Gå til innhold
Arkivverket

[#33320] Alma Edvardtsdatter Född 1891 i Royken i Buskerud


Gjest Agnetha Rosberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnetha Rosberg

Hej! Jag håller på och släktforskar på min farmor sida och forskar nu kring mina norska gener.Har funnit min gammelfarfar Karl Vilhelm Hjelm född 1863 i Sverige här på digitalarkivet och gammelfarmor Regine Marie Hjelm född 1869 i royken.Och hittade till min förvåning en flicka vid namn Alma Edvardtsdatter född 1891 i royken,det var Regines dotter.För i digitalarkivet står det på familjen Hjelm boende på 1900-talet i Askim att Alma är adoptivdotter.Och Ragnhild min farmors syster var född 1898 i Asker och hon hette som liten Hjelm men det står Edvardtsdatter på henne med.Och jag undrar varför,är hon inte Karl Vilhelm Hjelms dotter?Jag vill veta mer om denna Alma,vem är hennes far och vet att hon inte växte upp med min farmor som var född i Sverige 1909.Tror familjen Hjelm flyttade till Sverige nån gång 1907-1908?Vet att dem flyttade till Halden 1904. Så jag är intresserad av mer information om Alma och vart hon tog vägen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Alma Edvardsen f. Bragernes i Drammen, det er ikke lang vei herfra til Røyken, så derfor lurer jeg på om det kan være den samme Alma?LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var ikke enkelt. Ved søk på Karl(Carl) Wilhelm Hjelms ekteskap har jeg hittil kun funnet dette ekteskapet i Sverige:LenkeKan han ha vært gift tidligere i Sverige?Har du funnet ekteskapet med Rigine Marie i kirkebøker?Vet du hva pikenavnet til Regine Marie var? Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Gunn! Jag har funnit Karl Vilhelm Hjelm född 1863 i Sverige och Regine Marie Hjelm född 1869 i Royken, och gemensamma dotter Ragnhild född 1898 i Asker.Karl och Regine gifte sej den 15/3 1897 i Christiania.Och på 1900-talet enligt digitalarkivet bodde dem i Askim, och det var där jag fann Alma om henne stod det att hon var adoptivdotter till Karl Vilhelm Hjelm.Och vet att Almas mamma var Regine men vet ej vem fadern är. 1904 flyttade dem till Halden.Min farmor föddes 1909 i Sverige och som jag vet så växte Alma aldrig upp med varken min farmor eller hennes syster Ragnhild.Vet ej varför Alma inte följde med till Sverige.Så jag försöker nu leta efter information om denna Alma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Agnetha, Alma er født 10/2-1891, døpt 30/3 s.å., far Sóman Edvard Hansen med h. Regine Marie Andersen, bobel Hyggenstrand, han født 1861 og hu 1869, og iflg. KB er Alma født 'ekte' , side 67 i i Røyken KB 1880 - 1897.Kan se om det er flere med navne Alma (1891), hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Egil! Tusen takk för dessa uppgifter,ja dem stämmer nog. Jag undrar hur man kan få reda på när Edvard Hansen dog?För enligt min farmor så dog han vet ej hur och när. Ha de!MVH Agnetha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, det er mulig og finne ham i 'kirkeboka' for (i) Røyken, mulig han døde runt 1898? ! hilsen Egil S.mulig noen av 'dinne' er her Lenke ,(av nyere dato).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Egil! Jag letade i kyrkoboken i Royken men fann inget. Finns nog andra sätt och finna ut det. Jag är intresserad och veta när Alma dog,vet att hon inte följde med sin familj till Sverige. På 1900-talet bodde hon i Askim.MVH Agnetha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Regine Maria Andersdatter jeg finner dpt i 1869 er denne damen i Lardal, Vestfold: LenkeHar lett i digitale kirkebøker for Hurum, men fant hller ikke der Regine Maria eller datteren Alma noe sted i passe alder.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig du kan få hjelp på Dis til oppslag i 1875 folketellingen for Røyken. Den er dessverre ikke digtal. LenkeLykke til med søkingen, flott at du har fått hjelp til oppslag i kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Gunn! Jo jag har fått reda på att Regine Marie hette Andersen i som flicka,och då hette nog hennes far Anders.Och det stämmer in på dem uppgifter du hittade. Tusen takk för hjälpen. Ha de!MVH Agnetha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En viss magefølelse sier at det er Regine Marie Andersdatter, dpt. 31.1.1870 i Strømmen (iflg Familysearch/IGI) vi er ute etter (ikke umulig at hun ble født 1869). Foreldre: husmann Anders Eriksen og Ingeborg Andersdatter. I 1865 bor de på plassen Furru i Strømmen (=Svelvik pluss/minus). Fra de delene av Strømmen som ligger nærmest Drammen/Skoger er det bare å dra tvers over fjorden for å komme til Hyggenstranden. Kirkeboka for Strømmen vil vel kunne si om det er den rette Regine; tenker da spesielt på vielsen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Kjell! Jag vet att Regine Marie är född 1869,och dem uppgifterna har jag fått från svenska födelseboken då jag kollade när min farmor var född. Tusen takk för hjälpen!MVH Agnetha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til den familen som Kjell tror kan være rett.LenkeDet høres mer logisk uten den jeg har funnet i dpt i Lardal.Mye nærmere som Kjell sier.Mvh. Gunn. H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Iflg. folketellingen 1875 for Røyken finnes Edvard Hansen, f. 1861, på plassen Hyggenstranden nede ved Drammensfjorden. Foreldrene er Hans Pedersen, f. 1833 og Karen Nilsdatter, f. 1829. Begge disse er født i Røyken. Det angis også to søsken, Nikoline, f. 1863, og Anthon, f. 1867. Om foreldrene står det 'Er krøbling, ernærer sig ved at ro til (Drammen)? og Svelvig og ved at Konen vasker og gaar i Dagarbeide'. I samme folketelling finnes også Regine Marie Andersdatter, f. 1870 i 'Næsbygden' (=Nesbygda, tvers over Drammensfjorden for Hyggen). Hun er datter av Anders Eriksen, og bor i Bakkebråten i Hyggen.I samme folketelling finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

