnavn: Rossing Mor bosted: Gjøvik Merknader: 1. fadder: Gift Mann Sirgeant Nielsen 2. fadder: Gift Kvinne Sirgeant Nielsens Kone 3. fadder: Mann Sadelmager Hagen 4. fadder: Mann Kjøbmand Jensen 5. fadder: Kvinne Maria Larsdr. bor GjøvikFT 1865 for Gjøvik bruker også navnet Rossing.Det kan virke som om navnet Rossing er tatt i bruk etter at de kom til Gjøvik, men dette vet jeg ikke sikkert.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Da kan det hende at vielsen kan gi noe mere svar.Det er født en gutt Haakon 2 oktober 1858 i Oslo Domkirken. Han dør 1858. Foreldrene er Nils Mathisen og Helene Hansdtr.Ser at Dorthe Helene Hansdtr bruker kun Helene i dåp i Vardal blant annet i 1865.Tenkte kanskje dette var det første barnet, bare en teori og burde sjekkes med kirkeboka.Skal se om jeg kan få sjekket dette med kirkeboka om jeg rekker det ved neste besøk på Statsarkivet.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (3) og lenket i innlegg (4). Følgende blir utenfor tråden:I boka *Norderhov - En fremstilling av herredets utvikling til 1914*, forfatter August Steinhamar, er nevnt en Hans Rosing som sogneprest i Norderhov fra 1727 til 1742. Han var dpt. 2.mai 1677 i Kristiania og bgr. 5.okt 1742 på Norderhov. Var i 1709 vicepastor til Lemvig, ble 23.nov 1711 personal kappelan til Faaberg, og 13.juli 1727 indsat som sogneprest til Norderhov.Rosing var 2 ganger gift. 1ste gang med Else Sophie Paus (bgr. 5.jan. 1729 på Norderhov). Gift 2den gang 12.des 1730 med Helene Cathrine Ramshart som døde allerede et par år senere. Foreldrene til denne sognepresten Hans Rosing var: Dr. theol. biskop Hans Rosing og Kristine Bang. - Dette var et klipp av hva *Norderhov 1914* forteller. (Foreldrene til sognepresten er ført opp i oversikten lenket i innlegg (4) peker til). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Marie og Ellef.Hjertelig takk for svarene.Jeg tror det er meget sannsynlig at den dåpen du nevner, Marie, er riktig. At deres neste sønn som er født i Gjøvik 21.12. 1867, døpt 17.5. 1868, kalles Haakon Oscar, styrker vel denne antakelsen. Jeg forventer ikke at du bruker tid på å slå opp dåpen i Oslo Domkirke 2 oktober 1858 for meg, men er meget takknemlig hvis du gjør det. Til innlegg (16): Jeg har ikke sett Dorte Helenes foreldre bruke navnet Rossing. Jeg har navnene deres, Hans Nilsen og Marte Johansdtr., kun fra IGI. Dorte Helene Hansdtr. var født 21.5. 1830 på Østre Toten, men foreldrene ble gift 16.4. 1816 på Østre Toten, og de hadde flere barn før Dorte Helene. Jeg skal prøve å se om det om det er noen forbindelse til den familien du nevner, Ellef.Som jeg nevnte i innlegg (12) hadde jeg funnet en gård i Fluberg i Land som het Rossing. Det er jo også en mulighet for at navnet kan stamme derfra, noe jeg skal prøve å undersøke.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Vielsen til Nils Mathisen Rossing og Dorthe Helene Hansdatter ble i funnet i Domkirken Kristiania.Men fant Haakon født 2 oktober 1858 av foreldre : (Broderer?)svend Nils Mathisen Rossing og Helene Hansdatter. Hjemmedøpt av Mad. Samuelsdtr. Død før Hjemmedåp ?Nils brukte Rossing her også.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei MarieHjertelig takk for svarene. Da er vi kommet enda et skritt videre.Jeg har sjekket at de ikke er viet i Vardal. Om de er viet i Østre Toten hvor Dorte Helene kommer fra, har jeg ikke fått gjort. Det mest sannsynlige er vel at det er enten der eller i Oslo vielsen har skjedd. Det fantes vel ikke så mange kirker i Oslo på den tiden, så jeg kan prøve å få bestilt filmene.mvh Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ruth Gaustad

Har nettopp hatt kontakt med Rossing-personen jeg nevnte, hun visste at det var en familie til med samme navn i Gjøvik-distriktet. Den Rossing familie jeg kjenner til kommer visstnok fra Søndre Land kommune, og det ser ut som det er den andre du er ute etter. I allefall var det ingen som hadde hørt om noen skreddermester i tidligere tider.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Ruth.Takk for svaret. Fint at du har tatt deg bryet med å finne ut om det var samme familie.Nå er det bare å lete videre, men det er fortsatt en gåte for meg hvordan Rossing-navnet er kommet inn i skredderens familie.mvhØivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Tar med noe jeg fant, kanskje du allerede har det, men tar det med like vel.Paulus 20 april 1879 konfirmerte.Mina Rossing født 2 februar og døpt 21 juli Gjøvik. Foreldre Nils Matisen Rossing og Dorte Helene Hansdtr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk, Marie. Dette var en opplysning jeg ikke hadde. Jeg visste at familien flyttet fra Gjøvik til Oslo mellom 1875 og 1885. Denne delen av familien har jeg ikke jobbet så mye med i det siste, bortsett fra at jeg har vært på Oslo byarkiv og funnet at 3 av barna i 1923 bor i Thv. Meyersgt. 48 og ikke var gift. Familien hadde flyttet til Thv. Meyersgt. 48 i 1894. Nå som du skaffet meg Minas konfirmasjon, vil det være lettere å finne ut når de kom til Oslo og hvor de bodde den første tiden. Igjen hjertelig takk! Jeg er imponert over at du husket igjen denne debatten etter så lang tid.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Bare hyggelig, Rossing har ligget i bakhodet.Har funnet en til konfirmert 24 april 1881 Paulus, side 27 nr 44:Helga Rossing født 9 november døpt 5 oktober 1864 Gjøvik. Bosted Thorvald Meyersgt 85.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.