Gå til innhold
Arkivverket

[#33406] Berger Olsen, født ca. 1771, fra Sluppen i Trøgstad?


Gjest Odd Ottesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Ottesen

Da Berger Olsen (ca. 1771-1835) giftet seg i 1793 med Anne Tollefsdatter (1778-1845) fra Søndre Gangnes i Hemnes i Høland, oppgis han med ”adresse” Sluppen i Båstad i Trøgstad. Det unge ekteparet bodde i 1794 og 1796 i Trøgstad (dåp av barn ifl. FS), men flyttet innen 1798 til Vestby i Hemnes i Høland og noe før 1804 til Slora samme sted. Blant barna var Frants, født 1804.Kjenner noen herkomsten til Berger Olsen. Er han barnebarn av Berger Gulbrandsen (1707-1773) og Mari Frantsdatter (1705-1754) som flyttet noe rundt omkring, men var på Sluppen i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Odd, det kunne se ut til å være den Berger Olsen som i følge Trøgstad Mini. 4 ble døpt 02.03.1774, med foreldre Ole Bergersen og Gunbjør Knudsdatter på Sluppen. Han hadde yngre søsken Kirsti, Frants og Gunder, født på Sluppen frem til 1782, og er barnebarn av de du nevner, ifølge mine notater. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg har i min database en Ole Bergersen f 1733 døpt 26 juli 1733 i Trøgstad, som sønn av Berger Gulbrandsen (Olberg) og Mari Frantsdatter.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiEn vielse i Trøgstad Knut Sjøfarsen (Myrer) giftet seg 16 oktober 1737 i Trøgstad m Kirsti Gundersdatter, de fikk 1 datter Gunbjør som ble døpt 26 desember 1740. Kilder er FS. Det er en Kirsti Gundersdatter som blir døpt 01 november 1709 i Trøgstad og hennes far het Gunder Jørntvet. Men, usikkert om det er riktig person. Når det gjelder anerekken til Ole har jeg mer om den.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, kan tilføye at Gunbjør Knudsdatter ser ut til å levd på Sluppen frem til sitt ekteskap 14.01.1793 med Lars Halvorsen fra Gangnes i Høland, dette ifølge Trøgstad kirkebøker. Har ikke notert noe på hennes foreldre, men Knud Sjøfarsen som er innført i militærrullene 1730 som '23 år' på Gabestad, og Kirsti Gundersdatter (fra Myrer?) som Inger Sofie nevner er trolig bra kandidater. Ole Bergersen ser ut til å være innført i kirkebøkene som døpt Dom 8 post Trin. i 1733, mens foreldrene Berger Gulbrandsen og Mari Frantsdatter bodde på Linto. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Dersom Ole Bergersen f. 1733 er far av din Berger Olsen Sluppen f. 1771 (innlegg 3 og 6), er hans forfedre godt dokumentert, bl. a. i artikler av Odd Ottesen. Mari Frantsdatter døpt 1705 er datter av Frans Amundsen Østre Rud f. 1672 i Trøgstad, og Sissel Olsdatter Bergsjø, se Kari Elisabeth Raanes Hærland og Inger Johanne Bredeg Karlsrud: Slekten Karlsrud fra Trøgstad, del 2 ved Jon Anjer, s. 484-485. Men dette vet vel Ottesen alt. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Mange tusen takk for flere nyttige opplysninger. Og jo da, jeg kjenner til både Anjers og Ottesens arbeider. Men jeg er stadig noe i villrede om Berger Gulbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiBerger Gulbrandsen f 1705 døpt 16 august 1705 i Trøgstad var sønn av Gulbrand Bergersen (Olberg) 1658-1732 gift 170 oktober 1700 i Trøgstad med Tore Gundersdatter f 1673 ( mulig fra Rud i Trøgstad? (kilden her er FS.de fikk 4 barn. Dette var Gulbrand's 2 ekteskap, det første 24 juni 1675 var han gift med Kathrine Sivertsdatter 1655-08 mai 1698 på Olberg i Trøgstad. Gulbrand Bergersens far var Berger Gulbrandsen Ringstad ca 1618 Ringstad -1693 gift med Kari Aslaksdatter Agnes ca 1627-1659.Når det gjelder andre kilder så har jeg brukt mye av denne hjemmesiden:http://tore-nygaard.com/ Jeg har grener fra Agnes, mens barna mine har fra Ringstad/Olberg, etter Gulbrand og Kathrine Siversdatter.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Kan noen bekrefte, eller avkrefte om Ole Gulbrandsen Linto er bror av overnevnte Berger. Iflg. FS skal han være født rundt 1710 og gift ca.1740 i Høland med Ingri Knudsdatter. Jeg har funnet flere av barna i kirkebøkene hvor bl.a. Mari Frantzdatter Sluppen er fadder, men jeg kan ikke finne hverken Oles dåp eller giftemål. Fint om det er noen som vet. Dersom Gulbrand Bergersen og Tore Gundersdatter hadde flere barn, mottar jeg gjerne opplysninger om dem også. Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.