La visst forrige innlegg litt for kjapt på plass. Videre: Anders Eriksen var født i 1822 i Strømsogn. Han var iflg folketellingen for Røyken i 1875 2Inderst, Forpagter, Haandsagskjærer, forskjellig slags Arbeide'. Han var gift med Ingeborg Katrine Arnesdatter, f. 1824 i Strømsogn. Foruten Regine Marie hadde de barna Axel Johan, f. 1860 i Sande, Secilie Othilde, f. 1863 i Næsbygden, Julie Iverine, f. 1865 i Næsbygden og Johan, f. 1864. Sistnevnte angis spesielt som 'Søn av Anders Eriksen', ikke bare som 'Sønn'. Han arbeider som fisker. Ikke dårlig av en elleveåring! (Tipper at fødselsåret er feil, og at han er et tidligere barn av Anders).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du Arne hadde tilgang til 1875-tellingen også. Da bekrefter dette vel at det er samme familien som Kjell fant. Morsomt at dette ser ut til å være løst. Ha en fortsatt god kveld.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei AgnethaSlektsforskergruppa i Røyken har funnet disse opplysningene om Alma: Alma født 10.2.1891, døpt 30.3.1891 Far: Sjømann Edvard Hansen Hyggenstrand (1861) Mor: Regine Marie Andersen (f. 1869)Dessuten kan kanskje følgende være av interesse: Dåp: Barnets navn: Anton f. 20.10.1893 døpt 12.11.1893 far: Matros Edvard Hansen Hyggen mor: Regine Marie AndersenVi kan ikke se at Regine Marie er født i Røyken.Kanskje kan dette også være av interesse: Inflyttede: Dato: 1890 (attest 23.6.1890) Skogvakter Karl Vilhelm Nilsson Boring?? født 1863 i Thorsås forsaml., Kronoborgs Län Ekteviet sammesteds med Lovisa Nilsen født 1863 sammesteds Ingen barn fulgte med.Maya Lillemoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnetha Rosberg

Hej Maya! Tusen takk för den upplysningen.Då måste denna Anton född 1893 heta Hansen i efternamn? Konstigt att han inte fanns med när Regine Marie gifte sig med Carl Vilhelm Hjelm och flyttade till Askim på 1900-talet,Kanske han dog innan. Ha de!MVH Agnetha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Agnetha! Hvorvidt Anton burde hete 'Hansen' eller 'Edvardsen' blir et spørmål om hva folk selv valgte å bruke. På den tiden, dvs. rundt 1900, var norske etternavn et sammensurium av patronymer (eget eller farens) og etablerte etternavn, ofte hentet fra navn på gårder familien hadde en eller annen tilknytning til. I praksis betyr det at man må ha alle muligheter åpne når man leter etter folk i ulike kilder fra den tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.