Gå til innhold
Arkivverket

[#33311] Oppslag Kristiania 1891?


Gjest Töve T Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Töve T Eek

Jeg lurer på om noen har mulighet for å lede meg til rett kirkebok for Kristiania 1891 . Barnet jeg leter etter bor i følge 1900 tellingen i Kristania i Markveien 4 , hun heter Gyda Frantsen og skal være f 1891 i Kristiania , men i hvilken kirke ble hun døpt i ? og er de som er nevnt som foreldre hennes biologiske foreldre?,Far ; Fredrik Tinius Frantsen f 1848 i Sperte , Botne og Gustava Marie f Andersdatter i 1848 i Drammen . Dersom dette stemmer så er Gustava 43 år når hun blir mor .Fredrik og Gustava gifter seg i 1877. Takknemlig for hjelp. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt har du nok misforstått, det var stadig endringer i menighetsgrensene som det går frem av lenke 2. Grensene i Samlagsafstemningen er strengt tatt bare helt korrekte i perioden 19.04.1899 til 18.11.1899, dvs. i 7 måneder. Som veiledning er den imidlertid god og vil ofte gi korrekt resultat etter 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men det er nok Paulus menighet om adressen skulle være den samme i 1891 som i 1900. (Det er faktisk sjelden). Vær obs. på én ting, om vedkommende ble døpt i 1891 i daværende Paulus kirke, er dette dagens Sofienberg Kirke (tidligere Petrus kirke 1892-1962) i Rathkesgt. 18. Dagens Paulus (Thv. Meyers gt. 31) ble innviet 30.12.1892.Bare for å gi mitt bidrag til forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Töve T Eek

En foreløpig takk til Torunn og Geir , og dersom jeg ønsker å sjekke konfirmasjonen ,ca 1905 , er det Paulus jeg bør kikke i da også? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

Løfter fram denne etterlysningen, har til nå bladd meg gjennom alle kirkebøkene på nettet for Oslo / Kristiania for både aktuell fødsel/ dåps innførsel og for konfirmasjon.Noen som har tips som kan lede meg på rett vei.Hun lever til i alle fall sist på 30 tallet, fant henne i adresse bok for Oslo 1928 . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror nesten ikke at Gyda er datter av Fredrik og Gustava for det står ikke d (datter), men b. Og det er jo rart at de ikke har andre barn om Gyda skulle være deres datter. FT 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes jo kommunale tellinger for Kristiania i Oslo byarkiv. Siden du har funnet en adresse i 1930 burde det vel gå an å følge henne tilbake til 1900. Men problemet er jo hvor du bor. Det blir litt lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Takk Berit , godt å vite at du antar det samme som meg nemlig at Gyda ikke er datter til Fredrik og Gustava , men hun er nok i familie med Fredrik for hun bruker etternavnet Franzen i voksen alder.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.