Gå til innhold
Arkivverket

[#33414] Ole Pedersen f 1779 i Rakkestad?


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan noen hjelpe meg med oppslag i kirkebok i Rakkestad på Ole Pedersen f ca 1770-1780?Vi har opplysninger om at han skal ha forbindelse med gården Tue/Tov.I 1803 giftet han seg i Skiptvet kirke med Inger Fredriksdtr fra Glenne/Lystad. Han bodde før vielsen på Brekke. Paret fikk en sønn Fredrik f 1806 og en datter Maria f 1805, begge døpt i Os kirke. Familien bodde da på en Krosby-plass. Seinere flyttet familien, muligens til Liane som jeg tror ligger i Rolvsøy i Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Noen opplysninger ble borte da det ble lagt på plass!Jeg ønsker opplysninger om hans dåp: dato, foreldre, bosted, faddere.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Vigdis ! Jeg har gått igjennom kirkeboka for Rakkestad fra 1770 til og med 1780 og fant kun to OLE med far som heter PEDER. Den første OLE er døpt på Fest Annunciationis Mariæ som blir den 5 april 1778.far heter PEDER PEDERSEN og mor heter MARTHE SVENSDATTER. Faddere var: Johan og Lisbeth Næreby, Peder og Gunil Førsdal, og Jens Lund.Funnet i Rakkestad, bok 4, side 4, innførsel1, film HF 292.Den andre OLE er døpt på Oculi Dominica, som er 3 søndag i faste og som igjen er den 7 mars 1779. far heter PEDER HANSEN Østbye og mor heter INGEBOR SØRENSDATTER. Faddere var: Kari Østbye, Ragnil Snekenæs, Christen, Ulrich og Jacob Østbye. Funnet i Rakkestad, bok 4, side 8, innførsel helt nederst på siden, film HF 292.Jeg håper du får noe ut av dette. Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis S. Nygaard

Tusen takk skal du ha. Jeg vet ingenting om Ole før han gifter seg i Skiptvet. Han bodde da på Brekke i Rakkestad. Og han tok med kona til Rakkestad hvor de fikk de to barna. Jeg har derfor tenkt meg muligheten at han var vokst opp i Rakkestad. Det er jo ikke sikkert. Men hvis han er født der, må han være én av dem du gir opplysninger om.Sønnen Fredrik Olsen giftet seg senere i Onsøy og ble i 1846 gårdbruker på Agnalt i Tune. Det ble en del flytting i denne familien, som for mange andre familier.Det hadde vært interessant å undersøke konfirmantlistene i Rakkestad mot dåpsbarna du har funnet. Da er det vel snakk om årene ca. 1792-1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Vigdis ! Jeg tok for meg konfirmationsbøkene i Rakkestad og fant følgende : Ole Pedersen SMITSHOUG, 23 år i 1792. Ole Pedersen HARALDSTAD PLASS, 16 år i 1795. Ole Pedersen KROSBYE PLASS I OS, 17 år i 1796. (Denne stemmer vel med den siste av Ole jeg sendte deg, og som ble døpt 7 mars 1779. Gårdene Krosbye plass, Østbye og Snekenæs er jo i OS).Ole Pedersen MELLOM DALEN, 18 år i 1798. Ole Pedersen SMITTIL, 16 år i 1801.Du får komme med videre innspill. Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo Arild! Dette er virkelig interessante opplysninger og takk igjen!Da Ole og Inger Fredriksdatter døpte barna Anne Maria 1805 og Fredrik 1806 i Os kirke, bodde de på Krosbyplass! Blant fadderne er det ikke noen jeg med sikkerhet kan si er søsken eller foreldre til paret.I 1801 bor det et par, Ingebor Sørensdatter og Peder Jonsen! på denne plassen! Se Lenke.Det kan være foreldrene hans. Hun var en ung mor i 1779, men det er fullt mulig. Dette er eneste Ingebor Sørensdatter i tellinga.Er litt i tvil om hvordan jeg kan gå fram nå for å bli sikker på at vi har funnet riktig 'Ole Pedersen'. Å finne foreldrenes vielse og flere barn er vel veien. Hvis det er Ingebor i 1801-tellinga, er vel trolig Ole den førstefødte og da er vel vielsesåret 1778 el 1779.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det kan være nyttig å kikke litt i sine gamle tema! Jeg fikk vite Lenke at Ole Pedersen og familen bodde mange år i Eidsberg før de kom til Liane og Veum. Fremdeles har jeg ingen klare kandidater til hans foreldre, selv om Arild gjorde en flott innsats! Jeg håper at militære ruller kan gi meg svar. Og så strever jeg med å finne begravelsen hans også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ole Pedersen BEGRAVET 18. mars 1853 i Tune.Endelig fant jeg det! Har jo ikke lett hele tida etter at de skanna forlå, hehe. Han døde som føderådsmann på Liane, Rolvsøy. Oppsummering av opplysningene jeg har:Gift 1803 m Inger Fredriksd. i Skiptvet. Han bodde på Brekke i Rakkestad. 2 barn i R. Anne Maria 1805 og Fredrik 1806. Skjørshammer 1810-1820 hvor barna Maren, Olea, Anne, Alexander og Peder blir født. Fra oktober 1822 til sin død mars 1853 i Tune, sannsynligvis på Liane i Rolvsøy hele tida.Foreldrene hans er jeg like blank på. Etter oppkallingen på barna kan moren mest sannsynlig være en Anne og faren er jo en Peder. Mormoren til barna er Mari Nilsdatter. (Morfaren Fredrik Olsen Glenne).Rakkestad, Eidsberg, Skiptvet?? Er det noen som har støtt på Ole Pedersens fødsel ca 1779?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Etter at jeg nå fant alderen hans ved begravelsen har jeg tatt et søk i ft-1801. Lenke Én god kandidat fra ft-1801, på Gapestad i Rakkestad. Han er jo i den alderen at det liten sjanse for å finne ham sammen med foreldrene. Arild har også gitt meg noen kandidater fra dåp og konfirmasjonlistene.Er det flere som forsker på Ole? Far til Fredrik Olsen AGNALT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Noe som er påfallende ved dåpene i 1805 og 1806 i Os, er fraværet av hans familie i fadderlista. Det utelukker langt på vei Ingeborg Sørensdatter og Peder Hansen/Jonsen som foreldre, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har sett dåp 1778-1780 Skiptvet, ingen Ole som passer. Eidsberg har noen Ole'r, men jeg vet ikke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det ser ikke akkurat ut som Oles andre etterkommere har fått øye for ham, ennå! Her blir det mye enetale.Just nu ser det likevel ut som Peder Jonsen og Ingebor Sørensdatter kan være foreldrene! Jeg har avdekket den familien godt de siste dagene. Men ... jeg må nok en tur på Riksarkivet, allikevel.Jeg har tidligere oversett ved vielsen november 1803, at det er henvist til Ole Pedersens attest fra sognepresten i Rakkestad. Så spørs det hvor god orden det er i kopibøkene etter Thorkild Aschehoug! Eventuelt i mottakende instans, Skiptvet prestekontor.De militære rullene venter også på meg! Og utsjekking av et skiftebrev fra Tue/Tov, som jeg tror er et blindspor, hvis jeg ikke finner noe i de to første arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.