Gå til innhold
Arkivverket

[#33304] Erich Andersen f. ca. 1714, Tørberget i Trysil. Barn?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

ERICH ANDERSEN, f. ca. 1714, Tørberget, Andersgården, Trysil. Bgr. 2.2. 1787. G.m.1 Marte Mathisdatter, f. ca. 1722, Håberget, Elverum. Bgr. 2.10. 1758. Paret giftet seg 6.10. 1744. G.m.2 Ingeborg Hansdatter, f. ca. 1736, Tørberget. † ca. 1816. De ble gift ca. 1760. Dette ifølge Trysilboka nr. 8.Hvem var foreldrene til Marte og Ingeborg?Hvor er Ingeborg i 1801-tellingen?Fikk Erich noen barn med disse?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Kirsten Olsen

Marte Mattisdatter Håberget var datter av Mattis Eriksen (f. ca 1680 d. 1765) og Lisbet Andersdatter Käivärainen (f. ca 1685 i Risberget, d. 1768) Mattis og Lisbet ble viet i Åsnes 1710.Ingeborg Hansdatter har jeg ikke noen foreldre på.Erik og Marte har jeg ikke registrert noen barn etter. Men Erik og Ingeborg har jeg registrert med 5 barn; Kari døpt 1760, Kersti døpt 1762, Anders døpt 1763, Anders døpt 1765 og Kari døpt 1768)Det dør en Ingeborg Hansdatter Storsveen 1816, dette er sannsynligvis samme Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hva er belegget for at Lisbet Andersdatter hadde slektsnavnet Käiväräinen, og at hun var født i Risberget? Hvem kunne hun være datter av der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Til Arild. Av spørsmålet ditt skjønner jeg at du ikke har særlig tro på at Lisbet Andersdatter var av Käivärainen-slekt. I så fall, hvem var hun datter av da?Til May Kirsten. Takk for nyttig innspill. Men har du noen ekteskap til Erich og Ingeborgs barn?Ingeborg Hansdatter dør i 1816, men hvor er hun i 1801-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Poenget er at jeg ikke vet hvem hun er datter av, eller hvilket slektsnavn hun hadde. Ønsker derfor å vite kilden til Käiväräinen og fødsel i Risberget. Ved vielse nevnes Gravberget som eneste bosted (på Mattis) og ingenting på Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Finnemanntallet 1686 (Opsahl & Winge) nevner kun en Lisbet Andersdatter født ca 1685 (står alder = 1 Aar)(side 128), men hun er trolig født i Tørberget (Mathisgården?), datter av Anders Ronken (dvs Ronkainen, patronymikon vel Andersen) og Marte Andersdatter Korsmand (dvs Kuosmainen). Jeg sier ikke at dette er Marte Mathisdatters mor, men hvis moren er en annen, er hun sannsynligvis født senere eller innflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Ingeborg er nok i Storsvea i 1801, men hun kan være utelatt i tellinga for det. Ikke alle er med, og særlig ikke i dette området. Hverken min tipp-tipp-oldefar eller hans far i Bogsvea er med i tellinga. Jeg har beregnet underregistreringa for Trysils vedkommende til ca 2%, noe som egentlig er imponerende lavt. Avvikene er størst i Ljørdalen og Storsvea, altså i de mest perifere delene av sognet. Dette er sikkert ikke tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Lisbet Andersdatter, har jeg gjennom kilder for Våler (Hof) kunnet fastslå at Lisbet hadde disse søsknene(halvsøsken?)- Per Andersson f. ca. 1704 som kom til Risberget i Våler, Marit (oftest kalt Marte)Andersdatter gift med Lars Andersson i Gravberget, Våler og Gjertrud Andersdatter gift med Jon Jørgensson fra Heradsbygda i Elverum, seinere bosatt i Risberget, Våler.Med så mange søsken som lever opp i samme området, burde en også finne foreldrene i nærheten (Finnskogen). Så langt har jeg ikke funnet noe sikkert, derfor spørsmålet om belegg for at Lisbet ble født ca. 1685 i Risberget. En slik påstand indikerer halveis at foreldrene er kjent, eller at man i det minste har en hypotese om hvem de er.Ser nå at Bo Hansson i Solør Slektshistorielags medlemsblad Slækt og Slekt (3/1997) refererer Vidar Risberg på at foreldrene skal være Anders Persson og Kari Larsdatter (24 og 21 år gamle) som er på Galåsen i Trysil under Finnemanntallet 1686 med ei datter Berte født 1685/86.I samme artikkel nevnes ikke hvordan Vidar er kommet fram til dette.Som hypotese virker det i det minste lovende, og kan kanskje bekreftes/avkreftes gjennom bedre kjennskap til kildene for Trysil.Når det gjelder navnebruken virker denne løsningen rimelig, men navnebruk blant finner i Våler/Trysilområdet er et problem ved at det kan være mange personer med samme navn. Videre kan jeg ikke se noen klare kandidater til foreldre i Våler, og med tanke på tilknytningen disse søsknene tydeligvis har til Våler/Elverum/Trysilområdet er det i det minste et indisium på at nevnet Anders Persson og Kari Larsdatter kan være foreldrene. De er også unge 1686, slik at flere barn etter Berte vil være naturlig.Dette blir imidlertid bare indisier. Man kan også trekke fram Anders Andersson Ronkainen som Rolf Røkeness nevner. Han var gift med Marte Andersdatter. Han hadde 1686 blant annet ei datter Lisbet 1 år gammel og Marte Andersdatter f. ca. 1681.Lisbet passer jo bra i alder på Lisbet det er snakk om her. Og søstera Marte passer bra på den Marit/Marte Andersdatter som var gift i Gravberget. Hennes alder oppgitt ved død gir fødsel ca. 1669. Alderen ved død må åpenbart være feil. Hun fikk i ihvertfall et barn 1722, og man kan derfor antyde at alderen er ca. tiår feil og havne på 1679, som da blir nært til 1681. Dessuten fikk både Lisbet og Marit ei datter Marte som kan være oppkalt etter mormora.Igjen kun indisier. Holder det derfor åpent hvem som kan være foreldre til Lisbet Andersdatter.I samme artikkel av Bo Hansson nevnes også at Per Andersson 1727 ble stevnet for ulovlig elgjakt sammen med tørbergsfinnene. Igjen et indisium på at søskenflokken kan høre hjemme i Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Er svært imponert over innleggene i denne debatten. Personlig føler jeg at jeg vandrer i et minefelt hver gang jeg prøver å finne ut noe mer om enkeltpersoner som stammer fra finner som innvandret til Norge på 1600-tallet. Derfor er det godt at det finnes mennesker med stor kompetanse på området og som tar seg tid til å svare på spørsmål. Hjertelig takk.Jeg startet denne debatten med ett innlegg om Erich Andersen. Han hadde bl.a. en bror som het Morten og som jeg vil lage et nytt innlegg på. Håper dere som har fulgt med på denne debatten kanskje har noe å bidra med der også.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.