Gå til innhold
Arkivverket

[#33369] Ada Othilie Knap, Kristiania.


Gjest Eva Carolusson.
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson.

Søker opplysninger om: Ada Othilie Knap født 1890 .Fra folketelling 1900 Kristiania: Karoline Laura Kristiansen født 1860 i Røyken, ugift. Hennes datter Ada Othilie Knap født 1890 i Kristiania. Hvem hvar denne Knap som var far til Ada? Har ikke tilgang til kirkebok for Kristiania selv, med hensyn til Adas dåp, håper noen kan gi meg hjelp. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Ada Ottilie' er født 18.09.1890, døpt 21.09.1890 som datter av 'Enkemand, Postfuldmægtig Otto Fredrik Knap', født 1860 og pike Caroline Laura Christiansen født samme år.(Fødselstiftelsen Mini 8 f.19 no.198). (Hun er skrevet Ada Otilie i Dåpsboken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Otto Fredrik Knap er nevnt i 'Postens historie i Norge' (August Schou): 'Om lønningene i sin alminnelighet hadde det lenge hersket misnøye innen brede lag av postetaten. Men det varte som nevnt flere år før den ga seg organisasjonsmessige uttrykk. Første gang lønnsspørsmålet for alvor kom på tale, var i samband med et foredrag som postfullmektig Knap holdt høsten 1891 i Kristiania. I dette foredraget tok han for seg ikke bare forholdene for fullmektigene eller betjentene i Kristiania eller de reisende postfolkene, men hele postetatens lønnskrav under ett. Postfolkene nedsatte straks etter den første lønnskomitéen.'Denne Knap er også den som startet vårt organisasjonsblad, 'Posthornet'. Du kan lese mer om dette her: http://www.lostat.no/Posthornet/hoytlesning.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg holder en 'knapp' på at det er denne karen (langt nede): Lenke Far hans er opplyst å være Ole Olsen ved begge giftemålene hans (FS), og selv skal han være født i 1860. Han gifter seg også på et sted som peker mot denne personen (Tugthuset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Til Geir og Arnstein. Hj.takk for hjelpen, takket være opplysningen har jeg kommet videre. Kjempesnilt.Intressant med inlegget' Postenshistorie i Norge' Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Kanskje du kan finne mer i følgende slektsbok som i det minste fins på universitetesbibliotekene og kan fjernlånes fra folkebibliotek:Johan Knap, Familien Knap: bakgrunnsstoff (Eget forlag, Sandefjord, 1976)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Til Eric. Takk for innlegget og for tipset om slekts boken. Det som jeg lurer på er i hvilken forbindelse tok Otto Fredrik etternavnet Knap, han er født Olsen. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.