Gå til innhold
Arkivverket

[#33423] Oppslag i Tunes gårdshistorie


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Kan noen slå opp på gården/e (tidligere plass/er?) 'Liane' i Rolvsøy i Tune, perioden 1810-1850?Jeg er interessert i alt om Peder Olsen f ca 1816 og Aleksander Olsen f ca 1818, og deres søsken, og foreldre Ole Pedersen antatt f i Rakkestad og moren Inger Fredriksdtr f i Skiptvet.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Får ikke tak i bygdeboka for Rolvsøy, men i Glemmen bygdebok s 562 under Nordre Veum: Veumengen, bnr 3 ble solgt 1824 til Ole Pedersen Liane. Han bodde fortsatt på Liane i Tune og overdro Veumengen i 1845 for 200 spd til sønnen: Peder Olsen Liane, f ca 1820 i Eidsberg, g 1) m Marthe Marie Larsd, død 1862, 2) 1864 m Anne Marie Jensd, f ca 1821 i Råde. Barn i 1. ekteskap: Ove Laurits, Ingemund Anton, Nicoline Laura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tusen takk, Inger!Når det gjelder hvilken bygdebok man skal finne 'Liane' i, ble jeg litt i tvil etter at jeg skrev første innlegg. Rolvsøy hørte vel på den tida under Tune, men det er ikke sikkert at gården er behandlet i de to bindene av Tunes gårdshistorie. Du henviser til bygdeboka for Rolvsøy, som jeg ikke kjenner til. Vet du om den behandler alle gårder?mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Liane lå under Hørjen vestre i 1865/1900, i Rolvsøy herad/skolekrets. Hørjen er uansett ikke omtalt i Tune bygdebok, den tar tydeligvis bare for seg hovedsognet. Jeg trodde at det fantes en gårdshistorie for Rolvsøy, men nå blir jeg usikker... Jeg fant en bok om Rolvsøy på Deichman i sommer, da jeg lette etter noen på Rekustad. Disse var bare nevnt flyktig, enten fordi de hverken var gårdbrukere eller husmenn, eller fordi denne Rolvsøyboka ikke var noen gårdshistorie. Jeg kan ikke huske hvilkem av grunnene det var! Jeg skal på Deichman igjen snart, så hvis ingen andre klarer å løse mysteriet før det, skal jeg se etter i hyllene der. Ole Pedersen/Inger Fredriksdatter, er de som gifter seg i Skiptvet 23 nov 1803? Han fra Brekke i Rakkestad, hun fra Lystad - og datter av vår felles Fredrik Olsen på Nordre Glenne? Litt usikker fordi Ingers mor oppgis som Mari Andersdatter og ikke Pedersdatter, hvis det da er samme Inger som døpes (26 des) 1785, bosted Glende Nordre. Ny kone eller feilskrift? Kan det stemme at Ole Pedersen og Inger Fredriksdatter får Anne Maria i Rakkestad 1805, og så Maren 1810, Olea 1812, Anne 1815, Sander 1818, Petter (Peder?) 1820 og Johan 1822 i Eidsberg? (Familysearch) Dette må sjekkes - kanskje er de med i Eidsberg bygdebok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Inger Fredriksdatter står jo i utkastet for Skiptvet bygdebok. Av en eller annen grunn hadde jeg glemt å føre inn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg kjenner ikke alle barna til Inger og Ole, bare Alexander, Peder, foruten Anne Maria f 1805 og Fredrik som ble født 1806, begge døpt i Os. At de har bodd i Eidsberg, på veien til Liane, var ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, men dette er jo kjempefint! Tenk at FS har så mange barn av Ole Pedersen og Inger Fredriksdatter. FS har ikke fått med Fredrik, da. :-(Så var det å få napp fra noen der ute på opplysninger om denne familien som vi har spor etter på Liane i Rolvsøy fra 1822 til 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Der var Fredrik, ja! Det må jo være [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0130&kenr=010&bnr=0063&lnr=000>Lenke ? Jeg skjønte ikke hvordan han kunne være far til Jens her Lenke - jeg var opphengt i at Fredrik måtte være født i Skiptvet. Har jeg koblet riktig nå? Fredrik og Marie får også datteren Inger Maria i 1839, hun blir gift med Ole Andersen på Bjerketvet i Svinndal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Du kobler helt perfekt, Inger! Jeg er kjempeglad for det du bidrar med.Når det gjelder ønsket om flere opplysninger i mitt forrige innlegg, så gjelder det fra gården Liane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg skal se i kirkeboka for Tune/Rolvsøy også! Det var bare det at Eidsberg har bygdebok, og hvis familien er på en gård som er dekket, så kan vi få mye 'gratis'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen Inger og godt nytt år! Fant du noe i bygdeboka for Eidsberg? Eller noe annet? Jeg fått noen nye opplysninger om Ole Pedersen,fra Rakkestad, se tema nr.33414.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Vigdis :)Jeg fant litt i Tune 1800-1930 av Sven G. Eliassen.Det er kun om Aleksander Olsen Liane. På s. 307 nevnes det at han var god å ha som vikar, men også han ble syk og måtte gi seg. (Dette er i forbindelse med læreryrket)På side 309 handler det om det samme, og jeg skriver det som står om Aleksander.Aleksander Liane søkte i 1861 om pensjon. Sognepresten foreslo å bevilge ham 6 spd. i året av skolekassa.Skolekommisjonen uttalte seg enstemmig om at ' han med sine ringe Evner og faa Kundskaber har virket i Skolen med samvittighedsfuld Flid, ligesom hans Levned i alle Dele har været aldeles ulasteligt'.Til tross for dette gode skussmålet ble han bevilget bare 5 spd., og dette lå langt under eksistensminimum.Han måtte altså skaffe seg andre inntekter på egen hånd- Likevel var resultatet en 'historisk begivenhet', siden det var første gang at en lærer i Tune fikk pensjon.Tidligere var det som regel etterfølgeren som måtte betale pensjonen til den avgåtte læreren. Dette var ofte en betingelse for å få stillingen.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk Rigmor!Det er så fint å få litt 'kjøtt' på de gamle slektningene. Og én opplysning her og én annen der gjør at jeg får et inntrykk av familiene jeg arbeider med.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Vigdis, jeg har ikke vært innom her på en stund...Jeg fant to barn født på Brataas under Skjørshammer: Anne f 7 des 1815, dp 17 des og Petter f 1 juli 1820, dp 9 juli. (Men jeg fant ikke Sander og Johan.) Familien er nevnt i Eidsberg bygdebok b 5, s 618. 'Det ser ut til at en Ole Pedersen var husmann på Brattås fra omkring 1810 til 1820. Ole Pedersen gm Ingri/Inger Friderichsdatter. Barn: Maren 1819, Olea 1812, Anne 1815, Sander 1818, Petter 1820.'Da må familien være på Liane fra 1822 og fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Inger! Jeg skulle takket deg for dette for lenge siden! Det er ikke verst at de skriftlige kildene kan gi så gode opplysninger om forfedrenes forflytninger og bosteder.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.