Gå til innhold
Arkivverket

[#33399] Slekt fra Holtålen - Heksem, Grøt ++


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Noen spørsmål fra en forvirret amatør: Opphav til mine aner Lars Olsen Heksem f. 1727-1776, Haltdalsboka II, s.144. Iflg. Singsåsboka II, utgave 1958 under Kvernmoen står oppført Ole Larsen fra Ramlo og Gollau Halvorsd. (Huus). I utgaven 1994 s. 65 under Kvernmoen står Kirsti Hallvardsd. Ramlo, f. ca. 1685 og Ola Larsen f. ca. 1681, tjente på Vinsnes 1701. Barn: Lars f. ca. 1727 gm. Anne Simensd. Heksem. Noen som vet hvem som var foreldre til Lars og hvor de kom fra?I Haltdalsboka, s. 144 står Anne Simensd. ca. 1730-1807. Far Simen Gundersen Heksem, gm. ??? Foreldre til Anne: Gunder, bruker i Oppstuggu, Heksem i 1719 og Anne Simensd. 'Sømunds-Anne' (kanskje søster til Lars Summundsen som bodde i Grødt i 1701)?Så har vi enda en Lars Olsen - Han er fra Grødt? og er lensmann f. 1708-1779 gm. Anne Jonsd. Heksem, datter til Jon Bersvendsen Heksem. Jeg har oppført foreldre til Lars: Alette Bjørnsd. Tamlaget og Ole Larsen Grødt? Noen som vet mer om disse personene?Takknemlig for en oppklaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Den siste Ole Larsen Grødt har jeg som ane, har ikke registrert partner, men har notert på han:'Olle eller Ole hadde Grøtgårdene: Aletgården og Simensgården, men også gården Tronsaune i Holtålen hørte til denne slekten. Han var lensmann. I 1736 skjøtte Ole bort Tronsaune til begge sønnene og i 1738/39 overtok de Grøt'. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marit Snilsberg

Er det ingen som vet noe om opphav + kone® til disse to Lars Olsen Heksem/Grødt/Moen og som har forsket på dette? Det er jo masse etterkommere etter disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.