Gå til innhold
Arkivverket

[#33425] Ovenstads militærbiografier oppslag på Møllerop 3 generasjoner


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg forespør herved om noen kan gjøre et oppslag på følgende personer og hva der står om disse.* Løintnant Johan Nicolai Møllerop f.1724 på Rønnestad.* Kaptein Ulrich Friederich Møllerop f.12.juli 1690 på Kongsvinger.* Oberst og Kommandant Johan Nicolai Møllerop f. 1636 i Danmark. Kommandant ved Kongsvinger fæstning.Dersom du har materialet på PC kan du maile meg på jafjohan@start.no.På forhånd mange takk!Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad@hotmail.com

Ja, han må være sønn av Ulrich Friderich Møllerup (1690-1750) g. 1722 m. Sara Katarina Holgersdatter Arctander 1697-1773, han født på Kongsvinger, bosatt på Røynstrand, Granvin. De har mange barn, blant annet Johan Nicolai 1724-1800. Sekundløytnant. G.1751 med Sille Carnilske Holm, g. 2.m. Anna Dorthea Holch. Johan Nicolai har 9 navngitte søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Johan Nicolai Møllerup (1633?-1700 Kongsvinger) og hans (2.?) kone Helvig Hansdatter Bugge (1666 Kambo - 1777 Hammer, HO) hadde såvidt jeg vet 9 barn, hvoriblandt Ulrich Friederich Møllerup f.1690 og Johan Nicolai (1687-1736), som var Kaptein-vaktmester på Fredriksten festning.Fra et tidligere(?) ekteskap(?) _kan_ førstnevnte JNM ha hatt en sønn Johan Peter Møllerup (ca.1681-1757) som skal ha vært Løytnant-vaktmester ved Kongsvinger festning, men det er vel mulig at dette er samme mann som JN over ...)Førstnevnte JNM ser ut til å ha tjenestegjort i både Etne (HO), Bjugn (ST), og Vinger (HE).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 4. Johan Nicolai Møllerup er i såfall gift med Helvig Hansdatter Bugge fra Etne.Ulrichs Friderich Møllerups eldste datter, nr. 5 i rekken, er omtalt som Helvig Bugge, g. 1754 med major Torstein Arneberg. Han har også en datter,nr. 7 i rekken, omtalt som Sofie Brochenhuus 1731-1772 g. 1756 med kjøpmann Lars Paulson Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Et lite spm. til innlegg (3): Jeg formoder at Sara Katarina Holgersdatter Arctander 1697-1773 var datter av Holger Nielsen Arctander (1656 - 1712) og Regina Colstrup (1669-1711)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Iflg. Familysearch ble Johan Nicolai Møllerop født 1633 i Etne i Hordaland.Kanskje bodde han bare der.Han døde 10.februar 1700.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har boken Møllerupslekten i Norge av Nils Møllerup? Der finnes kanskje noe? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 6Høres sannsynlig ut, iallefall har Ulrich Friderich Møllerup en datter, nr. 6 i rekken, ved navn Regina Marie, notert død ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ulrich Friederich Møllerup (1690-1750) og Sara Katarina Holgersdatter Arctander (1697-1773) (g.1772) hadde altså 10 barn, hvoriblant Johan Nicolai (1724-1800), (5) Helvig Bugge M. (1726-1776), Friderich Christian (1728-1797), (6) Regina Marie, (7) Sophie Brochenhuus (Møllerup ?) (1731-1772).Som man ser er det noe galt med sekvensen her. Er det Helvig som har feil f.år eller Regina som har feil nr. i rekkefølgen ? Og hvorfra kommer 'Brochenhuus' her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Siw Sværholdt

Hei!Vet ikke om det er samme slekten, men det kan jo virke slik. Jeg fant i dag min tippx4-oldefars gravsten her på Os. (jeg er ikke opprinnelig fra Os) Der sto det:Herr Kapitain Urbanus Møllerop født 17.mai 1755 død 29.december 1829I folketelling for Ous i 1801 står han oppført som Urbanus Getzmand-Mollerop og er Premier-lieutenant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Johan Nicolai Møllerup f. ca 1633, d. 10/2 1700 Kpt ved Trondhj.nasj.inf.regt. og chef for Gagnatske komp. 3/9 1673. Majors kar 1/1 1679. Ved Hærens omordning etter Gyldenløvefeiden fortsatt chef for Bergenh. marinebatj. 1/1 1681. Forflyttet til chef for Trondhj. mar.batj. 1/7 1684. Obl. og kom.dant på Kongsvinger 13/7 1689. Oberst 13/1 1700. Gift 1 g med ukjent, g2 16/8 1682 i Etne m Helvig Bugge f. 3/7 1666 d. nov 1747 i Bergen, dtr av sogneprest Hans Hansen Bugge og h. Riborg Christensdtr Wittrup. Fikk som enke 200 rd i årl. pensjon.Urbanus Gietzmann (Giesman) Møllerup var f. og dpt. 7/5 1755 i Kvinherred, d. 30/12 1829 på grd. Klyve pr Bergen Kapteins kar. 26/3 1802. Fikk fra 7/11 1809 avskjed i nåde og fikk 276 rdl i årl. pensjon G. 1789 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2997&merk=2997#ovre>Lenke med Helvig Sophie Cathrine Pritzier. Dtr av Christopher Pritzier og Anna Eleonora Jacobi. Ingen barn.Kilde OvenstadUrbanus hadde en sønn før ekteskapet i 1782 som fikk navnet Lorentz Christian Lenke Foreldrene til Urbanus var kaptein Friderich Christian Møllerup (ca.1729/33-25/4 1797) og Christiana Urbanusdtr. Gietzmann d. 28/7 1758 Lenke som giftet seg i 27/9 1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

