Gå til innhold
Arkivverket

[#33384] florentine jensdtr Grøn


Gjest lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
Gjest Anne-Lise Mikalsen

Hei Lindis.Florentine Jensdtr. er tippoldemor til min mann.Hun var gift m/omreisende hesteskjærer Peder Pedersen Handeland,jeg har ikke greid å finne ut når og hvor de giftet seg,men de reiste i traktene rundt Ålesund.Barn:Albrigt Olaus Gunerius,f.28.12.1848,døpt i Valestrand kirke,Stord,g.21.06.70 m/Ingeborg Clausdtr.Han ble spedalsk og døde på Reknesstiftelsen 26.06.73.Petra Jensine ,f.1.04.54 på Tysnes,døpt i Uggdal kirke 5.04.54.gift 22.08.75 m/Ivar Nilsen,Ekrene Florvåg på Askøy.Jonas olaus Norin f.1855 i Hjørundfjord?, g.m.Berte Knudsdtr.Aarseth,bodde i Ålesund,sjømann,død før 1900.Jens Edvard f.1850 i Skodje,g.m.Marie Johannesdtr.Bodde i Krist.sund.De andre barnene har jeg ikke funnet ut av. Florentine døde i Ålesund 1.02.86,Peder,som nå kaller seg Kavlen,døde i Volden,Borgund 1o.02.86.Kanskje du,som er fra Ålesund,vet hvor Kavlen er?Se ellers 12334.Mvh.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei. Dette var artig. Jeg har lenge vært usikker på om Florentine og Peder var riktig linje til min slekt, men nå er jeg 100% sikker. For de står oppført som faddere til et av barna til min tippoldefar. Jeg stusset litt pågrunn av Kavlen etternavnet, men nå er det sikkert. Min tippoldefar het Andreas født 1848 på Vestnes. Han bodde og giftet seg i Ålesund. Jeg aner ikke hvor Kavlen er .men skal undersøke det. Kjempe artig dette.vennlig hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hei, Lindis Det finnes jo en reisendeslekt som kaller seg Kalvene, og som den förste har jeg Christian 'Kalv-Christian' Knudsen f.ca. 1795.Jeg har hans etterkommere, men det blir så mye å skrive her, så om du sender meg en meiladresse, sender jeg det over til deg.mvh, Åse H. a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei LindisTakk for mailen fra deg og vil prøve å svare deg her på dette forumet da flere kan ha nytte av dette.Peder Pedersen Hadeland, f. 16.01.1828, døpt 03.05.1828 i Davik Krk i S&F, død 01.02.1886 i Borgrund, M&R Han hadde profesjon som Hesteskjærer og smed (Sønn av Peder Pedersen Hadeland og Kristiane Gundersdatter Lind) barn med Florentine Marie Jensdatter Grøn, f. 04.07.1825, døpt 17.07.1825 i Sund-Hordaland, (datter av Jens Jensen Grøn og Marie Jacobsdatter)De har jeg reistrert følgende barn på:ALBERT OLAUS GUNERIUS, f. 28.12.1846, døpt 10.01.1847 i Valestrand krk, Stord, HOPEDER ANDREAS, f. ca, 1848, har 3 barn før 1900 (Alfa, f. 1879, Petra Florentine, f. 02.12.1882 og Fridtjof, f. 1888) med Randine Gurine IversdatterKRISTIANE MARIE, f. ca. 1850, med Mikael Østensen HauglandPETRA JENSINE, f. 01.04.1854, døpt 05.04.1854 i Tysnes Krk., HO, gift 22.08.1875 med Iver Martin Nilsen Florvåg Har med ham 12 barn:Kristiane Marie, f. 1876Peder Sakarias, f. 1877Nils Andreas, f. 1879Ragnhild Florentine, f. 1880Inga Josefine, f. 1883Olaf Martin, f. 1885Petra Katrine, f. 1887Marie, f. 1890, død før 1894Sigvald Martin, f. 1891Marie, f. 1894Lovise Magdalene, f. 1896Hanna Marie, f. 1899JONAS OLAVUS NORIN, f. 06.04.1856, døpt 18.04.4856 i Hjorundfjord, M&RJENS EDVARD, f. 20.06.1858, døpt 29.06.1858 i Borgrund, M&R har med Marie Sofie Charlotte Johannesdatter Palm Rosenberg, f. 23.01.1850 i Vefsn, Mosjøen, NO barna:Peder Florentinius, f. 14.11.1880Jenny Evidia Pauline, f. 08.03.1883Ida Konstanse, f. 1884KARL LUDVIG FERDINAND, f. 03.03.1861, døpt 16.03.1861 i Borgrund, M&RFREDRIK OSCAR, f. 29.06.1863, døpt 12.07.1863 i Hjorundfjord, M&RSOFIE DORTHEA, f. 15.08.1867, døpt 25.08.1867 i herøy, M&RDu må gjerne ta kontakt igjen for å få utskrift av det jeg har av opplysninger på denne slekten.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Jeg har også endel notater på denne slekta fordi jeg mener noen av dem er inni mi slekt.Johan Albrict og Christiane Gundersdtr. er mine tippoldeforeldre.Jeg har ikke fått ordnet det helt enda, det er mest løse notater. Men det var det Kavlennavnet til P.P:Handeland.Han bygslet, bodde en tid på Humlekavlen. Det er en liten holme som ligger i tilknytning til øya Humla i Borgundfjorden, den gangen Borgund kommune, nå Ålesund. Og jeg har oppfattet det slik at han fikk Kavlennavnet i den tiden. Da Jens Edvard ble døpt i Skodje 1858, har jeg notert: bl.fadderne Jonas Albrektsen, og det er min oldefar, og det kan vel også tyde på litt slektskap? Mine oldeforeldre hadde også en sønn med navnet Per Florentin Handeland Albrektsen. Dette har kanskje ikke så mye med Lindis sitt startspørsmål å gjøre, men ei sidegerein av slekta er det vel, antar jeg. Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Hei.En liten rettelse. Kristiane Marie Pedersdtr Handeland kan ikke ha vært gift. Hun døde i 1871 på Humlekavlen i Borgund og står oppført som pike ved sin død.Alt av info om denne familien mottas med stor takk og varm klem !!!!!!Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne-Lise Mikalsen

Bare en liten rettelse til Ingers innlegg nr.8:Kristiane Marie,f.ca.1850,med Mikael Østensen Haugland.Det er Kristiane Marie (Iversdatter) f.1876,datter til Petra Jensine og Iver M.Nilsen,som gifter seg med M.Ø.H. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Anne-LiseTusen takk for hjelp til rettelse her. Det er ikke alltid like enkelt med alle disse som har så 'like' navn. Og jeg er jo fra en helt annen kant av landet og er mye bedre kjent med slektene her sørpå enn litt lenger nord i landet. Igjen tusen takk og jeg tar gjerne imot rettelser fra dere alle. Som dere sikkert har erfart er det enormt mye leting i ulike kirkebøker, men hvis vi hjelper hverandre så slipper vi å gjøre altfor mange 'feil'.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Mikalsen

Og mens jeg først er i sving:Albrigt Olaus Pedersen,Buholmstranden,gifter seg 21.06.1870 i Borgund med pike Ingeborg Clausdtr.,Holmen i Veø.Han 24 3/4 år,hun 43 1/2 år!Albrigt dør på Reknes Pleiestiftelse av spedalskhet 23.06.1873.(Jeg kan dessverre ikke lage lenker)Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.