Gå til innhold
Arkivverket

[#33344] Thomas Witman Rein (1660-1714), løytnant, gm. Else Marie Nagel - huslyden deira?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for spennande innlegg!Ja og ja! Det er den nemnde Peder eg leiter etter. Faren ser til dagleg ut til å ha nytta Witman, og difor kallar eg sonen Peder Witmanson Rein. Men sporet til Sunndal ser ut til å vera eit ''blindspor'', so kvar skal me då leita etter denne Peder?Som evig optimist vonar eg framleis på ei løysing...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men nå har jeg funnet dåpen til Peter Rein i Sunndal - se høyre side, høyre kolonne, nr. 30 - 26. søndag e. Trin. døpt av Hr Rein min første sønn... osv. Møre og Romsdal fylke, Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1759, side 27. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg klarer ikke lese foreldrenes navn til denne Peter Rein, døpt i Sunndal i 1759 ! Er han altså sønn av (den døpende) presten sjøl, 'Hr. Rein' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Lars: Eg meinar nr 77.685, starta av Arnfrid, og dette innlegget frå deg har ein samanheng. Sjå 77.685 eller Lenke dersom eg har flaks ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Per,jeg oppfatter det sånn som at det var presten selv, Hr. Rein, som døpte Peter Rein i Sunndal

bilete9463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Den Peter, som Hr. Rein døber her, er Balthazar Schnitlers.Han var sognepræst her på denne tid. Se allerførste side i kirkebogen.Bl. fadderne:: '........min Sóster Ane Margrethe Schnitler......... - og min Broder Hr. Lorentz Schnitler.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det altså slik at 'Hr. Rein' er identisk med sogneprest i Sunndalen (1751-1764) Balthazar Meitzner Schnitler (1722-1790) (sønn av Peter Lorentzen Schnitler), og at han i 1759 døper sin første sønn 'Peter Rein' (Schnitler), som han fikk med sin 2. kone Anne Elisabeth Dideriksdatter Hegermann (1724-1803) (gift 1757) ? (Det skal også være en sønn Peter født i 1761. Eller er dette den samme ?)I tillegg til broren Lorentz (prost, sogneprest i Eger) og søsteren Anne Margrethe (1735-1767) (2. kone i 1767 til Johan Christopher Wessel, adlet 'Tordenskjold') (begge fadre i 1759) hadde Balthazar søsknene Dorothea, Magdalena Elisabeth, Christian og Hans Peter.Men hvor kommer navnet 'REIN' fra (på far og sønn/dåpsbarn) ?Balthazar's farfar Lorentz Lorentzen Schnitler var fra Straalsund, Pommern/Preussen, og farmoren var Dorothea Hansdatter Nobel fra Christianopel, Blekinge, Skåne (Karlskrona ?).Balthazar's mor var Sophie Christine Meitzner, d. av oberst Balthazar Meitzner (c1655-1718), sjef for de norske styrkers forsvar Stene skanse i Nord-Trøndelag og Magdalene PEIN (Pain/Peine) fra Krempe, Holstein.Og hvordan kan slektskapet ev. være til sogneprest i Sunndal, Ole Rein (g.m. Margretha Hansdatter Ross) som fikk sønnen Jonas Rein i Sunndal i 1760 ? (Se innlegg #25/28).