(13) Iflg Ovenstad så døde Sara Arctander 8/1 1775 på Rønnestad.Kapt. Friderich Chr. Møllerup bodde først på Gjermundshavn i Kvinnherrad. Han flyttet etter sine kones død til Tysnes og ble gift 1780 med Karen Butler. Hans svigerinne Dorthea Urbansdatter Gietzmann ble gift i Kvinnherrad 1758 med smeden Bertel Hoff (hans 4 ekteskap). Disse er vel Siw Swærholdt (15) etterkommer etter.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Ja, det er riktig. Jeg har ikke funnet ut den riktige rekken før i dag. Urbanus Gietzmand Mollerop (f.1755 - d.1829) som vi fant gravstenen til her på Os må ha vært sønn av Friderich Christian Møllerup og Christiana Urbanusdatter Gietzman. Sistnevnte var søster av min tippx6 oldemor Dorthea Urbanusdatter Gietzman som var den 4. konen til Bertel Hoff (smeden).Det som imidlertid var litt artig ang stenen var at den ble funnet på fyllingen ved Os kirke, hvor en kirketjener for ca 25 år siden syntes det var for ille at den skulle ligge der, og tok den opp igjen. Nå står den støttet opp mot bårehuset like ved porten inn til kirken. Min samboer gikk tilfeldig forbi på torsdag i forrige uke, så navnet Urbanus og tenkte at han da måtte være i slekt med meg, og det var han jo, om enn ikke i rett linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg ser Per Nermo i innlegg 4, spør etter Johan Peter Møllerup (1681-1757)Jeg er også veldig interessert i om det er noen som sitter med noe informasjon hvem han kan være sønn av.Han ble gift med Anne Margrethe Hansdatter Meyer (1684-1764) barnebarn til Knud von Hadeln og Anne Zeitlose Schenck zu Schweinsberg som diskuteres i innlegg 16937Anne var datter av Løytnant Hans Hansen Meyer (Omkr. 1654- Omkr. 1700)og Anna Catharina Von Hadelen (1661-1727)Johan Peter Møllerup og Anne Margrethe Hansdatter Meyer fikk barna: Marthe Catharina Møllerup omkr. 1716, Berthe Marlene Møllerup omkr. 1718, Knud Von Hadelen Møllerup omkr. 1720 og Antonette Johansdatter Møllerup f. 1722. (Alle muligens født Hole, Buskerud)Sistnevnte Antonette Johansdatter Møllerup ble gift på Toten 30.des.1743 med Hans Eilert Lorentzen Kaas (1710-1777) (Han var også barnebarn av Knud von Hadeln og Anna Zeitlose.)Hans Eilert Lorentzen Kaas var sønn av Lorentz Mogensen Kaas (1670-1732) og Anna Dorothea Von Hadelen (1668-1729)Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Johan Peter Møllerup, d. 15/5 1757 på Kongsvinger festning. Korperal ved Oplandske nasjonale inf. regiment til 18/10 1709, da han ble sek.int. ved regimentets reserve. Ved den nye hærordn. fra 15/8 1718 ble det opprettet to Oplandsregimenter og han ble da ansatt ved 1. Oplandske nasjonale infanteri regiment som sek. Int. ved dettes Ø.Gudbrandalske kompani fra samme dato. Vaktmester Int. og garnisjonskriver ved Kongsvinger festning 2/1 1720. Hvem Johan Peter var sønn til vet jeg ikke.Det tyder vel på at barna er født i Kongsvinger og ikke Hole i Buskerud.Hans Hansen Meyer døde 10/3 1700, hans sønn Hans ble gift i Hole med Rebekka Walther og døde 1751 i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen Takk Michael for dødsdatoene på Johan Peter Møllerup og Hans Hansen Meyer.Ja, det virker mer sannsynlig at barna er blitt født i Kongsvinger enn Hole. Det er sannsynlig at de hadde fler barn enn de jeg nevnte.Hans Hansen Meyer d.y. har jeg notert død 2.februar 1734 og kona Rebekka død 18.des. 1751. Hans og Rebekka ble forøvrig gift 5.april 1720, Hole på Ringerike.Leit at man ikke kan finne ut av hvem som er foreldre til Johan Peter Møllerup. Har notert navnet Johan Peter Nicolai Møllerup med ? etter, men har selfølgelig ikke notert hvorfor.Mvh, takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Rebekka begravelse er 18/12-1751 i Kongsberg.Mulig et skifte etter Johan Nicolai Møllerup eller Helvig Bugge kan avklare om Johan Peter Møllerup var deres sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Magnhild Bang

Vet ikke om dere har fått svar på alt dere har spurt om, men jeg har 'Møllerupsboken'. Johan Peter Møllerop kan ikke være sønn til Helvig Bugge, men han kan være sønn til Johan Nicolai Møllerop, f. 1636 i Danmark. Han gifter seg med Helvig i Etne den 16.08.1682. Da var han enkemann. Iflg. Møllerupsboken fikk Johan Peter og kona ialt 16 barn, hvorav én sønn kalt Johan Nicolai.Mvh Magnhild Bang (f. Møllerup Skaten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I kveld kan jeg plukke frem Møllerup barn født og døpt her i Vinger fra ca 1720. Har de i min kirkebokbase, men rekker ikke å skrive de inn her nå. Må til sjukehuset med kona i dag. Med vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.