Gå til innhold
Arkivverket

[#33394] Gamle bilder fra Bergen


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

For en tid siden så jeg et fotografi i en bok med gamle bergensbilder. Jeg husker ikke hvilken bok det var. Motivet var fra Sandviksfjellet rundt 1900, tror jeg. Det var noen herrer i lyse dresser og mørke flosshatter sammen med noen damer i mørke lange kjoler og hatter, etter den tids mote. Det var ikke akkurat det jeg vil kalle for turantrekk, men det skulle vel være slik den gangen. Kan noen hjelpe meg å finne dette bildet igjen - eller fortelle meg hvor jeg skal lete.M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der finst jo mange bøker kor det kan ha stått, men der finst ei bok om byfjella i Bergen, trur A.B. Fossen har hatt noko med den å gjera. Elles kan eg jo sjå i dei bøkene eg har her, med det er eldre ting. Men var boka av nyare dato, er der rikeleg å velje mellom. Som nemnd byfjell-boka, men òg biletbøkene til Thowsen; han har jo fleire med gamle bilete frå Bergen og områda kringom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg har de fleste av bøkene til Towsen, men der har jeg ikke funnet bildet. Jeg får prøve den boken om byfjellene - hvis det ikke kommer andre forslag. Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei, det bildet er kanskje det du finner i boken 'En om vi klædde fjeldet' (Glimt fra Bergens Skog- og Træplantningsselskaps virksomhet 1868-1993) av Jo Gjerstad. Bilde er på side 59.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Det bilde Anita omtaler er sannsynligvis det samme som eg tenkte på. Det finnes også i 'en bok om det gamle Bergen' av Carl O. Gram Gjesdal og flere andre historiske bergensbøker. Bildet er tatt på Tippetue av fotografen Olaf Andreas Svanøe og orginalen finnes ved Historisk Museum UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg finner vel ut av dette nå. Takk for den hjelpen jeg har fått. En av personene på bildet ser ut til å være min morfar. Mvh Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.