Gå til innhold
Arkivverket

[#33387] Eiendomsforhold, Lesja, 1620-tallet


Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

Siden jeg ikke har spesiell greie på eiendomsforhold på 1600-tallet, spør jeg her om hjelp til å tolke et eiendomsforhold på Sør-Hole, Lesja.På s. 194 i bind 3 av bygdeboka står en Jon som bruker av Nistugu, Sør-Hole, fra først på 1600-tallet til ca. 1630. Landskyld: 3 huder.I odelsjordeboka for 1624 står: 'Joen Hoele er Eigendes -- J Nördregaarden Söre Hole 1½ huud 3 skind. Bögger sielff med sampt 1 hud bondegodz deri och 3 schind hans Broders.'Dette tolker jeg dithen at Jon eide 1 hud og 9 skinn i Sør-Hole -- men i *Nordigard* i stedet for Nistugu? -- samt at han leide 1 hud og brukte 3 skinn tilhørende en ukjent bror (til sammen 3 huder).Har jeg forstått riktig?(Kan for øvrig 'Siffuer Hagge', som på samme tidspunkt har 3 skinn pantegods, være den ukjente broren?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg kan neppe svare heilt utfyllande, men enn 10 år etter eg skreiv teksten til bygdeboka for Lesja, og med kjeldene arkivert i kommunehus-kjellaren på Lesja. Men ein kommentar kan eg gje: At Nistugu kan vere nemnt 'Nørdregaarden' er ikkje rart - forma Nistugu finst neppe i skrift i det heile ('Neristuen' i 1886, men da vart det gjort forsøk på normalisering).Eg kan nok ikkje forklare innføringa i 1624 utan tilgang til avskriftene mine frå lensrekneskapa, og dei ligg som nemnt på Lesja.Dei fleste slektskoplingar på denne tida har ikkje eg 'opphavsrett' til - dei vart gjort mykje tidlegare av Per Berg, Engebret Hougen og andre av dei 'klassiske' ættegranskarane i Gudbrandsdalen.Mvh, Arnfinn Kjelland, Bygdebokskrivar for Lesja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.