Gå til innhold
Arkivverket

[#33432] Martha Guttormsdatter f ca 1688, Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Martha Guttormsdatter som ble født i ca 1688, og ble gravlagt Dom.13.p.trinit(05.09)1773 på Logtu kirkegård. Hun var gift med Jon Olsen som ved matrikkelen i 1723 drev gården Orsand. Han var opprinnelig fra Valberg, og han levde fra ca 1693 til 1773)gravlagt samme dag som sin kone. Barn:1)Guttorm Joensen født ca 1718-1720. Han er ikke nevnt som sønn i bygdeboka, men han og den sannsynlige broren Ole Joensen Orsand er faddere på hverandres barn. Dessuten kaller Guttorm en av sine døtre Martha, som da blir etter Guttorms mor. Guttorm kan jo også være oppkalt etter sin morfar(?) Guttorm var også bruker både i Brattviken og Orsand. Guttorm døde 14.11.1802, og ble gravlagt 21.11.1802.Gift med Berit Jensdatter(datter av Jens Vigalsen i Kvamman og Marit Larsdatter). De er blant mine aner gjennom datteren Malena døpt 14.p.trinit.1767. Guttorm og Berit var husmannsfolk i Orsand og Brattviken ser det ut til. Han ble trolovet 2 den 14.09.1783 med Ane Hansdatter, og de ble gift 30.10.1782 i Logtu kirke.2)Ole Joensen Orsand som ble født ca 1722, og ble gravlagt 19.12.1781 på Logtu kirkegård. Han ble trolovet med Guru Olsdatter 14.05.1752, og de ble gift i Logtu kirke 28.05.1752. Guru levde fra ca 1723 til 1788(gravlagt 21.05.1788 på Logtu kirkegård).Ole kan være eldre enn sin bror Guttorm, siden det ser ut som om det var han som overtok i Orsand etter sin far. Disse er også blant mine aner, og da gjennom datteren Malena gift med Lars Pedersen Viktil og Guru som fikk sønnen Ole Estensen i 1787.3)Sannsynlig sønn var Jon Jonsen Orsand, som ble trolovet 29.09.1765 med Sidsel Toresdatter. Regner med at Sidsel Toresdatter her var datter av Tore Gundersen Berg(fra Hogstad og senere i Berg), og Kirsti Jacobsdatter Berg. En av forloverne var Anders Jacobsen Alstad, som var bror av Kirsti Jacobsdatter og da sannsynligvis brudsens morbror. Sidsel er søster av min ane Arnt Toresen Berg. Jon og Sidsel var brukere i Naavig, og jeg merker meg at Sidsel eller Cesil Naavig var fadder på Guttorm Joensen Orsands datter Malena i 1767.I tillegg til at jeg ønsker å vite aner på Martha håper jeg å få bekreftet eller avkreftet alt det jeg er litt usikker på her:-Om Guttorm Joensen var sønn av av Jon Olsen og Martha Guttormsdatter(har valgt å ta sjansen på det i slektsprogrammet men føler meg på litt tynn is).-Om Jon Joensen Orsand var sønn av Jon Olsen og Martha Guttormsdatter, og om hans kone Sidsel Toresdatter var datter av Tore Gundersen og Kirsti Jacobsdatter i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.