Gå til innhold
Arkivverket

[#33357] Halvor Halstensen og Karen Tollevsdtr dro fra Østerdalen i 1799


Gjest Hans Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Bendiksen

Jeg søker etter opplysninger om opphavet til mine tipptippoldeforeldre som i følge Trondenes bygdebok kom til Trondenes i Troms fra Stor-Elvdal: “Halvor Halsteinsen (f. 1772, d. 1849) var fra Gustuhaugen i Storelvdal og kom nordover 1799 med sin far. Kona Karen Tollefsdtr. (f. 1775, d. 1831) var også fra Østerdal.”I følge Folk og slekt i Trondenes (bind I, s 341, nr 3994): Halvor Halstensen, f. 1772 på Gustuhaugen, Østerdalen, Hedmark, d. 1849 i Kaltdalen, Trondenes. Han giftet seg ca 1797 med Karen Tollevsdtr f. 1775 i Østerdalen, Hedmark, d. 1831 i Kaltdalen, Trondenes.De finnes begge i FT 1801 i Storvassbotn i Trondenes, Lenke : “Halvor Halsteensen Mand 28 Begge i 1ste ægteskab Rydder og bonde skoemager M”, “Karen Tollevsdtr Hans kone 26 Begge i 1ste ægteskab K”På FamilySearch IGI finnes følgende informasjon:1) Halvor Halstensen Christening: Jun 1772 Koppang,Stor-Elvdal, , Hedmark, Norway Death: 14 Apr 1849 Parents: Father: Halsten Halvorsen, Mother: Ingeborg Halvorsdatter2) Halvor Halstensen Birth: 1772 Ellestu Koppang, Stor Elvdal, Hedmark, Norway Parents: Father: Halsten Andersen, Mother: Ingebor Halvorsdatter3) Kari Tollefsen Christening: 18 Jun 1775 Stor Elvdal, Aamot, Hedmark, Norway Parents: Father: Tolluf Jonassen, Mother: Dorthe Olsdat.Er noen av disse mine tipptippoldeforeldre? Hvem var deres riktige foreldre? Hvilke gårder i Østerdalen kom de fra?Jeg er svært takknemlig om det er noen som kan hjelpe meg.Mvh. Hans Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei!Ser at du skriver at de giftet seg ca. 1797. Dette giftemålet er å finne på familysearch og da står det at Halvor Halsteinsen gifter seg med Kari Tollefsdatter den 29 April 1798 i Stor Elvdal, Aamot, Hedmark: LenkeEn mulighet er at foreldrene, hvertfall fedrene står i kirkeboken. Lykke til i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHar disse reg. gift i Storelvdal:1798: Nr. 8, April 5.te trolovet ungkarl Halvor Halstensen Koppang og pige Kari Tollefsdatter ibidem. Caut: Ole Tharaldsen Koppang og Anders Halstensen ibidem. Tinglysningsdag (?) 29/4-1798.Halvor ant. konf her: Kopibok, SiH: ? søndag efter Paaske April 13 de. i Store-Elvedalens Annexkirke confirmerede: Halvor Halstensen Koppang, 15 3/4Registrert Karen døpt her: 1775: Dorthe Olsd Sveen og Tollef Jonsen Møkleby, kaldet Kari. Test: Røs??? Anders, Kisti Olsdtr, Ma??? Larsd., Ole Olsen, Peder Giermundsen.Karen konf: 1791: Kopibok SiH: ? Søndag efter Paaske, Maji 22 i Store-Elvedalens kirke confimerede: 10: Kari Tollefsdtr., Mokleby(?), 16Halvors foreldre har jeg da registrert som Halsten Andersen og Ingeborg Halvorsdatter som i 1801 reiste via Trondheim til Senja. Disse finner du bla. noe om i Storelvdal bygdebok s. 309. Her kan du finne flere aner bakover. Er foreløpig ikke 100 % sikker på disse.Karen Tollefsd. tror jeg har Tollef Johnsen og Dorte Olsd. som foreldre, men har ikke noe lenger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Bendiksen

Hjertelig takk Egil. Det var mange aktuelle personer på din hjemmeside. Sender deg en e-post dersom jeg finner ut at jeg har noe å supplere med der.Jeg finner Halsten Andersen (nr. 2) i Bygdebok for Stor-Elvdal, men Halvor er ikke nevnt her. Har du noen andre kilder som indikerer at det er denne Halsten som er Halvors far?Undres på om det er andre som kan bistå med å finne ut mer om Karen Tollefsdtr’s foreldre, Dorthe Olsdtr Sveen og Tollef Jonsen Møkleby? Jeg kan ikke finne dem i Bygdebok for Stor-Elvdal.Mvh. Hans Bendiksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det spørs om ikke Kari er datter av Tølløf Johnsen og Dorothea Olsdt som bor i Målselv ved FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11931&gardpostnr=67&merk=67#ovre>LenkeDisse kom fra Stor-Elvdal, og hadde vært husmannsfolk i Kaldbekksvea under Knuds-Møkleby.Og da har det drøyd litt med giftemålet, for iflg FS/IGI Batch No M424101 ble de gift i Stor-Elvdal 5/12 1779, og samme dag døpes en datter Ragnil.Og hvilken plass/gård i Stor-Elvdal kan det være som kalles Sveen, kan det rett og slett være Kaldbekksvea?Du kan jo ta en titt på tema 20038.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSom sagt, jeg er litt usikker. Hans Chr. Bergersen har fortalt følgende:'Mors foreldre, Halvor Halstensen, eller som han almindelig kaltes, Halvor Skomaker, kom med kone, Karen Tollefsdatter, og sin far Gammel-Halsten opover i slutten av det 18. Årh., i 1898 (1798) eller 1899 (1799). Det første jeg hørte om ham var at han gikk i skomakerlære hos regimentskomaker Johannes Kopang. Jeg kan ikke opgi gården som de var fra. De kom ogsaa først til Ervik. Derfra kom de til Storvasbotn, og i 1910 (1810) bodde de på Stranden i bunden av Kasfjord. Her blev min mor født i 1910 (1810). 2 år efter kom de til Moen i Kaltdalen, som fra nu av fikk navnet Halvorsmoen. Der bodde han til sinn død 1848. Mormor døde i 1837. Halvor Skomaker og Karen Tollefsdatter hadde 3 sønner og 3 døtre; Halstein født 1804 i Storvasbotn. Der kom han til å bo til sinn død.'Sammenholdt med at Halsten og Ingeborg reiste til Senja i 1801, se: Fra Eirik Strøms nettsted, reisepass i Trondheim:'1801: [111] 20.07.01 Halsteen Andersen med Kone Ingeborg Halvors Dr. Koppang til Senjen.'Samtidig kaller Halvor opp sine to første barn Ingeborg og Halstein. På bakgrunn av disse (finner ikke flere akkurat nå) har jeg antatt at det er riktige foreldre. Det må imidlertid undersøkes nærmere.Når det gjelder oppkalling, se på de neste barna: Karen, Ane Birgitte, Tollef, Halvor, Ingeborg Dorthea, Dorthe. Disse stemmer med foreldre, besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.