Gå til innhold
Arkivverket

[#33318] Emigrantprotokoller som ikke er digitalisert og søkbare enda?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Skulle gjerne visst hvorvidt det enda finnes emigrantprotokoller som ikke er lagt ut som søkbare på DA? Jeg er spesielt interessert i en familie som kan ha utvandret fra Hole (eller kanskje Modum) i Buskerud relativt snart etter 1882. Mener å huske at det tidligere er opplyst at en eller flere emigrantprotokoller fra Kristiania/Oslo gjenstår å legge ut her?Dersom dette er riktig, finns det da noen annen mulighet til å få undersøkt om den familien jeg søker opplysning om virkelig emigrerte? Kan f.eks. emigrantprotokoller studeres på Riksarkivet eller Statsarkivene? Og er de filmet?Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi tok en økt med registrering av emigrantprotokollene opp til jubileet i 2000. Det er gjort arbeid på Kristiansandmaterialet, og det ligger klar korrektur, og tillegg for Kristiansand, som vi skal få lagt ut ganske snart.Det mangler fortsatt en del av Kristianiamaterialet. Dette materialet bygger på emigrantprotokoller fra Oslo/Kristiania politikammer, og protokollene skulle kunne studeres på lesesalen i Riksarkivet.Jeg kan ikke i farten huske å ha sett mikrofilmer av emigrantprotokollene, og ved Statsarkivet i Bergen har vi i hvert fall ikke noen slike filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Yngve, for ditt greie svar. Kan du også si noe om hvilke år de manglende protokollene fra Oslo/Kristiania politikammer dekker? Og om de overlapper med protokoller som allerede er lagt ut på nettet? Det er spesielt i årene 1882 til noe forbi 1990 jeg håper å kunne finne utvandrede slektninger fra Modum og Hole.Noen av samme slekt og fra samme område som emigrerte i 1883, har jeg allerede funnet i de emigrantprotokollene som er søkbare her på DA idag. Men andre slektninger, og nærmere i slekt med meg, finner jeg ikke, selv om mye annet peker mot at disse også emigrerte noe etter 1882.MVH Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Digitalarkivet har to registreringsenheter, en i Stavanger og en på Voss. De arbeider nå med registrering av 1910-tellingen, og har mye godt arbeid igjen der, bl.a. Bergen og Kristiania, men når de tar en pause, vil det være aktuelt å la dem ta de manglende emigrantprotokollene fra Kristiania. Jeg tør ikke si sikkert når det kan skje, men jeg kan ta det opp på neste møte i Digitaliseringsutvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette høres bra ut. Men kan du si noe om hvilke tidsrom de manglende protokollene for Kristiania dekker (se innlegg 3 ovenfor) ?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er altså mer enn 91000 reisende som ikke er registrert i noen av de to overlappende databasende. Det er en så stor andel av totalen at man ikke behøver å bli overrasket om man ikke finner emigranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Jon, for verdifull lenke. Det ble plutselig mer begripelig at meget sannsynlig emigrerte i 1880-årene ikke lar seg gjenfinne i de digitaliserte emigrantprotokollene. Løsningen blir vel å lete på Riksarkivet MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.