Gå til innhold
Arkivverket

[#33404] Hitraslekt - Heggåsen ++


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Jeg har noen hull i aneregisteret vedr. Hitra/Trondheim:I Hitraboka II, s. 260 Heggåsen står følgende: Første oppsitter er Oluf Mogensen, d. som enkemann 1697. Arvinger var barna til hans søsken, bl.a. Mogens Pedersen (min ane) - sønn av borger i Trondheim, Peder Mogensen. Mogens var oppsitter på Heggåsen i 1701 - 44 år, kone Elisabeth ??datter. 5 barn der Guri er min ane.Guri var gm. Peder Taraldsen, bodde på Vikan. Håndnes - hvor kom han fra? Sønnen Tarald Pedersen f. 1738 og gm. Anne Arentsd. var gårdbruker på Flatval, Frøya.Så angående Oluf Mogensen og Peder Mogensen. I Skankeætten av Roger de Robelin, s. 478 om Herdalsættlinger er nevnt Peder Mogensen, boger av Trondheim, ugift. Kan dette være samme person? Tidsrommet stemmer. Og far til Peder Mogensen var Mogens Pedersen og Elisabeth i Hackås. Robelin nevner ikke Oluf blant barna, så jeg er kanskje på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg stammer selv fra denne Herdalsgrenen og lurer på om du har funnet noe mer enn navnelikhet og borgerskapet i Trondheim, som gjør at du har mistanke om denne forbindelsen?Jeg venter i spenning om du for å se om du får svar som kan bekrefte/avkrefte teorien din.Med vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.