Gå til innhold
Arkivverket

[#33429] Gårdsnavnet Brandsar i Skjåk


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Min tippoldefar kommer i fra Skjåk. Før han flyttet til Senja bodde han på en gård som het Brandsar. Da han kom hit tok han i bruk gårdsnavnet til etternavn. I dag er det mange av hans etterkommere som heter Brandser her på Senja. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om den gården eksisterer i dag, evt. om det er utgitt noen bøker som omhandler gårder i fra Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Gården eksisterer og det er utgitt bøker. Ættebok for Skjåk I omhandler Brandsar. Opprinnelsen til gårdsnavnet Brandsar kan være en sammenstilling av mannsnavnet 'Brandr' og 'arfr' i betydningen arv, eiendom. Gården er nevnt i Middelalderen som 'a Branzarfe' og 'Branzarfue' (1326). På 1500-tallet nevnes 'Brandsar', 'Bransarff', 'Brantzaer', 'Bransser' med noe variert skrivemåte. Kilde: Olav Bræk. Slekter og gårder i Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Takk for svar! Mener å huske at jeg har sett i Ættebok for Skjåk, men tror ikke det var noe bilde av selve gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

I Norske Gardsbruk Oppland fylke VI, finner du bilder av 3 Brandsar garder. Boka kan du eventuelt låne på biblioteket ditt. Dette bindet omfatter Dovre - Lesja - Lom - Skjåk og Vågå kommuner.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Brandsar

Hei, har fått videresendt opplysninger fra en jeg kjenner i Sverige ang slektsgården Brandsar. I Skjåk ligger to gårder med navn Brandsar. De ligger i grenda Reppen. Dette er Nordre og Søre Brandsar henholdsvis gards og bruksnummer 54/1 og 54/2. I tillegg finnes Brandsarbakke, Gjeldbakken og Olsenstugu Brandsar. Alle har sitt opphav fra Brandsar så vidt meg bekjent. Jeg mener den Brandsar du nevner kommer fra min slek dvs Nordre Brandsar. I motsettning til de andre gårdene har Nordre Brandsar vært i slekten i generasjoner. de andre har vært på salg. Og har derfor andre slektskoplinger selv om de har tatt gårdsnavent etter salg. Nordre Brandsar skal være en av de gårdene som har vært lengst i slekten i Skjåk. Brandsarnavnet finnes det skriftlige kilder så langt tilbake som 11-1200-tallet. Den gang skrevet som Branzarf o.l. Jeg skrev for øvrig en oppgave om slektsnavn i Reppen på videregående. (ca 10-15 år siden) Husker ikke om den har kildehenvisninger. Skriftlige kilder finnes i Bygdabok fra Skjåk bind 1-3. Har dem i bokhylla mi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Kjetil!Takk for svar! Jeg har tidligere lånt slektsbøker i fra Skjåk, og jeg mener å huske at den Brandsar gården Nils Christensen kom i fra var Nordre Brandsar, jeg var desverre litt for 'sløv', og skrev ikke opp om det var Nordre eller Søre Brandsar. Men en ting er jeg helt sikker på, det var verken Brandsarbakken, Gjeldbakken eller Olsenstugu Brandsar. I folketellingene står det at han var født på 'Lille-Brandsar', om det er Nordre eller Søre Brandsar er jeg usikker på. Men jeg har funnet ut at navnet Christen går ofte igjen fra far til sønn, ganske langt tilbake. Det har også vært født mange tvillinger i den familien, og Christen selv fikk trillinger. Slik jeg forstår det, om det er samme gården vi snakker om, så bor etterslekten til Christer fortsatt på gården, men den ligner ikke i det hele tatt på slik den gjorde for ca. 100 år siden? Blir kanskje litt vanskelig å spørre om det, når vi ikke er helt sikker på om vi snakker om samme gård.Mvh Ailin Benjaminsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Brandsar

