Gå til innhold
Arkivverket

[#33328] Udlagt ungkarl fra Baahuslen i Sverige


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei, I min slekt finns en 'Utlagt ungkarl fra Bohuslän i Sverige'. Han fikk en datter i Løten kommune, Hedmark fylke, i 1862. Hvor finner jeg opplysninger om ham.Mvh Tove Bodin Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke helt vilke opplysninger du er på jakt etter, men om det er all informasjon du har om ham, blir det ikke lett.Er der ikke oppgitt noe navn på barnefaren? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei Rune, Joda, han het noe så enkelt som Niels Pedersen, og det er alle opplysninger jeg har om ham. Barnet er min morfars mor, og hun heter Lise Nielsdatter, født 13/4-1862, døpt 15/6-1862 i Løten kommune. Dette er ikke mye som du ser. Takk for svar.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Her er Lise i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60415.wc2&gardpostnr=745&personpostnr=4195&merk=4195#ovre>LenkeHer er Lises innførsel i familysearch. Her er morens navn 'Petrine', stemmer dette? IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- LISE NILSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 13 APR 1862 Christening: 15 JUN 1862 Loten, Hedmark, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: NIELS PEDERSEN Family Mother: PETTRINE LARSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C423633 1850 - 1875 0124294 Film NONEPetrine er her som tjenestepike i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei Torunn, tenk at du kunne finne så mye. Både fødsel og dåp stemmer. Jeg har alle opplysninger om Lise, helt til hun døde. Hennes mor hette Pettrine Larsdatter og jeg har hennes familie langt bakover i tiden. Pettrine giftet seg, men ikke med unkarlen fra Bohuslän, og det står ingen ting om Lises far i de dokumentene, heller ikke i kirkebøkenes dokumentasjon om fødsel og dåp.Her fant jeg Lise:Klokkerbok nr 3 for Løiten 1850 - 1862, døpte. Mikrokort nr. 6, side 179, nr. 59 Lise. Far: Niels Pedersen, utlagt ungkarl fra Baahuslen i Sverige. Mor: Pettrine Larsdatter, Westgaardsrønningen. Barnet er født på Sødre Enge.I Kirkeboka for Løten, 1885, ekteskap, står det: Lise Nilsdatter Skøieneie. Fødested: Vestgaardseie 1862. Brudens far: Arbeider Nils Pettersen.Konfirmasjon:15-10-1876, Klokkerbok nr 4 for Løiten 1862 - 1877, Confirmerede. Mikrokort nr. 8, side 316, nr. 17 Lise Skøieneie, fødested Vestgaardeie, mor: Pige Petrine Larsdatter, far: Nils Pettersen. Christendomskundskab og flid: Meget god, koppevaksin 16/4-1863.Det er ikke lett. Takk for at du viste intresse! Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Anbefales at dette temaet blir flyttet til Brukerforum.Nei. .ikke veldig enkelt. Men nå vet du at han var 'Arbeider'.Har du sjekket inn-utflyttningslistene?Som sagt, be om å få flyttet dette temaet til Brukerforum.mvh. TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Send en mail til digitalarkivet, med link til dette temaet, ( eller nummeret på temaet og at det ligger i Arkivforumet) og så flyttes det etter en stund.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.