Gå til innhold
Arkivverket

[#33342] Hvor ble Marta Maria Ingebriktsdatter f. 1820 av?


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hvor ble det av av Marta Maria Ingebriktsdatter? Hun var født 21/5-1820 ( Gullsvåg i Vega ?)Hennes far hette Torstein Ingebriktsen. Marta Maria var gift med Andreas Ingebriktsen. Han døde 40 år gammel. De bodde da i Brasøy i Nordland.De hadde barna: Hans Kornelius f. 30/9-1849-Karen Johanna f 18/6-1853-Henrik Leonard Angel f. 6/10-1855- Petrenella Dorthea f 16 /9 - 1858 i Brasøy.Barna ble satt bort da faren døde. Barna har vi funnet,men det er moren Maria Marta vi vil vite mere om.Hvor hun ble av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hun heter vel Torste(i)nsdatter og ikke Ingebriktsdatter. Fant dåpen hennes på FS: Marte Marie Dorthea dpt. 21/5 1820 Vega, Torsten Ingebretsen og Helina Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Eva!Først må jeg få spørre deg hvilken forbindelse du har til Martha Maria To®stensdatter?Hennes far Torsten Ingebrigtsen (Lensmann Morten Sommer skrev navnet hans konsekvent 'Tosten Engebregtsen') var født i Kjelkdalen, husmannsplass under Sundsvold, Vega. I 1812 bodde han hjemme i Kjelkdalen hos moren som da var enke. Året etter i 1813 finner jeg han nevnt som inderst på Gulsvog, Vega. Faren hans var Ingebrigt Guldbrandsen, f. 1752 på Flatåsen. Ingebrigt var bror til min ane Nils Guldbrandsen i Skålvær.Mang en slektning av Martha Maria Torstensdatter hadde flyttet nordover i øyene før henne. I 1847 dro ho selv fra Vega for å tjene til livets opphold på Hestøy, Tjøtta. Ho møter der på Hestøy drengen Andreas Ingebrigtsen (fra Tenden). Det resulterte i barnet Hans Cornelius, f. på Åkerøy, Tjøtta 30.09 1849. Døpt i Alstahaug kirke 14.10 1849.Andreas Ingebrigtsen og 'Martha' Torstensdatter vart viet 17.10 1850 i Alstahaug kirke. I kirkeboken for Alstahaug er hennes far oppgitt som Torsten Erichs(en). Broren hennes som dro fra Vega i 1840, no bosatt på Åkerøy, Tjøtta var en av forloverne.I 1853 da Karen Johana blir døpt var de bosatt på Lamøy, Tjøtta som inderster. (Karen Johana var født 18 Juli 1853, ikke 18 Juni som du skrev!)Da tredje barnet, Hendrich Leonard kom til verden 6.10 1855 bodde de som husmenn på Brasøy, Alstahaug. (Kun Hendrich Leonard er han innført som i kirkeboken, døpt 4.11 1855). Andreas hadde en bror Jens Ingebrigtsen som var bosatt i Brasøy.Du lurte på hvor Marha Marie ble av? Hun døde før mannen, så ganske ung. Den 25.09 1861 i Brasøy, Alstahaug døde hun 'husmdk. Martha Thostensdtr. 39' år. Begravelsen fant sted 1.10 1861.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Først vil jeg si tusen takk for all utrolig informasjon om Martha Maria.Jeg er ikke i slekt med Martha Maria .Jeg hjelper en dame her på Austbø å finne ut mer om hennes oldemor. Og hun blir veldig glad for disse opplysningene som du har gitt meg.Det er denne damen som har gitt meg opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Det var ikke Martha Torstensdatters bror Erich som var en av forloverne ved hennes vielse med Andreas i 1850, men derimot Erich Pettersen som også var en utflyttet Vegaværing. Hans fulle navn var Erich Johan Pettersen, gift og bosatt på Åkerøy, Tjøtta.Marthas bror Erich Torstensen, (f. 1812) som utflyttet fra Vega til Skotsvær, Tjøtta i 1840 vart gift i Herøy 1847 med Ane Petrina Joensdatter fra Berfjorden, Herøy.Lars Torstensen, (f. 1817) også en av Marthas brødre endte opp på Nautøy. (Då låg Nautøy under Tjøtta, no i Vega kommune). Lars vart gift 6.10 1842 i Alstahaug kirke med Doreth Abrahamsdatter fra Skogsholmen, (før Tjøtta, no Vega). De bosatte seg som husfolk på Sevaldøya, under Nautøy. På sine eldre dager bosatte Lars seg på Lisøya.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva Savjord

Knut Dalstrøm !Jarle E Henriksen, etterkommer av Marta Maria Torstensdatter, ønsker å komme i kontakt med deg.Send meg en mail så får du hans e-mailadresse. ekalmer@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.