Gå til innhold
Arkivverket

[#33329] Slekt i Vaale i Vestfold


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jeg forsöker å finne foreldrene til Mari (også Maren)Evensdotter f.1755. Hun giftet seg med Anders Nilsen i 1785. Iflg FT 1801 var familien bosatt på Bakke Nordre i Vaale i Vestfold. Hvor kom Mari fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei PerJeg skal på biblioteket på tirsdag. Hvis du ikke får hjelp før det, skal jeg se i Våle b.b. for deg. Kan hende det står noe der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er dpt en Maren Evensdatter i 1753 i Hedrum, i følge F.s. far Even Sundby. Vet ikke om dennne damen kan være Aktuell? LenkeFint at Laila vil slå opp for deg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en Mari Evensdatter dpt 1855 av samme far Even Sundby, Hedrum.LenkeDet kan hende at den første Maren f. først er død før neste datter oppkalt Mari, eller om dette er to forskjellige døtre som lever opp.Kan hende Laila finner noen svar på dette? Jeg kan ta en titt i Hedrumbok II for deg om det står noe om Even Sundby Her?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant to av sønnene til Anders Nilsen og Mari Evensdatter dpt. i Vaale .Anders dpt. 10 jan 1790Nils dpt. 3 aug 1800Lenkedet er de barna som er nevnt med folketellingen 1801.Marens navn og alder passer bra med den Mari Evensdatter med far Even Sundby. Men det kan vel bare kirkebøker bekrefte.Har ikke funnet giftemålet, men kan lete etter det.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg antar at Per Evensen har sine opplysninger fra bygdebøkene for Våle, og siden det der står at vielsen fant sted i 1785, må vielsen ha skjedd i Våle (forutsatt at forfatteren Unneberg ikke har gått gjennom kirkebøker for andre prestegjeld), og da er sannsynligvis bruden Mari/Maren Evensdatter selv fra Våle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei Takk for sterk stötte. Er svärt takknemlig om dere tar dere tid til å lete i bygdeböker o.l. Til Gunn: Det ser jo ut som om dåpsbarnet fra 1755 er det rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

At navn og årstall (men ikke sted) stemmer er altfor tynt til å trekke noen konklusjoner fra.På IGI finner jeg Mari Evensdatter, døpt 12. februar 1756 i Ramnes, foreldre Even Halvorsen og Anne Trulsdatter. Dette er mye nærmere Våle enn Hedrum. Kirkeboken viser at de bodde på Søndre (Vestre) Kile. Bygdeboka sier at Mari ble gift med Anders Nils Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Våle bygdebok s.548 Bakke østre (nordre): Det står ingenting om Mari's fødested: Død 1838 - 82 år. Da gjenstår vel bare å sjekke kirkeboka for eventuelle forlovere og faddere med navn Even eller Evensen/Evensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Mari og Anders ble viet i 1786, ikke 1785 (antar at du ikke har sjekket kirkeboken, bare IGI som i dette tilfellet er feil). Begge er oppgitt å tilhøre Våle menighet. Forlovere var Christen Mortensen og Hans Jenssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med eksperthjelp fra Kristian her. Legger en lenke til IGI på den nok rette Maris dåp: LenkeLykke til med søkingen fra dette utganspunktet.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager feil navn på Ketil også i farten. Eksperthjelp i alle fall! Det høres logisk ut med Ramnes og ikke Hedrum.Ha en fortsatt god kveld!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.