Gå til innhold
Arkivverket

[#33339] Berg i Naustdal i Førde i S&F


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..Er det noen som kan hjelpe til med å fylle ut dette?I 1801 på Berg i Naustdal i Førde finnes denne familien: ” Erich Jensen, Husbonde, 66 år, i 1ste egteskab, Gaardmand – Ales Olsdatter, hans kone, 70 år, i 1ste egteskab – Jacob Erichsen, deres søn, 39 år, i 1ste egteskab – Johanne Larsdatter, hans kone, 42 år, i 1ste egteskab – Christian Erichsen, Husbondens børn, 28 år, ugivt – Gunder Erichsen, Husbondens børn, 27 år, ugivt – Iver Erichsen, Husbondens børn, 26 år, ugivt, soldat – Bertel Erichsen, Husbondens børn, 24 år, ugivt, soldat – Simon Jacobsen, Husbondens sønns børn, 7 år – Lars Jacobsen, Husbondens sønns børn, 5 år – Anders Jacobsen, Husbondens sønns børn, 3 år – Anna Jacobsdatter, Husbondens sønns børn, 12 år – Lovise Jacobsdatter, Husbondens sønns børn, 1 år”I 1701 på Berg i Naustdal i Førde finnes disse registrert: ” Berg, Nøsdal, Førde: Bendix Jensøn, 49 år, o, - Jens Bendixsøn, 2 år ”I 1666 på Berg i Naustdal i Førde er disse registrert: ” Berrig, Førde sogn: gaardskyld: 2 pd smør - Opsiddere, Jens Colbensøn, 51 år, 2 pd buksskyld – Sønner Oluf Jensen, 17 år – Sønner, Bendix Jensøn, 8 år ”--jeg går ut fra at Erik Jensen var sønn av Jens Bendiksen.. [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27er%25%27++AND+low%5Ffar%5Fbustad+like+%27berg%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27j%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1700++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1750+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke -paret som er registrert på Berg i 1801 må ha et dobbeltgjengerpar, for i S&F-fylkesarkiv er det registrert et par Erik og Ales og et annet? Par Erke og Ales/Alet, om det ikke var 2 par må det ha vært mange flerfødsler i denne familien.. er det noen som kan oppklare dette? Lenke - Lenke - Lenke - Lenke - Ales/Alet Olsdatter kom angivelig fra Fimmeland, i S&F-fylkesarkiv er det oppført en Ole Arnesen som far, jeg finner ham ikke på Fimmeland i 1701, hvem var han? Og hvem var han gift med?Jens Bendiksen ble i 1727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha mistet Ole Arnesen, jeg fant ham nå på Ytre Fimeland i 1701 Lenke -spørsmålet blr da hvem var det den 65 år gamle Arne Gundersen fikk Ole med?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..er Marte Berg som døde i 1759 på Berg Bendik Jensen Bergs Kone? fødselsåret som er oppgitt (1669) passer til Bendiks kone, men også til en søster..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei..en Eli Berg døde i 1725 (på Berg) fødselsåret er oppgitt til 1665, hun passer også inn som kone til Bendik Jensen Berg, i tillegg til som søster.har Bertil muligens vært gift 2 ganger? 1 gang med Eli og 2 gang med Marte?..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Alt dette står greitt i Bygdeboka for Naustdal Bind II under Berget, Bruk nr 1. Men det vert mykje å skrive av for meg -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Vart avbroten: Men Fimland er ein stor og uryddig matrikkelgard å leite etter slekt under. Geir Kleiveland: Naustdal Bygdebok Gards og Ættesoge Band II. Utgjeve av Naustdal Sogelag, 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..1000 takk for responsen..men.. nå henger jeg ikke helt med her.. geografikunnskapen i S&F er direkte fraværende, så det skal ikke så mye til før jeg mister oversikten..er gården Berg i Naustdal i Førde Lenke - Berget i Naustdal kommune?Jeg trodde det hørte til under Førde kommune..jaja..mvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er snakk om garden Berg - Berget i Naustdal kommune. Gnr. 121. - Bnr 1. Naustdal er/var anneks i Førde prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.