Gå til innhold
Arkivverket

[#33428] gunda karoline pedersdatter, f. 07.03.1881. Finner henne ikke i f.t.1900


Gjest Elin Olsen Wærp
 Del

Recommended Posts

Gjest Elin Olsen Wærp

Min mormor døde 29.12.1926. Hun var født i Øvre Eiker, foreldre: Peder Andersen og Gunhild Marie Nilsdatter. Giftet seg 21.05.1910 m. Ole Olsen Rygh, f. 07.03.1881. Han ble født i Sandsvær. De bodde på Rygh i Nedre Eiker etter de ble gift. Hun var iflg. kirkebok ved vielsen tjenestepike. Hvor er hun i f.t. 1900? På forhånd takk for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Takk for svar. Nei, hun ble gift til navnet Rygh, som min morfar tok. En annen ting som jeg lurer på, hennes mor, Gunhild Marie Nilsdatter, f. 06.07.1842. I kirkeboka står det under hennes død i 1934, at hun var født 14.06.1840???Dette blir mye på en gang, men jeg har gått litt i stå, så jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Takk igjen Nina. Ja, er det henne? Jeg har lett etter alle mulige navn. Når tok barn farens etternavn? Slike spørsmål har sikkert interesse for flere av oss nybegynnere i slektsforkning, så jeg håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Nina. Min oldefar Peder Andersen er født i Sverige, ca 1843. Han døde i Eiker, øvre eller nedre, 29.10.1905. Det står i kirkebok ved hans død at han er født i Stockholm. Litt interessant, siden du bor i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Iflg. FT 1875 og FT 1891 for Øvre Eiker ble Peder Andersen født i Arvika i Sverige. Familien bodde på Hoen eie både i 1875 og i 1891, så det synes rimelig at han ble begravet fra Haug kirke.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Takk til deg også Kjell. Det er så fint at dere prøver å hjelpe. Ikke bestandig tid til å sitte på biblioteket eller på statsarkivet, selv om det er fryktelig interessant, men tida går jo så fort når man sitter der, ikke sant? Hvordan så du at han var født i Arvika? Var det på Family Search?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Takk igjen Kjell.Jeg har kun sett i f.t. 1865 og 1900, og lett i kirkebøker. Har heller ikke funnet ut når og hvor Peder Andersen og Gunhild Marie Nilsdatter giftet seg,så hvis noen kan hjelpe med svar er jeg takknemlig. Dette blir mange spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Takk Tor E. Dette har jeg også sett i f.t., pluss funnet på F.S. (Family Search)at de også hadde datter Anne Helene. Derimot fant jeg ikke Gunda Karoline der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis jeg slår sammen Folketellingene for 1875 og 1891 finner jeg 10 barn for Peder Andersen og Gunhild Nielsdatter:1) Anne Helene f. 1863, 2) Andreas f. 1864, 3) Nils Martinius f. 1867, 4) Kristoffer f. 1869, 5) Hans Peter f. 1872, 6) Karl f. 1874, 7) Peder f. 1877, 8) Marie f. 1879, 9) Gunda f. 1881 og 10) Ingvald f. 1883.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Tusen takk Kjell.Her var det mange barn jeg ikke visste om. Spørsmålet mitt nå er når Peder Andersen og Gunhild Marie Nilsdatter giftet seg. Hvis noen kan hjelpe til så kan jeg også finne ut hvem Gunhild Maries foreldre var.Er hun født 06.07.1842 eller 14.06.1840?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Gunhild er født 6/7 1842. Foreldre er Nils Narvesen Solsbak (Skotteie) og Mari/Marie Helgesd.Nils Narvesen dør 8/11 1875, 56 år gammel og Marie Helgesd. dør 7/1 1897, 82 år gammel.Begge kommer fra Sigdal og de har kommet til Eiker like før Gunhild blir født, for de har en datter Goro som er døpt i Sigdal året før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Olsen Wærp

Vel hjemme fra jobb ser jeg svar. Tusen takk Arnt.Da slipper jeg å lure på hvem hun var. Er det flere opplysninger ang. alle mine spørsmål der ute er jeg veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.