Gå til innhold
Arkivverket

[#33388] Gårdsnavnet Brandsar i Skjåk


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Min tippoldefar kommer i fra Skjåk. Før han flyttet til Senja bodde han på en gård som het Brandsar. Da han kom hit tok han i bruk gårdsnavnet til etternavn. I dag er det mange av hans etterkommere som heter Brandser her på Senja. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om den gården eksisterer i dag, evt. om det er utgitt noen bøker som omhandler gårder i fra Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, ser at du har lagt dette temaet under Hedmark, men Skjåk ligger vel i Oppland... ;-)Om du søker etter Brandsar her http://www.visveg.no/ (søk på Brandsar som stedsnavn), så ser det ut som at gården fortsatt eksisterer.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Jeg er fullt klar over at Skjåk ligger i Oppland, men av en eller annen grunn så havner jeg her på Hedmark. Jeg har prøvd flere ganger å legge det inn på Oppland sitt forum, vet ikke hvorfor det havner her. Jeg har skrevet innlegg på brukerforumet mange ganger før, og da har innlegget kommet på rett plass. Skjønner ikke hva som er feil, men jeg skal prøve igjen å legge det inn på Oppland.Hilsen Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bakken

Hei - jeg kenner til Brandsarfamilien i Sjåk. Min datter gikk på Ås Lanbrukshöyskole tilsammens med en Bransar gutt fra Sjåk. [redaktøren har fjernet navn på nålevende person]bor i Lillehammer idag. Jeg skal ta kontakt med ham og formiddle kontakten til dig. Ha en bra dag. Tote Bakken Torsby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Atle!Så morsomt å treffe på en Brandsar kar! Du skjønner det har seg slik at jeg driver med slektsforskning, og i den forbindelsen hadde det vært veldig artig å sett hvordan gården min tippoldefar (Nils Christensen) kom i fra så ut, den het 'Lille Brandsar'. Jeg har tidligere sett at det er mange bøker som har bilder i fra Skjåk gårder, men har enda ikke vært borti bilde av gården han kom i fra. Har også dette spørsmålet inne på Oppland sitt forum, og mener jeg fikk et tips der om en bok jeg kunne låne, for der var det bilde av gården. Men for tiden har jeg vist noe feil med datamaskinen min, eller noe sånt, for jeg kommer meg ikke inn på Oppland sitt forum! Vet du om det er store forandringer på gården fra ca. 1860-årene og fram til nå? Tenker på, siden dere i Oppland har vært så flink til å bevare de gamle bygningene deres.Mvh Ailin Benjaminsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Brandsar

Hei igjen, ser du har startet diskusjon to steder. Når det gjelder bygninger så er gårdene totalt endret. Finnes ikke igjen noen av de opprinnelige bygningene. Men har gamle bilder av Brandsargårdene.mvhKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nils Kristenson - bror til Rolv Kristenson? (Min tippoldefar) Olssonstugu Brandsar (tidlegare 'Lille-Brandsar') gjekk frå Rolv til dottersonen Kristen (bestefar min) då han var 7 år. Han hadde garden ei stund, men gifta seg til Synstnes i Lom - garden selde han til slekta, og eit dobbelt syskenborn av han sit på garden no - den gong stod mange av dei gamle husa, men dei er borte no. Men ettersom eg veit, så står det att av husa på Brandsarøygarden(sætra), som skal vere gamle. Eg trur bestefar og har eit par bilete frå gamal-garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Atle!Nils hadde en bror som het Rolv, en annen het Ole, og en søster med navn Anne. Nils sin far het Christen Olsson Brandsar. Tror nok vi har de samme tipp-tippene! Som nevnt tidligere så er jeg veldig interissert i bilde av gården. Så om du kan hjelpe meg med det, uten at det blir for mye bry, ville jeg satt stor pris på det. Har enda ikke fått sjekket i den boken som jeg fikk anbefalt av en annen her på nettet, så det kan jo hende at det er et bra bilde der.Mvh Ailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg er for tida i Trondheim, men skal nok heim på ei veke, så då skal eg sjå på det då. Dei bileta du kan finne sjølv, er biletet i Norske Gardsbruk, finn du Skjåk, så er alle tre gardane avbilda der, og ein skal i alle fall sjå gamel-stugu på Olssonstugu, om ein ikkje ser stabburet og, det er eg litt usikker på. Heime har Bestefar eit par bilete, og ei teikning av Olssonstugu slik garden var i fyrste halvpart av 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Gløymde å seie at det er utgåva frå 1953 av Norske Gardsbruk du må sjå i - i den nye utgåva er det ikkje att noko serleg av dei gamle husa, men kan jo vere morosamt til samanlikning. Elles så har det vore jordskifte i grenda der Brandsar-gardane ligg ein gong i 1950-1960-åra; der fekk dei sentralisert jordteigane sine rundt husa, t.d. så hadde Olssonstugu ein teig som ligg i noverande Systugu Krogstad (næraste granne) som var kalla Bestefaråkeren - denne gjekk under Krogstad mot at Olssonstugu fekk jord derifrå. Så landskapet er endra noko sidan tipp-tipp-oldefaren din vaks opp...Det er nok bror til Rolv, ja. Har du Ætteboka i hende? Der finn du også greina til Kjetil Brandsar, om du ser etter ein (bror til ein av gardbrukarane på Brandsar) som heitte Hans (trur eg) som fekk ein del av Brandsar-jorda, det som i dag er Nørdre.Du må sjekke dette sjølv no, for eg har ikkje så god hugs som eg likar å tru - sjekk Ætteboka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Om jeg har forstått dette rett så er det i boka 'Norske gardsbruk' fra 1953 tre gårder som alle het Brandsar, og Nils Christensen bodde på en av dem, Olssonstugu? Den nye utgaven, heter den også bare Norske gardsbruk? Kunne vært artig å sett hvordan det ser ut i dag. Ætteboka, heter den bare det? Tenkte jeg skulle låne bøkern på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nils Kristenson kom truleg frå Olssonstugu, ja.Norske Gardsbruk er namnet på båe bøkene meiner eg, ja.Slektssoga frå Skjåk heiter: 'Ættebok for Skjåk', og er i to band. Bokverket er vanskeleg å finne fram i, om ein ikkje veit slektene i hovudet heilt attende til 1700-talet :S Men slå opp på Brandsar II, og les nedover der, så finn du garantert det du leiter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.