Gå til innhold
Arkivverket

[#33377] Hvor kom Knut Olsen Gjerde, som bodde på Myrdal i Fana, fra


Gjest Olav Lønne
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Lønne

Ifølge Fanaboken er Knut Olsen født ca 1727, og døde på Myrdal i 1785. Han giftet seg med enken Eli Nilsdtr. Myrdal i 1774. Det er mange Gjerde i Hordaland, men så langt har jeg ikke funnet ham noen steder Takker for alle opplysninger. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Takk for opplysningene. Jeg har sjekket gjennom konfirmerte i Os i angjeldende tidsrom, finner flere Olsen/Olsdtr på Giære, men ingen Knut. Jeg skal lete i kirkebøkene etter eventuelle barn. Opplysningen om at moren kan hete Michelsdatter er interessant, da flere av Knut Olsens barn har en fadder som heter Niels Michelsen Haugsdal og han er født på Kuven i Os i 1731. Dette skal jeg sjekke nærmere.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Knud Olsen Gjerde er min 3.tippoldefar på min farmor sin side. Jeg har brukt en del tid på å finne ut av hans opphav, men har enda ikke funnet noe bevis på hvem han er, kun indikasjoner. Jeg har ikke sjekket militærrullene.Jeg mener sannsynligheten er stor for at det er den Knud Olsen Hage som blir døpt i august 1728 i Samnanger, foreldre Olav Andersson Hage 1688-1733 og Magdele Knutsdatter *Kilder ( Samnanger 1 av Nils Lauvskard s. 490). Kirkebok for Os.Han er den eneste Knud Olsen jeg har funnet døpte i dette området 1728 +- 5 år. Gjerde er en av nabogardene til Haga (Hage) innerst i Samnangerfjorden . Det siste sporet jeg har funnet etter han i Samnanger, er når han under navnet -Knud Olsen Hage- blir konfirmert i Samnanger sokn ,Os p.g i 1748. (Jeg ser han er ikke listet i DP sitt register over konfirmerte i Os). Som kjent er ikke utflytting ført i kirkebøkene fra denne tiden. Jeg har ikke funnet Knud Olsen Hage gift eller død i Samnanger sogn frem til 1774, da han gifter seg i Fana.Når Knud Olsen Myrdal gifter seg i Fana i 1774 er en av kausjonistene en -Johannes Andersson Myrdal-, opprinnelig fra Børdal i Samnanger. Den andre kausjonisten, Erik Larsson Myrdal er stesønn til Knud sin tilkommende kone Eli Nilsdtr.Ulsmåg. Jeg går derfor ut fra at det er Johannes Andersson Myrdal som er kausjonist for Knud, og at han dermed kjente han. Dermed mener jeg sannsynligheten for at Knud har bodd på Gjerde i Samnanger, før han kom til Myrdal, er stor. Under her er et utdrag fra skiftet etter far til Knud Olsen Hage:Arveskifte Os skibreide 28.12.1733 :28. Decembr efter afg: Ole Anderssen Hage udij Ous Skibr:, imellom hans efterladte hustrue Magdalena Knudsdatter og deres samen avflede 4 Sønner; hver tilfalden udj Os*: faderarf 9rdr 1 1/3 :5 1/4 sh :Til formynder for Anders Olssenfaderbroderen Anders Steentvedt for Ole Olssen hans faderbroder Lars Anderssen Gaasdahl for Knud Olssen faderbroderen Johannes Anderssen Haukenes og for Nils Olssen Arne Johanssen Steentvet-Bakgrunnen for Gjerde (Gjere) navnet finner en i Tingbøkene for Nordhordaland.Høst Tinget for Skiolds Skibreede 1774.:# 5. En Bygsel Seddel udgiven af Hr: Lector Arentz som Laug Værge for Phane Præste Enke Madame Meldahl i Naadens Aaret til Knud Olsen Giere paa ½ Løb Smør og ¼ Tønde Malts Leje i Gaarden Myrdahl dateret 1te Maji 1774.#*Du må også inn i kirkebøkene for å finne indikasjon på hvem Magdele Knudsdatter kan være kan være. (ikke bevis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Grunnen til at Niels Michelsen Haugsdal ofte er fadder for barna til Eli og Knud, kan like gjerne være at Knud og Niels gjennom sine koner var svogre.Niels Michelson Haugsdal g 3.g 1768 med Kari Nielsdtr. Ulsmog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Takk for interessante opplysninger om Samnangerdelen. Jeg hadde funnet Knut Olsen Haga, og hadde tenkt å lete i kirkebøkene etter han, men nå slipper jeg det.Hvis din antagelse er rett, så er det 26 år mellom han blir konfirmert til han gifter seg, og det er nok sannsynlig at han har kjent sin tilkommende i lang tid før de giftet seg, kanskje han var dreng på nabogården hos Johannes Andersson Myrdal, eller hos Lars Mikkelsen Myrdal. I såfall kan det kanskje stå noe i arveskifte. Militærruller er også noe å ta tak i.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tar opp igjen denne diskusjonen siden jeg nett har leita etter giftermålet til Olav Anderson Haga og Magdela Knutsdtr for å pröve å finne ut hvem hun var. Finner dem trolovet og copulert nederst på venstre kolonne: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1722, side 53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Men ser det er presten som har skrevet dette (nederst til högre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1693, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11615&idx_id=11615&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olav Lønne

Jeg kan hjelpe litt med navnene i 7, 8 og delvis 9 over: i 7 er den andre personen Ole Øfre Qværnes. I 8 er faddrene slik jeg har de i min avskrift av kirkeboken:Peder Hauchenes,Jon Tysse,Marta Steensland, Giertru Hau og Orlov Frøland. I 9 og i 10 er jeg også sikker på at det står Anders men etternavnet er nesten uleselig, vi får ta det litt senere i orginalboken. Jeg har nesten en komplett liste over faddrene fra den scannete Kirkeboken, men må konsultere orginalen der scanningen er uleselig, og det er veldig mange av disse personene som ikke er nevnt i bygdeboken. Kanskje dette er personer som ikke har tilknytning til gårdene. Jeg kommer tilbake når jeg har vært på SA eller spurt på kildeforumet.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.