Gå til innhold
Arkivverket

[#33312] Baar Anderson Sæterbø, f. ca 1755, Fitjar, Stord


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner familien i FT 1801: LenkeKona, Gjertrud Eriksdtr skal komme fra Klette, og de ble visstnok gift i Fjelberg i 1790. De fikk og en sönn Lars etter de opplysningene jeg har.Er det noen som vet mer om hans forfedre? Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner ingen Baar Anderson som passer med alder födt paa Fitjar, kan det vaere at han kom fra Fjellberg opprinnelig siden de gifte seg der? I saa tilfelle fant jeg en i passe alder: Lenke-- Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser dat du no har funne ut ein del av det eg har skrive i innlegget om Gjertrud!Eg finn ingen gard i Fjellberg som heiter noko liknande som Kolsøen, ikkje finn eg garden i gardar i Hordaland heller. Eg finn ikkje noko liknade namn i 1801 i heile landet! Eg har høyrt om Koløy, men trur det er i Fitjar.Eg finn ikkje Baar konfirmert i Fjellberg, men eg er ikkje sikker på om det vi finn i digitalarkivet gjeld heile prestegjeldet, eller berre ei sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha allikevel, Marie. Joda, jeg satte opp en annen 'traad' om kona siden hun kom fra Tysnes og ikke Stord.Det ser ihvertfall ikke ut for at han kom fra Stord.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant den i 1801 FT: Lenke Colsøen og saa staar det 'under klostergdard' hva den enn maa bety.I Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt finner jeg hverken Colsöen eller Kolsöen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug!Slo opp i Fitjar bygdebok under Sæterbø.Her står det at ein Bård Halsteinson Handeland, Skånevik, d. 57 år i 1813 var gift med Gjertrud Eriksdatter, Klette, d. 83 år i 1841.Dei hadde barna a)Halstein, f. ikr. 1789, g. Sæterbø b)Anna f. 1792, g. Fitjar (176) c) Kari f. ikr.1794 g. Engjavik nordre d) Erik f. 1807 g. Aksdal, Etne.Kan Bård Halsteinson og Bård Anderson vera same person? Det ser i alle høve ut som det er same kona.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Handeland høyrde vel og til Fjellberg (i dag Kvinnherad). Kanskje Baar og hans familie er omtala i bind 5 av kvinnheradssoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eldste sonen Halstein ser i følge FS ut til å vera fødd i Fjellberg i 1790 før familien flytta til Fitjar:Halsteen Sex: MEvent(s): Christening: 01 Jul 1790 Place: Fjelberg, Hordaland, Norway Parents: Father: Baar ANDERSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C429041 Source Dates: 1739 - 1822 Film or Fiche Number: 124509 Collection Details: Fjelberg; Den Norske KirkeHelga K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Helga og Marie, dette var interessant. Naa staar han som Andersson baade naar han giftet seg og to av barna ble döpt (fant og Anna döpt i Fjelberg) - er det da mulig at bygdebokforfatteren har skrevet feil?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at alderen paa Baar da han döde passer akkurat med den Baar Anderson jeg fant födt i Fjelberg med far Anders Kolsöen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket paa Handeland, Fjelberg i FT 1801, der er det ihvertfall en annen Andersen - mulig bror? LenkeDet er og to Andersdötre der som kan vaere mulige söstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.