Gå til innhold
Arkivverket

[#33393] Pauline Pettersen, Romedal, Stange


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Pauline ble født 30/11 1881 på Romedal d. 8/1 1951(som Pettersen)på Frogner i Sørum, gift med Karl Albert Martinsen Hasle. Mener jeg finner henne i Kristiania i FT 1900, som Pauline Pedersen, tjenestepike f. 1879 Romedal. Er det noen som har noe om foreldrene hennes, og om dette evt. er henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellen Marie Sandvik

HeiSå denne meldingen først i dag, så det er mulig du har fått svar andre steder :-)Jeg tror den Pauline du leter etter kan være denne:Pauline f. 03.12.1879 i Romedal, døpt 29.02.1880 i Romedal. Foreldre er Peder Jensen f. 1834 og Ingeborg Gudmundsdatter f. 1843. Hun er barn nummer 6, men jeg har ikke navnene på de andre søsknene Foreldrene bor på Botnsveen i Romedal og ble gift i 1870.Opplysningen har jeg funnet i de skannede kirkebøkene LenkeMvh EllenOpplysni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

HeiTakk for den du. Tror desverre ikke dette er henne. Min Pauline Pettersen er født 10/11 1881. Jeg mistenker at hun er døpt i Stange kirke, eller en annen tilstøtende til Romedal. Fødselsdato har jeg fra hennes gravsten, og må stole på den enn så lenge. Romedal kom opp som fødested fordi hennes sønn, idag 86 år, sier hun kom derfra. Venter i spenning på videre avfotografering av kirkebøkene, hvis ingen kan hjelpe meg med et oppslag i kirkeboka da ;)Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Lars Chr., når du vet at hun var gift med Karl Albert Martinsen Hasle så se på ekteskapet i kirkeboka. Ekteskap så sent som dette, etter 1900 vil nok gi både fødested, dato og farens navn. Da vil det være enklere å idenfisere henne. Fødselsdato på gravstøtta, javel, men her har jeg sett mye som ikke stemmer med fakta fra kirkeboka. Du skal bare ikke avfeie den Pauline f. 1879 i Romedal på det grunnlaget. Kom tilbake når du har sjekket ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor har du det fra at mora het Ellen Hansdatter? Jeg tror at foreldrene het Peter Pedersen og Eline Hansdatter. Pouline's ekteskap vil eventuellt bekrefte min mistanke. Hun er da f. 30/11-1880 og døpt 6/3-1881 men ikke i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Ellen Hansen/Hansdatter kom opp etter et lengre kryssforhør av hennes eneste gjenlevende sønn på 86 år. Elie, Elen og andre tilstøtende varianter er sikkert like gode kandidater. Har du funnet en Pauline født 30/11 1880 i Hedmark? Jeg har bestilt kirkeboka fra det sognet han bodde i for det aktuelle tidrommet for ekteskap. Karl Albert bodde på Stagrim gård i Aurskog i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, i Hedmark og hun var uekte og reiser til Christiania, Frogner i 1905. Vet du når Karl Albert og Pauline giftet seg? Tror jeg er på rett spor her men må ha ordlyden i ekteskapet for å være sikker. Eline kan fort bli til Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Karl Albert og Pouline bosetter seg på Haslestua, Vilberg gård på Frogner i Sørum. Kanskje der du har Frogner fra? Mener hun kan ha vært tjenestepike e.l. i Oslo når de traff hverandre. Førstefødte, Reidar i 1908. De får 12 barn. Har ikke dato og år på ekteskapet enda. Venter på kirkeboka. Vi snakker nok ekteskap opp mot 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Hvis du har funnet en Pauline f. 30/11 1880, med far Peter Pedersen, mor Eline/Ellen Hansdatter , så er sannsynligheten meget stor for at dette er den rette, altså den jeg søker. Kan du dele den informasjonen du sitter på? Sogn og evt. faddere ved dåpen?Lars Chr. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skjønner ikke hva galt jeg har gjort. Jeg samler opplysninger om utflyttede og vil gjerne ha bekreftet at ekteskapet gjelder nevnte person, men jeg kan finne det ekteskapet selv.Har sendt slike data før hvor opplysningene ble tatt for god fisk uten å sjekke et ekteskap og det viste seg å være feil når jeg sjekket. Derfor ønsket jeg de opplysningene av deg mens du får det jeg har og kan finne om personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Du har ikke gjort så mye galt Myhre. Jeg reistrerer at du selv har stilt liknende spørsmål på denne debattsiden og mottatt hjep forbegholdsløst. I dette tilfellet skulle jeg hjelpe en gammel mann med noe han ble svært nyskjerrig på spesielt m.h.t at hans egne antagelser om Romedal var feil. Du skjønner sikkert at det kan virke irriterende at du holder tilbake informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, eneste Pauline Pedersdatter f.1881 som flytter ut fra Nes Hedmark har slektsnavnet Ramm og er feil person hvis det det er den du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Lars Chr. Hansen

Jeg har funnet Pauline Pedersdatter Ambseie født 30/11 1880 og døpt uekte 6/3 1881 i Ringsaker kirke.Hun ble konfirmert 6/10 1995 i Veldre kirke. Foreldrene var Peter Pedersen Nyhus f 1860 og Eline Hansdatter Ambseie f. 1852. Finner Pauline Pettersdatter utflytta fra Ringsaker 27/3 1905 til Christiania, Frogner. Mulig det menes Frogner i Sørum, for det var der hun slo seg ned etter ekteskapet samme år. Pauline gifter seg som Pauline Pettersen med Karl Albert Martinsen den 1/7 1905 i Sørum kirke Akershus. Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei med foreldrene hennes, Peter og Eline? Jeg sliter med å finne de rette personene MvhLars Chr Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.