Gå til innhold
Arkivverket

[#33345] styrmann Eduard Martinus Johansen fra Kristiansund


Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Eduard Martinus Johansen var fødd i 1833 i Kristiansund. Han ble gift med Olufine Johanna Næs, f. 1833 i Molde. Av folketellingen i 1865 går det frem at han er styrmann. De har to barn, Ingeborg Anette og Johan Magnus. Sammen med familien bor hans mor Anne Ivarsdatter Langholmen. I folketellingen 1900 er Olufine nevnt, men ikke Eduard. Er det noen som har opplysninger om Eduard ( når døde han, hvilke båter/rederi var han på, hvem var hans far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Sandvik

HeiPå Familysearch.org finner jeg en Edvard Mortinus Johansen f. 01.10.1832, dpt. 25.12.1832 i Kristiansund. Far: Johannes Langholmen Mor: Anne IversdatterKanskje det kan hjelpe deg videre?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Ellen. Dette er nok den Edvarden jeg har søkt. Det er vanskelig å komme videre på internet da ingen av kirkebøkene for Kristiansund synes å være digitalisert. Jeg må nok på et arkiv for å komme videre. Vet noen hvor Langholmen er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel et Langholmen i dagens Eide kommune, tror jeg. Hvis det ikke ligger over grensa til Averøy (har ikke kartet foran meg). Uansett vil du kanskje finne noe i kirkebøkene for Kornstad eller Kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Langholmen ligger nok i Tustna kommune. I Tustna bygdeboknr.1 er Langholmen omtalt. Har prøvd å se om jeg kan finne noen Johannes Langholm. Har funnet en mulig kandidat som er fra Anna-Lisestua. Han er født i 1815, men det står ikke mer om han. Kirkebok for Tustna har jeg ikke. Men kanskje noen annen kan hjelpe. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Bjørn og Svein Arnolf. Det er antakelig Langholmen i Tustna kommune som Johannes kommer fra. På internett har jeg funnet at det tidligere var et fiskevær på Langholmen, men det er nå fraflyttet. Det fremgår ikke noe om hvor stort dette fiskeværet har vært. Bjørns ”kandidat” fra Anna-Lisestua er fødd i 1815 og er vel i yngste laget til å være far til Edvard som er fødd i 1832. Om noen har tilgang til kirkebok for Tustna er jeg takknemlig for oppslag. Ellers er Edvards mor, Anne Ivarsdatter, i følge folketellingen i 1865 fødd i 1804 i Agerøe sogn. Har noen opplysninger om henne?MVH Aasmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei!Det står endel om Langholmen i bygdabok for Tustna bind 1. s 358 til 382. I Ft 1801 bodde det folk i 3 heimer med tilsammen 11 personer. i Ft 1865 var det 6 heimer og 34 personer. i !875 var det folk i 6 hus på Huslangholmen og i 2 hus på Nør-Langholmen. Det var stor aktivitet ca 1920 - 1930, men på 1970 tallet forsvann de siste fastboende. Dette i flg. bygdaboka. Den nevner bare to johannes i aktuelle tidsrommet, den jeg nevnte tidligere + en som var født i1789, men han døde i 1801.Bygdaboka nevner at Langholmen ble solgt til E.C. Christie i 1822og at det var en Johannes Jensson og Erik Knutson Golmen som gav skjøte. Så her må en nok se i kirkeboka. Søkte på IGI etter Anna Iversdatter født 1804. Fant en som var f 30.sept. 1804 i Fræna. Tror Fræna var endel av Agerøe(Aukra) den tid. Hennes foreldre var Iver Kolbenson og mora Ingebaar Jacobsdatter. Det er lite trolig at dette er rette personer. Håper noen med lokalkunnskap og tilgang på kirkebok kan hjelpe. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.