Gå til innhold
Arkivverket

[#33356] Når døde Kari Hansdatter og Kristen Nilsen SANDVOLD, begge f. 1852, BRANDBU?


Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Dahle

Kan legge til at de var husmannsfolk, at de i 1890-åra dreiv garden Lofsvold i Gran, at de fra ca 1902 bodde på Sandvold på Jaren, og at Kristen hadde arbeid som snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Kristen og Kari fikk 10 barn i perioden 1874-96.Kan og legge til at navnet på boplassene var, i rekkefølge etter fødeplassen til barna:Gjefsenejet/Sandvold, Hvamstadejet/Spydbæk, Røisumsejet, Lofsvold og tilbake til Gjefsenejet/Sandvold.Jeg antar at Kristen og Kari døde en gang etter 1911, men skulle gjerne visst nøyaktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

En ting til: Jeg forstår det slik at sognegrensene rundt Jaren i Gran prestegjeld blei endra en eller flere ganger. Kanskje er det derfor snakk om dødsdata fra Gran hovedsogn eller fra Thingelstad sogn, like gjerne som fra Brandbu sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Jeg kan hjelpe litt:Fra avskrift av dødsannonser i avisen ”Hadeland” - trolig v Hans Næss i Gran - finner jeg ved søk på Sandvold:Kristen Sandvold, Jaren d 12.11 1918. 67 år Olaf Sandvold; Martha Dahle f Sandvold; Kari Kværnhaugen, søster;Kristen Edvard Sandvold, Jaren d 14.9 1920, 11 mnd Borghild og Olaf Sandvold Ut fra dødsannonsen ser det ut som Kari døde før Kristen. garen Gjefsen hørte til Gran sogn. Det meste av Jaren-området i dag lå under garder i Gran sogn. Litt lenger nord ligger Tingelstad sogn – og f. eks. Røysum og Hvamstad hører til Tingelstad. Ikke noe av Jarenområdet ligger til Brandbu sogn. Det kom ny kapell/kirke i ”Moen” nord for Jaren i 1912. Folk på Jaren blir ofte begravet der.Hilsen P.J. Desserud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.