Gå til innhold
Arkivverket

[#33419] Osterhaugsgt., Oslo hvilken kirke hører den til?


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis du klikker på lenka fra May, vil du finne at Osterhausgata ligger under Jacobs menighet. Men det er det ikke noen menighet som heter lenger. Selve Jacobs kirke er som kjent omgjort til en såkalt kulturkirke.Den som i dag bor i Osterhausgata (begge sider nr. 1 - 12), hører til i Oslo Domkirkes menighet. Bor du derimot lenger opp (begge sider nr. 13 og ut), hører du hjemme i Trefoldighet menighet.Slik er det i dag. Dette og mer finner du f.eks. her http://www.kirken.oslo.no/index.cgiGod jakt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. lenken i (3), som skrevet flere ganger tidligere, denne er helt korrekt i tiden 19. april til 18. november 1899, altså i 7 måneder. Jeg skulle ønske at hjemmesiden snart gjorde oppmerksom på dette og hvordan man skal finne korrekt menighet til ethvert tidspunkt. Dessuten, du trenger overhodet ingen tillatelse fra noen om du ønsker å publisere kretsinddelingen som hjemmesiden gir inntrykk av.Jacob menighet ble opprettet 01.01.1875 (de benyttet Vor Felsers Kirke (idag Oslo Domkirke)annenhver søndag før Jacob kirke ble innviet 5 år senere). Grensene for menigheten ble senere endret i 1897, i 1899 (så kretsinndelingen stemmer ikke for alle gater mht. Jacob i 'lenken' bortsett fra 28.09.1897 - 18.11.1899), 1938 og 1958.Kretsinndelingen er et godt hjelpemiddel, ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Nå har ikke jeg gitt DIS-O/A 'tillatelse' til å publisere kredsinndelingen, men til å publisere mitt arbeide med å knotte den inn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.