Først av alt, uansett hvilken Brandsargård du kommer fra er det ingen som er slik de var for 50 år siden eller mer. Ellers har jeg satt min far på saken da han kan lengt mer om slekten en meg. Han ville sjekke med sine slektsbøker. Men han mente vi snakket om samme slekt, dvs at min tippoldefar er bror til Nils Chr. Uavhengig av tidliger opplysniger kan jeg nevne at K som oppkallingsnavn er svært vanlig i slekten i dag. Kjetil,Kjersti, Kåre, Kolbjørn, Kai, Kristin, Knut og Kathrine. Det er k navn fra 4 generasjoner Brandsar i dag:) Om du ikke vil gå om forumet her så kan du maile meg direkte på kbrandsar@hotmail.com om du vil. Jeg er ikke så ofte inne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det Kjetil Brandsar her skriv om at berre Nørdre har vore på Brandsar-slekt si hand, er ikkje heilt korrekt... Eivind på Olssonstugu si mor, Martha, var dotter til Rolv Kristensson, så kan ein rekkje vidare heilt opp til fyrste brukaren nemnd i Brandsar II i Skjåk Ættesoge band I. Det stemmer at garden har vore på sal, men berre innad i ætta, Sørestugu derimot, er vel Skamsar-folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

'Lillebrandser' (ft 1875) er det same som 'Brandser nordre' (ft 1900) - og 'Olssonstugu Brandsar' i dag...Eg ser du spurte om det over her, men ikkje har fått noko svar ;-)Noko meir du lurar på no 'i ettertid'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