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Vi tager den en gang til. : )Præsten Hr. Rein døbte Præsten Hr. Balthazar Schnitlers søn Peter.'6te Sóndag efter Trin døbt af Hr. Rein minfórste Són: N: Peter: Test: Frue PetersMadame A:D: Schnitler og min Sóster AneMargrethe Schnitler, Capitain Peters Lieute-nant Hegermann og min Broder HrLorentz Schnitler'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå hopper jeg fælt, men i selve tema står det at Thomas Reinholdsen Rein, død 1755, etter lot seg en datter i ekteskapet med Gjertrud Mikkelsdatter. I skiftet etter ham i 1855 ser jeg flere barn:Namn arvtakar: Thommas, ReinholtWichmand ReinGard: , nr.:0Husmannsplass: Yrke: Skipreide: MarifjøraProtokoll/side: 7a-168bDatering: 1751-1762Dato: 12.9.1755Eiga: 304 Dalar, 0 ort, 0 skillingGjeld: 117 Dalar, 4 ort, 12 skillingNetto: 186 Dalar, 1 ort, 4 skillingMerknad: Skifte og 13.9.1755 - 1 søn og 2 døtre - omvendt i formynderePersonar i skiftet :(1) Giertrud Michelsdatter Enken(2) Anna Margrethe Thommesdatter Rein 3 Aar Datter(3) Synnefve Thommesdatter 2 Aar Datter(4) Lars Christensen Nitter Formynder for Reinho(5) Boets gjeld Kreditor(6) Lars Sørensen Solvie Formynder for Peder(7) Asbiørn Jacobsen Svigum Formynder for Margre(8) Reinholt Thommessen Wichmand Rein 5 Aar Søn(9) Giertrud mor Rein Formynder for Reinho Lars Sørensen Solvie er formynder for Peder, men jeg klarer ikke helt å plassere denne Peder....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Namn arvtakar: Giertrud, MichelsdtrStorchGard: Marifiæren, nr.:5Husmannsplass: Yrke: MadameSkipreide: MarifjøraProtokoll/side: 9-58bDatering: 1781-1786 Personar i skiftet :(1) Anne Magrethe Rein 20 Aar Datter(2) Far Stoch Formynder for Magret(3) - (16) er Kreditorer(17) Tomes Batten Rein Søn(18) Anders tøgersen Ronej Kreditor(19) Asbiørn Opheim Kreditor(20) Arent Stoch Enkemanden(21) Procurator Randass Kreditor(22) Kreditor(23) KreditorEr Thomas Batten Rein broren til Anne Margrethe Rein??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Berit/38:) Mange takk for avklaringen !Fadrene for Peter (Balthazarsen) Schnitler i 1759 var altså - Frue Peters Madame A:D: Schnitler (Hvem er dette ? Er det to personer ?) - min Sóster Ane Margrethe Schnitler - Capitain Peters Lieutenant Hegermann (Hvem er dette ? Er det to personer ?) - min Broder Hr Lorentz SchnitlerDåpsbarnets mor Anne Elisabeth Hegermann var datter av (offiser?) Diderik Hegermann (1697-1722) / Kristine Elisabeth Peters (1705-1780) og søster av major Diderich (c1724-1774) og (muligens) ob.lt. Cay Ditlef (1732-1800).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Grethe/40:) Står det tydelig 'Stoch' og ikke 'Storch' på Arent, både der han er oppført som 'Enkemanden' og som 'Formynder for Magret' (stedatteren Anna Margrethe Thomasdotter Rein f. 1752) ? (Står det 'Far' ? Han er vel ikke far her ?)Sønnen 'Thomas Batten Rein' kan vel teoretisk være sønn av Thomas Reinholdson Rein og født etter hans skifte (i 1755 ?). Eller er han Arent's sønn, dvs. i Gjertrud's 2. ekteskap ?39: Står det tydelig 'Wichmand' og ikke 'Withman(d)' ?Og det skal vel stå 'arvelater', ikke 'arvetakar' på 'Thommas, Reinholt Wichmand Rein' ? (Dette kommaet forvirrer også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(43:) Da foreslår jeg følgende identifisering av to av de fire fadrene i 1759 som ikke er søsken av barnets far :- Madame A:D: Schnitler : Anna Dorothea (Christiansdatter) Krog (f. 1726), g.m. dåpsbarnets farbror, Hr. Lorentz Schnitler (sogneprest i Eger)- Capitain Peters : Ukjent (for mormorens far må vel være død ?)- Frue Peters : Ukjent ('Capitain Peters' hustru ?) (kan det være dåpsbarnets mormor Kristine Elisabeth Peters (1705-1780) ?)- Lieutenant Hegermann : En av dåpsbarnets morbrødre, f.eks. Diderich Hegerman (f. ca. 1724) (ref. innlegg #41), ev. denne far Diderich Hegermann (1697-1772)Andre forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.