Gå til innhold
Arkivverket

[#33381] U.off. Hans Bastiansen Stabell, et.søkt for prestemord 1584 (Øyer, Gudbr.d.)


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Sognepresten i Øyer, Peder Madssøn Gram, ble i 1584 skadet til døde under et bryllup på Høvren i Øyer av den danske (fra Haderslev) underoffiser Hans Bastiansen Stabell (funnet død i Sverige i august 1585). Stabell skal i 1561 ha vært ridefogd hos Peter Bild. Saken ble behandlet på Herredagen 2 Aug 1585.Er det noen som har informasjon om ev. ektefelle og barn av denne underoffiser Hans Stabell (ca. 1534 - aug 1585), sønn av amtsskriver og hospitalsforstander i Haderslev, Bastian Hansen Stabel (ca.1502-ca.1565) og hans kone Anna (begge begr. i Mariakirken, Haderslev) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerVet ikke om jeg tør ta sjansen på dette, men i IGI står dette: Lenke , men jeg regner med at du allerede har sett dette på den kanskje upålitelige nettsiden. Her står nevnt to barn, Bastian og Peder.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Per!Har du lest i boken om SLEKTEN STABEL-STABELL CA. 1200 TIL 1950 av A.ST.Castberg utgitt i 1955? Finnes i bibloteket til Norsk slekthistorisk forening. Her står det en del om denne Hans Bastiansen Stabel i første del av boken.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Dagfinn Hopen

Hei Per!Jeg har ikke noe navn på ektefelle, men jeg har registrert sønnen Bastian Hansen Stabell f. ca 1570 i Telemark. Denne Bastian hadde 6 barn, her er 2 av de: Christen f. ca 1602, og Lauritz f. 1604. Denne Lauritz var bl.a. borgermester i Trondheim 1644 til sin død 18.01.1669, og ellers en meget omfattende historie, se Stabel -Stabell slekts- boken, eller i Nord-Trøndelag Historielags årbok for 1967/68.Hilsen Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for svar ! Hvor sikker er du på at Bastian (Hansen) Stabell f. ca 1570 var sønn av den i innlegg 1 nevnte Hans Bastiansen Stabell (død 1585) ? Hva er kilden til denne informasjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Hopen

Jeg baserer meg kun på opplysningene fra den nevnte 'Slekten Stabel-Stabell - boken', nevnt i innlegg 3. M v h Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.