Ser ikkje ut til at eg får lagt dei inn; det er eit profilbilete av Nils, to ulike bilete med familien til Nils - vil du ha desse, får du sende ein mail til skuggestrond_ruler [at] hotmail.com.Har du forresten noko å tilføie på det eg har fått samla om Nils?Det eg har:6. Nils, f. 9.9.1862, d. 1911. Gift med Josefine Karoline Roaldsdotter Vollabakken, f. 13.1.1867 i Balsfjord, d. 1953. Nils er Folkeskolelærer selvejer og Josefine er Folkeskolelærerkone på Bratli i Lenvik, Troms ved ft. 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f01931&gardpostnr=518&personpostnr=3700&merk=3700#ovre>Lenke. Dei er gifte i Balsfjord den 28.8.1887 Lenke – han nemnd som Seminarist. Nils fekk eit born Lenke før han gifta seg, med ei Karen Johanna Pedersdotter Smørpund i Balsfjord – båe sitt fyrste leiarmål; Hilmar Olaj, f. 11.4.1886 – heimedøypt av Nils sjølv på Smørpund (der han budde for tida) den 18.5.1886, guten vart ikkje døypt i kyrkja før 31.7.1887, godt og vel året gamal. Nils angav seg sjølv til presten, og står ført som Ungk. lærer i kyrkjeboka for Balsfjord. Hilmar Nilsen vaks opp hjå onkelen sin på Smørpund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare et spørsmål til Atle om (11): Dedt ser ut til, bedømt utifra det håndskrevne testamentet fra 1906, at alle konsekvent skrev BrandsER istedet for BrandsAR. Var det en 'bokmålisering' som senere (heldigvis!) har forsvunnet igjen? (Må innrømme at for meg er Bøverdalsdialekten med omliggende herligheter som musikk i ørene, det er litt derfor jeg spør...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jau, dø stæmme dæ, du - at dø før va skrivi Brandser å seinar' skrivi Brandsar - men umm detta æ nynårsk-påvirking eill umm dø æ historisk påvirking (Brandsar(f) va fårme fyrry Brandser kåmm i bruk) dæ veit e ikkje, men detta ska e spørja 'n bæstefar umm i mårgå, e mena at dø va nynårsken såm gjorde dø, men æ ikkje sikker! Da fækk du jammen dagens dose mæ døl mæ - æ du shylld uppi hær, eill æ du bærre generelt fasinerd tå dialekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har nå lagt inn et innlegg i Arkivforumet 35752 (Lenke) for å prøve å få Oldervoll til å fikse det 'tilbake' slik det var før, så ikke bilder som det i innlegg 11 over fører til at alle innlegg forsvinner ut av skjermen til høyre. Håper han tar tak i saken ...(Det var lenge slik at alle bilder først ble vist i standard bredde, og man ved å klikke på bildet fikk se det i original størrelse. Det var mykje betre ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Til Atle (15): morsomt svar! Nei, jeg har ikke skyld (slekt, dere andre) deroppe, men som oppvokst i Lillehammer har jeg vært der ganske mye. Fascinerende dalføre og dialekt, mye verdifull kultur å ta vare på. Ikke ødelegg det med fæle kjøpesentre, grusomme Lidl-bygg og stygge bensinstasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Atle!Så morsomt det var å se det testamentet! Fikk ikke frem bildet, men skal prøve etterpå. Har også selv bilder av både Nils, Josefine og barn. Det at Nils skal ha hatt en sønn i fra før han giftet seg med Josefine, er helt nytt for meg. Nils og Josefine bosatte seg på gården Bratli, som du nevnte. Den gården heter i dag Vasshaugli, og ligger på Senja, og er i dag bosatt av Nils sitt barnebarn. Nils døde forholdsvis ung, sterkt preget av astma. Hans kone Josefine f. 13 jan. 1867 d. 12 mars 1953 fikk lengre levedager. Hun var datter til Roald Ellingsen i fra Ishol, Oppdal og Oleanna/Olianne Karlsdtr fra Tromsø by.Barna til Nils og Josefine var: Rejdar Brandser f. 1888 Balsfjord Roald Brandser f. 1890 Lenvik, d. 1962 Kristen Brandser f. 1891,Lenvik. Utvandret til Amerika d. i Amerika, vistnok uten arvinger. Sigurd Brandser f. 1895 Lenvik Alfred Brandser f. 1897 Lenvik Halvdan Brandser f. 1900 Lenvik Trillingene Toralf, Rolf og Einar Brandser f.Lenvik Olive Brandser f.Lenvik Erling Brandser f.LenvikEr det noe spesielt du kunne tenkt deg å vite, så kan jeg kanskje hjelpe deg med det om du vil. Ser jo at du har et meget interessant etternavn, du er vel kanskje Brandser slekten selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Produktiv mann denne Nils! Og så mykje søner, det må da si at det er store hordar med Brandsar'ar i Nord-Noreg?Jau, vi er nok skylde, denne Nils'en er bror til min tippoldefar; Rolv Kristensson Brandsar, som tok over farsgarden, og som også er nemnd i testamentet eg la ved her. Mail er også send til deg med bileta av Nils med familie, samt bilete med far til Nils på; Kristen Olsson Brandsar.Eg har ikkje etternamnet gjennom rein mannslinje da - for dotter til Rolv Kristensson Brandsar tok over garden saman med mannen sin; Ole Ulen, desse fekk sonen Kristen som fekk garden ved 7-årsalderen frå bestefaren Rolv, då tok han også namnet Brandsar, jamvel om Kristen gifta seg med bestemor mi på Synstnes i Lom hovudsokn, så beheld dei namnet, og sonen deira (faren min) heiter også Nils Brandsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Ja, produktiv mann :) Nils har stor etterslekt her på Senja, og mange har etternavnet Brandser. Det het også min mor helt til hun giftet seg. Ut i fra det jeg har regnet meg frem til, så er du og jeg firmenninger. Etter hva jeg har sett av Nils sin etterslekt, så er navnet Nils et godt etablert navn i denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Om du er tippoldebarnet til Nils, så er vi nok helst femmenningar trur eg :-PKorleis er det med Kristen-namnet? (som er typisk Brandsar-namn i Gudbrandsdalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Ja, det har du helt rett i! ;)Kjenner ikke noen andre enn Nils og Josefine sitt barn som er kalt for Christen. Men så har jeg heller ikke undersøkt hva barna deres igjen har kalt sine barn for. Ser i vertfall ut som at Nils og Josefine har kalt opp noen av barna sine etter slekta på Skjåk, har jo en sønn som heter Rolf. Samme navn som din tipp. Er den gården som Kristen kommer i fra i deres families eie enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Der Nils og Rolv er frå, er i ætta enno, ja - men på spinnesida:Rolv fekk garden frå faren Kristen. Rolv gav vidare garden til dottersonen Kristen (min bestefar), som budde på garden - sonen til Rolv som også heitte Kristen hadde reist til Amerika.Kristen (bestefar) selde garden til Kristen i Amerika, og denne gav bort garden til si yngste syster Martha (Rolvsdotter Brandsar) gift med Einar Ulen, og det er sonen deira som no har garden: Eivind Brandsar (tok gardsnamnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.