Gå til innhold
Arkivverket

[#33417] Etterlysning Romerike og Sör-Odal


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Ole Andersen var husmann på Kvernstua under Nordset i Sör-Odal og bodde også på plassen Flaen under Övre Valstad på Romerike. Kjenner hans to hustruer og etterkommere, men hvor kom Ole fra og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I Nes bygdebok 1 under Øvre Valstad - husmannsplass Flaen står det intet om hvor Ole Andersen kom fra.På en annen husmannsplass under samme gård - Bråten - står imidlertid følgende:Anders Olsen fra Grue bodde i Bråten i 1750-årene. Han var g.m. Mari Korneliusdatter d. 1769 60 år gammel. Barn: Ole f. 1753, Anne f. 1755, Henrik f. 1759, Mari f. 1763.Kan dette muligens være din Ole Andersen - selv om det her står født 1753?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

I 1801 er det to ved navn Ole Andersen, en er 50 år og den andre 51. En bor på Gjerstad, den andre på Ous Vestre. Sistnevnte er gift med Olia Olsdatter, sansynlig fra Jerstadgrinna.I følge mine notater døde Ole Andersen Jerstdeie i 1809 og i.h.t. Kirkebys Bygdebok II, side 631 var han født i Nes.Men var det denne Ole som var på Kvernstua? Jeg mener det var Ole Andersen Vangen som var der da datteren Marte ble døpt i 1779. Kirkeby har også Marte som Ole Vangens datter. Se Sør-Odal III, side 298. Ole Vangen døde 07 04 1824.Jeg kan også nevne at Marte Olsd. kallte seg Grinna da hun ble konfirmert i 1795, og søsteren Lisbet kalte seg Gierstad da hun ble konfirmet i 1794.Når det gjelder Ole Vangens far så har jeg Anders Leerdalen som favoritt. Han døpte sønnen Ole ved Strøm i 1751. Forøvrig døpte Anders Garvik? sin sønn Ole ved Sand samme år.Jeg vil sette stor pris på å få dine synspunkter.Med hilsen Olaf Rønneberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo OlafInrömmer at jeg som boende i utlandet er litt handicapped.Er avhengig av nettet i stort sett alt. Jeg har Marte födt i 1791 og da som eldste datter av Ole og Kjersti Andersdatter, ref. bygdebok for Sör-Odal, gammel utgave, b II, s 561 I ditt innlegg er det endel nye navn for meg og jeg har små forutsetninger for å svare komme med begrunnede synspunkter. På det annen side er jeg svärt interessert i hva du kommer frem til. Vär vennlig å holde meg underrettet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Olaf Rønneberg

Hei Per!Det tok en stund før du fikk svar fra meg, men den siste tiden har jeg vært opptatt med mors slekt på Modum og i Sigdal. Nå har jeg imidlertid kastet meg over Odalen igjen.Siden du nevner Valstad, fomoder jeg at den Ole Andersen du nevner, var på Valstad i Nes i 1801.Vi har da det merkelig sammentreff at vi har to personer med samme navn og samme alder. og begge har vært bosatt på Kvernstua og har en datter ved navn Marthe.Jeg er nå nokså sikker på at 'min' Oles far het Anders Andersen og moren Lisbet Isaksdatter. De var på Leerdalen under Borstad da Ole og søsteren Randi ble født, men flyttet senere til Dølibråten.Jeg skal i nær fremtid lage et eget innlegg om Anders Andersen.Har du funnet ut hvem som var far til 'din' Ole?Hvis han er født i Odalen, har jeg en kandidat.Hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo OlafOm 'min' Ole vet jeg fölgende: f.1751,d etter 1801 Gift med Kirsten Andersdatter fra Grinkelsrud (hans andre ekteskap) Kirsten var f 1761 De hadde flg barn: Marte, f 1790 Anne Kristine, f 1792 Anders, f 1794 Mari, f 1801 Det er mulig at foreldrene til Ole het Anders (fra Grue) og Mari. Kilde: Bygdebok for Sör-Odal,(gammel utg)b II, s 561 Er spent på om du har noen nyheter!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

I 1749 døpte enken Sigri Olsdatter Holtet sin uegte sønn Ole. Faren ble opgitt å være soldat Anders Pedersen Melgården. (Kirkebok Strøm no. 3, side 107)Det ble også døpt to Ole Andersen i 1751, men den ene er han som jeg er nokså sikker på var Ole Vangen i 1801, og den andre døde 3 år gammel.Som nevnt i inlegg (6) har Kirkeby i bygdebok II nevnt at Ole Andersen Gjerstadeie var født i Nes, men han kan selvfølgelig ha tatt feil i dette.Håper at du finner den rette Ole.Hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.