Gå til innhold
Arkivverket

[#33400] Mer om Spell-slekta på Røros


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Jeg viser til tidligere innlegg, men det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor og når.Noen som vet hvem som var mor til Berit Ellensd. Spell fra Røros, f. 1757. Far var Ellend Olsen Spell, f. 1727.Og hvem var kone nr. II til Ellend Olsen Spell, f. 1647?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg våger meg ut på glattisen selv om jeg ikke har noe kjennskap til din Berit Ellendsdatter Spel.Jeg finner ingen Ellend Olsen Spel som gifter seg på Røros i de kirkebøkene som finnes her på nettet, men derimot to andre Ellend Spel med henholdsvis Ellendsen og Kieldsen som farsnavn. Ellend Ellendsen Spel ble i 1731 gift med Ane Sivertsdatter, men jeg tror ikke disse er foreldrene.Ellend Kieldsen Spel ble i 1741 gift med Berit Christensdatter. De får seks barn hvor farens navn står som Ellend Kieldsen: Maritte (1741), Kield (1743), Maren (1745), Agnes (1748), Christen (1749), Johannes (1752). Deretter tre barn hvor faren oppføres som Ellend Spel: Ellend (1754), Beritte (1757), Lucia (1760).Ellend Kieldsens far Kield Spel døde i 1734 55 år og hans kone Maritte Olsdatter i 1747 77 år.Jeg sier ikke dette er absolutt riktig, men det er hva jeg kom frem til etter å ha sett i de digitaliserte kirkebøkene. All korreksjon imøteses med takk.Mvh hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Hei. Har du en e-post adresse, så kan jeg sende deg en oversikt jeg har fått om denne grenen av Spellslekta fra Aud Bendikxen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kield Ellendsen (Spel) skulle være her i manntallet 1701 LenkeHan var sønn av Ellend Olsen Spel som også er i manntallet 54 år med sønnene Ellend 7, Ole 5, Olle 24, Albert 1. Sønnene Olle 24 og Kield 23 er fra hans første ekteskap med Agnes Kieldsdatter, de øvrige og langt yngre fra hans ekteskap med Siren (Sigri) Olsdatter. Dette bekreftes ved et skifte etter Ellend Olsen Spel i 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Chr. Hansen

Mer SpellAnne Olsdatter Spel(l)f.1723 røros, gifter seg med Ole Clausen Sommer, f.1710, på Røros den 19/4 1750. Jeg er interessert i info om hennes far. Heter han Ole Spel(l)? Finner 3 stk Ole Spel(l) under gravlagde i Røros(DA) som kan være kandidater: Ole Ellends. Spel d.1735, 41 år; Ole Erichsen Spell d. 1748, 55 år og Ole Kjeldsen Spel d.1754, 521/2 år gml. Lars Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Man må vel anta at faren heter heter Ole Spel ja. Det ser ut som det finnes skifter etter alle de tre kandidatene du nevner, så det skulle la seg gjøre å plassere henne. Et register til Røros skifteprotokoll finnes på http://home.online.no/~eistroe/oversikt.html - Nye kildetranskripsjoner. Skiftene er i hvert fall tilgjengelig på mikrofilm på Deichman bibliotek i Oslo. Det blir sannsynligvis det nærmeste for deg.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Ang. innlegg (1). Den 2. kona til Ellend Olsen Spell født 1647 var Siri Olsdtr (1650-1736). De hadde bl.a. sønnen Albrecht Ellendsen Spell (1700-1778)Er det den overstående Ellend som er far til Ole Ellendsen Spell g.m. Karen Larsdtr nevnt i innlegg (7)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Etter å ha studert innlegg (4) nøyere, finner jeg anerekken opp til 'Spell-Oluf' f. ca 1609. Vites det hva mor til Ellend Olsen Spell f. 1647 het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Jan Kåre: Mor til Ellend Olsen var Anne Erichsdatter - d. omkring 1691, se Lenke, der finner du en oversikt over Skankeslekten. Vi er nok mange som finner slekt tilbake til Spell-Ola og Skanke-ætten som kom fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Et spørsmål - hvis Ellends mor var Anne Erichsdatter - hvorfor arver ikke Ellend noe ved hennes død? Fra skiftet på linken jeg oppga i innlegg 8:Anne Erichsdaatter, Spell Olufs quinde, s. 16 [[20-4-1691; hennes arvinger: Spell-Joen hindes broder, Mogens Olsen Riise som paa hans quindes vegne med Interesserende arfuer en broder lod]]Eller er kildeavskriften mangelfull?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Lars Chr. H:Anne Olsdatter Spel (78 år i 1801) ser ut til å ha følgende søsken:Iver Olsen Spel, død 1756 41 år, gift 1740 med Anne Pedersdatter Tamnes.Ellend Olsen Spel, sannsynlivis ikke gift, opptrer som fadder.Karen Olsdatter Spel, født 1730, gift 1750 med Joen Oudensen.Lars, født 1734Såvidt jeg husker, antyder Rørosboka at Ole Ellendsen Spel 'må ha vært gift to ganger'. Jeg tror han er far til disse nevnt ovenfor, men sikreste er nok å se i nevnte skifte.Til Jon S:Ad Spell-Jon: Han må være død før 1701. Det finnes en Morten Jonsen Spel 28 i 1701, videre var det skifte etter en Erik Jonsen Spel i 1700. Begge disse har etterkommere. Videre er det en Maria Jonsdatter Spel som døde i 1744 66 år (ugift?). Jeg tror den eldste Hans Knobs kone Berit Jonsdatter også hører med her - har sett en Berit Jonsdatter Spel som fadder.Nok om det: Disse siste Spel er neppe i slekt med de som er diskutert ovenfor eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg hiver meg på denne debatten og stiller spørsmål angående noen personer som jeg gjerne skulle ha hatt anene til istedet for å stille et helt nytt spm ang disses aner.DET JEG TRENGER ER ANENE TIL DISSE?OLAVA OLSDATTER SPELL 1761- 1848 (gift 1790)m Tarvald Tarvaldsen Sandnes 1757-1833 Og JOHANNES SPELL ( mangler data )gift med Marit Tarvaldsdatter Sandnes (mangler data)søster til Tarvald Tarvaldsen. Disse står i Rb 5 under Sandneset 67/4 side 279.Jeg kan ikke så langt greid å finne ut av dette i Rørosboka Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra Hognet.net:Olava ble døpt 17/7-1767. Foreldre: Ole Olsen Spel og Anne Margrethe Jacobsdatter.Fra databasen kirkebøker for Røros:Johannes ble døpt 2/3-1752. Far: Ellend Kieldsen.Ellend Kieldsen Spel gift 1741 med Beritte Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg glemte å spørre om noe angående ei som heter Maria Torvaldsdatter Torpet.Hennes foreldre skal være en som heter Torvald Johannesen Spell og Berit Matiasdatter. Hvor skal jeg plassere disse? Er denne Torvald sønn av Johannes født 1752 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.